۰ نفر

حذف کنکور نیازمند تصمیم فراستادی است

۲۱ تیر ۱۳۹۷، ۲۱:۲۳
کد خبر: 284838
حذف کنکور نیازمند تصمیم فراستادی است

معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: حذف کنکور نیازمند اتخاذ یک تصمیم فراستادی بوده و این طور نیست که منحصرا این مهم در وزارت علوم تصمیم‌گیری شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، مجتبی شریعتی نیاسر، در نشست خبری در بجنورد اظهار کرد: حذف کنکور نیازمند یک تصمیم‌گیری فراستادی بوده و باید وزارت آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، برخی از دستگاه‌های اجرایی و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این خصوص اظهار نظر و تصمیم‌گیری کنند.

وی با بیان اینکه سالانه یک میلیون نفر در کشور پشت کنکوری داریم، افزود: براساس مصوبه وزارت علوم در سال ۹۲ باید طی پنج سال ۸۵ درصد از داوطلبان ورود به دانشگاه از طریق بررسی سوابق تحصیلی پذیرش شوند.

نیاسر با ذکر اینکه تلاش می‌کنیم تا در رشته‌های کم متقاضی بار روانی کنکور را از دوش داوطلبان برداریم، ادامه داد: با این روش بار روانی کم شده و خانواده‌ها نیز به آرامش در این مهم رسیده و اینکه تا ۷۰ درصد میزان پشت کنکوری کاهش خواهد یافت.  

وی با اشاره به اینکه حذف کنکور زمانبر بوده و این مهم طی سه سال آینده به طور کامل محقق نخواهد شد، گفت: باید با وزارت آموزش و پرورش هماهنگی‌های لازم انجام شود تا نظام آموزشی در دبیرستان‌ها به گونه‌ای تنظیم شود که آمادگی‌های لازم برای ورود به دانشگاه برای فرد ایجاد شود.

طراحی نظام رتبه‌بندی بومی برای دانشگاهها

شریعتی نیاسر در خصوص رتبه‌بندی دانشگاه‌ها اظهار کرد: تا دو سال گذشته دانشگاهها به معنای واقعی رتبه‌بندی نمی‌شدند و دیگران در خارج از کشور دانشگاهها را سطح‌بندی می‌کردند.

وی با اشاره به طراحی نظام رتبه‌بندی بومی در کشور، ادامه داد: این نظام رتبه‌بندی براساس شاخص‌های بومی و مبتنی بر نظام آموزشی موجود در کشور اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه گفته شود دانشگاهها سطح‌بندی می‌شوند تا رتبه‌بندی، دقیق‌تر است، گفت: با توجه به اینکه سطح‌بندی بازخوردهای بیشتری دارد در این راستا نقاط ضعف و قوت مراکز شناسایی و جایگاه آنان مشخص می‌شود.

صندلی خالی به معنای واقعی در دانشگاه‌ها وجود ندارد

وی با بیان اینکه امروز در دانشگاه‌ها استانداردسازی و ماموریت‌گرایی مورد توجه قرار گرفته است، افزود: در سال‌های گذشته ظرفیت مازادی را به آموزش عالی تحمیل کردیم که هم اکنون با اجرای طرح استانداردسازی فرض می‌شود که صندلی‌ها خالی شده بلکه این طور نیست ظرفیت مازاد از بین رفته است.

بسترهای رفت و آمد دانشجویان و اساتید خارج کشور به ایران فراهم می‌شود

شریعتی نیاسر با اشاره به اینکه تعدادی زیادی از فرزندان این مرز و بوم در خارج کشور تحصیل می‌کنند، گفت: زمینه ورود و فعالیت این دانشجویان و اساتید تسهیل می یابد.