۰ نفر

کودک‌آزاری از آتنا تا کیمیا

۲۷ تیر ۱۳۹۶، ۹:۳۲
کد خبر: 206549
 کودک‌آزاری از آتنا تا کیمیا

روز گذشته دو خبر شوکه‌کننده از آزار و اذیت کودکان منتشر شد. تجاوز ناپدری به دختر هفت‌ساله و آزار و اذیت جنسی یک کودک خردسال توسط پدربزرگ در دروازه غار، مواردی بودند که تلخی حادثه شوکه‌کننده پارس‌آباد را دوچندان کردند.

 آزار و اذیت کودکان در همه‌جای جهان وجود دارد، اما در کشور‌های مختلف تلاش می‌شود کودکان با آموزش، شیوه مناسب مواجهه با کودک‌آزاری را یاد بگیرند. این آموزش‌ها در ایران آن‌طور که باید و شاید ارائه نمی‌شود. در روز‌های اخیر که ماجرایی هولناک در پارس‌آباد اتفاق افتاده، افکار عمومی حساسیت بیشتری نسبت به کودک‌آزاری پیدا کرده و بحث لزوم ارائه آموزش‌های مناسب بار دیگر مطرح شده است. روز گذشته در حالی‌که انتشار خبر دو تجاوز تلخ به کودکان افکار عمومی را جریحه‌دار کرد، اظهارات پیرامون حادثه قتل آتنا اصلانی هم ادامه یافت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان ، مدیرکل بهزیستی استان تهران در نشست خبری دیروز خود به مناسبت هفته بهزیستی از ۲۴۶۷مورد کودک‌آزاری در استان تهران طی یک سال گذشته خبر داد. همچنین قائم‌مقام وزیر بهداشت در نشست خبری وزارت بهداشت درباره لزوم آموزش‌های‌ جنسی گفت: «ماجرای آتنا زنگ خطری را به صدا درآورد و نشان داد که باید آموزش‌های مختلفی را در سطح خانواده‌ها ارائه دهیم.» قصه‌های پرغصه دختران مورد تجاوز قرار گرفته حکایت از وجود آتناهای بی‌شمار در این کشور دارد. دختربچه‌های پاک و معصومی که هنوز دلبسته عروسک‌بازی هستند، اما در تلخی ناتمام این زندگی، قربانی هوا و هوس مردانی می‌شوند که... هنوز داغ آتنای پارس‌آبادی سرد نشده، خبر از آزار و اذیت ‌جنسی دختری هفت‌ساله در استان البرز سرزبان‌ها افتاده است. دختری به نام کیمیا که 70بار از سوی ناپدری مورد تجاوز قرار گرفته و این‌روزها روی تخت بیمارستان روزگار می‌گذراند. همزمان خبرها حاکی از تجاوز به یک دختر خردسال در محله دروازه غار است.

دختربچه‌ای که قربانی هوس‌بازی ناپدری شد!

به گفته مددکار موسسه خیریه مهرآفرین، کیمیا هفت‌ساله به همراه مادر و مادربزرگش در کرج زندگی می‌کرده است، پس از سلب حضانت او از پدر واقعی به دلیل اعتیاد شدید حضانت کودک به مادرش داده شده و پدر و مادر از هم جدا شده‌اند. رقیه موسوی می‌افزاید: پس از گذشت حدود یک سال، مادر کیمیا، برای تامین مخارج و دیگر حمایت‌ها با مردی ازدواج کرده که پنج سال از او کوچک‌تر بوده است. او می‌گوید: طبق بررسی‌های صورت‌گرفته مشخص شد ناپدری کیمیا (بابک) علاوه بر مصرف شیشه، دچار افکار و توهمات خاص است. مادر کیمیا زمانی متوجه این رفتارها می‌شود که با بابک ازدواج کرده بود. موسوی در این مورد توضیح می‌دهد: پس از اینکه مادر کیمیا با همسرش صیغه می‌کند، متوجه رفتارهای عجیبی از سوی بابک می‌شود. یکی از این رفتارهای عجیب قرص‌ خوابی است که هر شب به مادر کیمیا می‌داد؛ به این بهانه که خوابی آرام‌تر داشته باشد. او می‌افزاید: طبق گفته کیمیا، پدر ناتنی او 70بار به کیمیا تجاوز کرده است. مادر از این تجاوزها بی‌اطلاع بوده و درخواست دارد به قاضی بگوییم او بی‌گناه است. موسوی می‌گوید: از آنجا که خواب مادر کیمیا سنگین بوده و قرص خواب هم می‌خورده، بابک از این خواب سنگین و مداوم سوء‌استفاده می‌کرده و به آزار دختر هفت‌ساله می‌پرداخته است. طبق گفته مددکار کیمیا، مادر کیمیا که دچار مشکل عصبی شدیدی شده تحت درمان قرار گرفته و کیمیا به بهزیستی سپرده می‌شود. موسوی می‌افزاید: بی‌اطلاعی و نداشتن آگاهی از سوی مادر برای مراقبت از کودک و ندادن آموزش به کودک در مواقع آزار جنسی، از علل بروز این اتفاق ناگوار است.

