۰ نفر

قیمت‌گذاری زمین شهرک‌های صنعتی جدید استانی شد

۸ شهریور ۱۳۹۵، ۱۳:۵۱
کد خبر: 142808
قیمت‌گذاری زمین شهرک‌های صنعتی جدید استانی شد

برخی اختیارات دستگاه‌های اجرایی چون قیمت‌گذاری زمین شهرک‌های صنعتی جدید و معافیت‌ها و تملک اراضی تا پایان سال ۹۶ به واحدهای ستادی مربوط به رفع موانع تولید استان‌ها واگذار شد. این اقدام پس از صدور مصوبه هیات‌وزیران در ۲۵ مرداد امسال به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی کشور از طرف استان‌ها اجرایی خواهد شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از صمت، پیش از این، علی یزدانی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اردیبهشت امسال از اعمال تخفیف‌های ۵۰درصدی در قیمت زمین برخی از شهرک‌ها و نواحی صنعتی خبر داده بود که براساس دستورالعمل جدید واگذاری زمین و بهره‌برداری از واحدهای صنعتی شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور، برخلاف سال‌های گذشته که حق انتفاع زمین در شهرک‌های صنعتی به صورت هر ۳ماه افزایش می‌یافت، قیمت حق انتفاع در طول سال ثابت است و تغییر نمی‌کند. بر همین اساس، زمین‌های بیشتر شهرک‌های صنعتی کشور امسال برای حمایت از صنعتگران و سرمایه‌گذاران با ۵۰درصد تخفیف عرضه می‌شود. همچنین نخبگان، شرکت‌های دانش‌بنیان و ایثارگران از تخفیف ۱۰درصدی اضافه برخوردار می‌شوند.

قیمت‌گذاری براساس‌مزیت منطقه

مصطفی آمره، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی در گفت‌وگو با صمت ضمن مثبت ارزیابی کردن مصوبه هیات‌وزیران بر تعیین نشدن نسخه‌ای واحد برای قیمت‌گذاری اراضی صنعتی در کشور تاکید و اظهار کرد: تامین زیرساخت‌ها مهم‌ترین عامل در تعیین قیمت زمین شهرک‌های صنعتی است اما این امر را نمی‌توان به تمام استان‌های کشور عمومیت داد و برای همه از یک دستورالعمل استفاده کرد، چراکه در برخی مناطق دسترسی به منابع آبی و انرژی آسانتر بوده و در برخی مناطق به سختی است. آمره معتقد است که مدیران و مسئولان استانی مناسب‌ترین گزینه برای قیمت‌گذاری شهرک‌ها و نواحی صنعتی جدید خواهند بود. به گفته آمره، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی، مصوبه جدید هیات‌وزیران فقط برای قیمت‌گذاری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی جدید است و دستورالعمل نحوه واگذاری زمین در شهرک‌ها و نواحی صنعتی که از ابتدای سال از سوی رییس سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی ایران صادر شد، پابرجا بوده و ادامه دارد.

زیرساخت‌ها، تعیین‌کننده قیمت

حق انتفاع از تاسیسات و امکانات، سهمی از هزینه‌های ساخت‌وساز شهرک‌های صنعتی است که متقاضیان سرمایه‌گذاری در این شهرک‌ها پرداخت می‌کنند. حق انتفاع به تناسب وسعت و موقعیت زمین اختصاص یافته به سرمایه‌گذار برای هر واحد صنعتی متفاوت است.

خدمات‌رسانی به شهرک‌ها و در سطوح مختلف انجام می‌شود و قیمت تمام‌شده در شهرک‌ها متناسب با سطح خدمات‌رسانی است. خدمات به شهرک‌ها و نواحی صنعتی در ۵ سطح متفاوت ارائه می‌شود که با توجه به خدمات دریافتی، قیمت تمام‌شده واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌ها نیز متغیر است. سطح یک ارائه خدمات، دربرگیرنده همه امکانات زیربنایی برای استقرار واحدهای صنعتی است، با توجه به اینکه امکانات بیشتری برای این قبیل شهرک‌های صنعتی درنظر گرفته می‌شود، به‌طور قطع سطح قیمت در آنها نیز بالاتر خواهد بود.

 همچنین در میزان ۵ سطح خدمات‌دهی، کمترین میزان خدمات ارائه شده مربوط به سطح ۵ است که به طور قطع قیمت تمام‌شده در این سطح از خدمات‌دهی نیز پایین‌تر است که بیشتر این سطح از خدمات مربوط به شهرک‌ها و نواحی صنعتی واقع در روستاهاست.

ایجاد امکانات زیربنایی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی براساس برنامه عملیاتی مشخص شده برای آنها انجام می‌شود. با توجه به این برنامه تعیین می‌شود که هر پروژه در یک فاز عملیاتی مشخص در چه زمان و حجمی باید انجام شود که البته منظور از فاز عملیاتی، بخشی از اراضی شهرک است که طراحی شده و عملیات عمرانی آن در مدت ۳ تا ۵سال به اتمام می‌رسد.

زمین فروخته نمی‌شود

کیوان گردان، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی همدان در گفت‌وگو با صمت به قیمت‌گذاری زمین‌ها در شهرک‌های صنعتی برمبنای هزینه‌های تامین زیرساخت و حق مرغوبیت اشاره و اظهار کرد: هزینه‌ای که سرمایه‌گذاران برای دریافت زمین در شهرک‌های صنعتی پرداخت می‌کنند، درواقع برای تامین زیرساخت‌ها نیز درنظر گرفته شده است. در شهرک‌های صنعتی زمین‌ها به فروش نمی‌رود و هزینه دریافت شده از سرمایه‌گذاران به منظور تامین زیرساخت محاسبه شده و روش محاسبه آن نیز برمبنای قانون است.

گردان معتقد است که در چند سال گذشته انتقال زیرساخت‌ها از ورودی شهرک‌های صنعتی تا قطعه زمین‌های اختصاص یافته چالش‌های جدی به وجود آورد. این موضوع ادامه داشت تا با پیگیری‌های رییس سازمان صنایع کوچک در مقررات مالی دولت ماده ۸۱ مصوب شد، دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های دولتی موظف به تامین زیرساخت‌ها تا ورودی شهرک‌های صنعتی هستند.

بودجه مورد نیاز این امر در قانون بودجه سال‌های آینده نیز باید لحاظ شود. هرچه از منابع دولتی در این زمینه بتوانیم بیشتر استفاده کنیم، تامین زیرساخت‌ها تسهیل و تسریع می‌شود.

تعیین سطح قیمتی، کیفیتی و رقابتی برای بخش صنعتی مهم‌ترین دغدغه مسئولان در حوزه صنایع کوچک بوده و هدایت صنعتگران به تولید صادرات‌گرا هدف اصلی است. هرچند که احداث شهرک‌های صنعتی به‌عنوان محفل فعالیت‌های تولیدی اهمیت دارد اما در شرایط فعلی کارشناسان بر احیای فعالیت‌های تولیدی و حمایت از صنعتگران برای ایجاد رقابت‌پذیری در بازارهای داخلی و خارجی با اهمیت‌تر از ادامه شهرک‌سازی‌ها تلقی شده است.