۰ نفر

وجود ۲۷۰۰ محله با بافت‌های تاریخی و فرسوده درکشور

۸ شهریور ۱۳۹۵، ۱۶:۵۳
کد خبر: 142834
وجود ۲۷۰۰ محله با بافت‌های تاریخی و فرسوده درکشور

عضو هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران با بیان وجود داشتن ۲۷۰۰ محله با بافت تاریخی، بافت فرسوده، سکونت گاه های غیر رسمی در کشور، ادامه داد: در برنامه ششم توسعه پیشنهاد شده در طی ۱۰ سال و در هر سال ۲۷۰محله مورد توجه دولت قرار دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، مجید روستا با اشاره به تغییر رویکردی که در عرصه احیا، بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده شهری ایجاد شده، گفت: توجه و مدیریت این گونه عرصه های شهری که هم به لحاظ مساحت و هم به لحاظ جمعیت حجم بزرگی از کشور را به خودش اختصاص می دهد، با رویکردهایی از قبیل مداخلات مستقیم دولت، پراکنده کاری و سیاست های مسکن سازی، امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: در سیاست اخیر، که در غالب سند ملی باز آفرینی شهری به تصویب هیئت وزیران رسید، توجه  مدیریت های شهری به ۴ عرصه از عرصه های شهری که شامل بافت های فرسوده، بافت های تاریخی، سکونت گاه های غیر رسمی، و روستاهایی که در جریان توسعه شهری در بافت های شهری ادغام شدند، در دستورکار قرار گرفت. سیاست ما در بافت تاریخی احیا، بازنشانی و احیای هویت شهری است.

وی با اشاره به قرار گرفتن خانه شعربافان در انتهای طولانی‌ترین بن بست شمال کشور، اضافه کرد: بافت تاریخی گرگان اولین بافت ثبت شده در کشور و اولین شهر پشت بام های سفالی کشور محسوب می شود، اما در گذشته، هنگامی که به این بافت وارد می شدید این اولین بودن ها هیچ برندی را برای این بافت ایجاد نکرده بود.

عضو هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران با بیان اینکه اقدامات ما در شهر گرگان به اتمام نرسیده بلکه این تنها شروع یک هدف بسیار بزرگ است، ابراز امیدواری کرد: خانه شعربافان بتواند به عنوان یک ابزار به تحقق بخشیدن به سایر اهداف ما در ارتباط با باز آفرینی محلات تاریخی شهر گرگان کمک کند.

وی عنوان کرد: توجه به توسعه قلمرو عمومی در بافت های تاریخی، تجهیز محور های تاریخی، بازشناسی هویت محلات، از جمله برنامه های اصلی ما در شهر گرگان و سایر شهر های کشور است.

روستا اضهار کرد: می توانم به جرئت بگویم که در زمینه احیای بافت تاریخی شهر گرگان از موفق ترین شهرها در بین مراکز استان‌ها بوده است.

وی با بیان وجود داشتن ۲۷۰۰ محله با بافت تاریخی، بافت فرسوده، سکونت گاه های غیر رسمی در کشور، ادامه داد: در برنامه ششم توسعه پیشنهاد شده در طی ۱۰ سال و در هر سال ۲۷۰محله مورد توجه دولت قرار بگیرد و سرمایه گذاری های زیرساختی، اجتماعی، فرهنگی در آن انجام شود، تا این بافت ها نیز بتوانند به عنوان بخشی پویا و فعال از نظام شهری کشور به جریان حیات شهری بازگردند.