تجاوز به یک دختر خردسال در دروازه غار

رئیس اورژانس اجتماعی کشور از تجاوز به یک دختر خردسال در دروازه‌ غار خبر داد و گفت: طبق گزارشات ارائه‌شده به اورژانس اجتماعی، این کودک توسط پدربزرگ خود مورد آزار و اذیت قرار گرفته است. حسین اسدبیگی می‌افزاید: کودک‌آزاری ازجمله فوریت‌های اجتماعی است که آمار ۲۶هزار و ۵۰۰مورد را در سال ۹۵ به نام خود ثبت کرده است.

اعلام 2467 مورد «کودک‌آزاری» در سال 95

مدیرکل بهزیستی استان تهران، در نشست خبری دیروز خود به مناسبت هفته ‌بهزیستی در محل بهزیستی استان تهران ‌در مورد بیشترین مشکلات گزارش‌شده در اورژانس ‌اجتماعی طی یک سال اخیر، به‌ویژه در سال 95 گفت: براساس تماس‌های اورژانس اجتماعی 2467گزارش کودک‌آزاری طی یک ‌سال اخیر در تهران ثبت شده است. اصغر باقری افزود: کمترین علت تماس مربوط به اختلالات هویت جنسی بوده که 9نفر در این خصوص با اورژانس اجتماعی تماس برقرار کرده‌اند. به گفته او، متقاضیان طلاق، خودکشی و سالمندآزاری نیز از دیگر موارد تماس با اورژانس اجتماعی بوده‌ است.

حادثه «آتنا» زنگ خطری برای ارائه آموزش‌ به خانواده‌ها

قائم‌مقام وزیر بهداشت، در نشست خبری وزارت با بیان اینکه مهارت‌هایی مانند «نه» گفتن یا ارتباط با دیگران باید در بسته‌های درست طراحی و مطالعه شده و سپس آنها را آموزش دهند، گفت: ما نمی‌توانیم صورت‌مساله برخی مسائل را پاک کنیم. باید توجه کرد که در کشورهای اروپای غربی که آزادی عمل و ارتباط وجود دارد، 25‌درصد کودکان دختر در معرض سوءاستفاده‌های جنسی قرار می‌گیرند. ایرج حریرچی افزود: در کشور ما وزارت بهداشت آماری در این زمینه ندارد، اما مواردی مانند آتنا، زنگ خطری را در جامعه به صدا درمی‌آورد و نشان می‌دهد ارائه آموزش‌ها در سطح خانواده‌ها، ارائه آموزش به والدین و... باید انجام شود. او تاکید کرد: متاسفانه قسمت عمده‌ای از خشونت‌ها توسط افراد آشنا انجام می‌شود. بنابراین آموزش‌های ما باید محیطی و از طریق خانواده‌ها، مساجد، رسانه‌ها و نشریات ارائه شود.

لزوم آشنایی کودکان با را‌ه‌های سوءاستفاده جنسی از آنها

یک حقوقدان و فعال حقوق کودک در رابطه با لزوم آموزش‌های جنسی به کودکان می‌گوید: یکی از راه‌ها برای ترویج حقوق کودک، آموزش این حقوق به خود کودکان و در مراحل بعدی به والدین این کودکان، مربیان مدارس و افراد در ارتباط با کودکان است. مونیکا نادی می‌افزاید: آموزش‌هایی باید در مورد مسائل ‌جنسی به کودکان داده شود و از نظر شرعی نیز در این زمینه معذوریتی وجود ندارد. شرع اسلام همه موارد مربوط به مسائل جنسی را توضیح داده و کلیه ابهامات را در این زمینه حل کرده و بنابراین آموزش‌ جنسی به کودکان خلاف‌شرع نیست. او خاطرنشان می‌کند: عرف جامعه با این موضوع مخالفت می‌کند. از نظر عرفی بازه‌ای به نام حیا داریم که باعث به‌وضوح مطرح نشدن مسائل جنسی به‌ویژه برای کودکان است. در مرحله اول باید در زمینه از بین بردن قبح در این زمینه از طریق رسانه‌ها فرهنگسازی کرد تا این معضل از بین برود. نادی می‌افزاید: باید در زمینه مسائل جنسی فرهنگسازی و صحبت شود که واژه‌های خودساخته عرف مانند حیا و شرم مانع صحبت درباره مسائل ‌جنسی نشوند. او تاکید‌ می‌کند: قوانینی جامع، کامل و مانع در حوزه حقوق کودکان نداریم، اگر این قوانین وجود داشت، علاوه بر مجازات برای تخطی‌کنندگان به حقوق کودک از نظر پیشگیرانه نیز از وقوع جرم علیه آنها جلوگیری می‌کرد. آموزش یکی از راه‌های پیشگیری است و آموزش‌های حقوق کودک باید اجباری و با ضمانت اجرا باشند. اگر قوانین مترقی در جامعه وجود داشته باشد، این قوانین‌ کم‌کم وارد فرهنگ آن جامعه شده و جامعه آن فرهنگ را می‌پذیرد. آموزش جنسی تنها مختص کودکان نیست و بر بزرگسالان نیز تاثیرگذار است. نادی می‌افزاید: افراد بزرگسالی که کودکان را مورد آزار جنسی قرار می‌دهند اگر آموزش جنسی مناسب در کودکی یا بزرگسالی دیده بودند ممکن بود به مسیر دیگری بروند.