۰ نفر

حسین مرعشی: مراسم تدفین سه‌شنبه ۲۱ دی است

آیت الله هاشمی رفسنجانی دار فانی را وداع گفت/اعلام ۳ روز عزای عمومی

۱۹ دی ۱۳۹۵، ۱۹:۵۰
کد خبر: 169474
آیت الله هاشمی رفسنجانی دار فانی را وداع گفت/اعلام ۳ روز عزای عمومی

آیت الله هاشمی رفسنجانی یار دیرین امام (ره) و رهبری که به دلیل عارضه قلبی به یکی ازبیمارستان های تهران منتقل شده بود، دارفانی را وداع گفت.

**صبح امروز بیستم دی ماه در حسینیه جماران مراسم گرامیداشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی برگزار می‌شود

مراسم گرامیداشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی صبح دوشنبه در حسینیه جماران برگزار می‌شود.

این مراسم از ساعت ۸ و ۳۰ صبح روز دوشنبه با حضور خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی در حسینیه شماره یک جماران برگزار می‌شود.

 

**پیام تسلیت رییس بانک مرکزی به مناسبت درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

متن پیام دکتر سیف به این شرح است:

انا لله و انا الیه راجعون

رحلت عالم مجاهد، بزرگمرد اخلاق مداری و سیاست ورزی و یاور انقلاب اسلامی، یار و همراه صدیق امام خمینی ، رفیق همدل و همراه مقام معظم رهبری،  حضرت آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی -رحمت الله علیه- را به مردم شریف ایران تسلیت می گویم.

ایشان علاوه بر نقش آفرینی و تلاش های موثر و هدفمند در مسیر شکل گیری و تثبیت انقلاب اسلامی و نیز جانشینی فرماندهی کل قوا،  نقش بی بدیلی در بازسازی ویرانی های پس از جنگ تحمیلی و تبیین و ترویج گفتمان سازندگی و توسعه اقتصادی داشتند و با شجاعت و نوآوری، اقتصاد کشور را در مسیر مناسب و متناسب با ظرفیت های ایران اسلامی قرار دادند.

اینجانب از طرف خود و همکارانم در نظام بانکی کشور، مصیبت جانکاه فقدان رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام را به محضر رهبر فرزانه انقلاب، رییس جمهور محترم، خاندان محترم هاشمی و مردم عزیز ایران تسلیت گفته، از درگاه خداوند رحمان برای روح  بلند و ملکوتی آن فقید سعید رحمت الهی و علو درجات خواستارم.

ولی اله سیف

 

**امیر بحرین درگذشت آیت‌الله رفسنجانی را تسلیت گفت

امیر بحرین درپیامی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت.

به خبرگزاری رسمی بحرین (BNA)، «حمد بن عیسی آل خلیفه»، پادشاه این کشور در پیامی به حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان، ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلح نظام را تسلیت گفته است .

پادشاه بحرین در این  پیام  از خداوند  رحمت و مغفرت  برای آیت الله هاشمی رفسنجانی و برای فرزندان و بستگان وی و رئیس جمهور و مردم ایران صبر جمیل و آرامش خاطر  خواسته است .

 

**نوری المالکی نخست‌وزیر سابق عراق درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت

دبیر کل «حزب دعوت اسلامی» و نخست‌وزیر سابق عراق در پیامی درگذشت آیت‌الله رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را به آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، رهبر عظیم‌الشأن جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفت.

 

**تسلیت وزیر امور اتحادیه اروپا در ترکیه

وزیر امور اتحادیه اروپا در ترکیه درگذشت آیت الله رفسنجانی را تسلیت گفت.

عمر چلیک، وزیر امور اتحادیه اروپا در ترکیه در پیامی توییتری  در گذشت آیت الله رفسنجانی را تسلیت گفت.

 

**تولیت آستان قدس: رابطه صمیمانه مرحوم رفسنجانی با رهبری توطئه خناسان را نقش بر آب کرد

 تولیت آستان قدس رضوی گفت: رابطه صمیمانه ای که مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب داشتند توطئه بسیاری از خناسان را نقش بر آب کرد. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا ، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی  گفت: عالم بزرگوار و مجاهد پرتلاش آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی حقیقتا در دوران مبارزات قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در کنار امام بزرگوار و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هم در کنار امام راحل و بعد از رحلت ایشان با تمام وزنشان در مجلس خبرگان رهبری تکلیف خود را ادا کردند.

 

**وزیر اقتصاد در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پیام تسلیت صادر کرد

متن پیام دکتر طیب نیا بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَ مِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ وَ مَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا

سوره احزاب ؛ آبه ۲۳

رحلت ناگهانی عالم مجاهد و فقیه انقلابی ٬ یار دیرین حضرت امام( ره) و مقام معظم رهبری٬ مبارز نستوه و خستگی ناپذیر٬ مفسر قران و سیاستمدار مدبر و شجاع ٬حضرت آیة الله هاشمی رفسنجانی را به همه ملت ایران و بویژه مقام معظم رهبری و حوزه های علمیه تسلیت و تعزیت می گویم.

به یقین آن بزرگ مرد سفر کرده با خدمات بی بدیلی که در تمام دوره حیات پر افتخار خویش بویژه  نهضت انقلاب اسلامی  و جمهوری اسلامی داشتند نامی نیک از خود در خاطر ملت به یادگار گذاشتند و اینک ایران اسلامی یکی از بزرگترین مفاخر و خدمتگزاران صدیق خود را از دست داد.

همراهی با حضرت امام( ره) از ابتدای نهضت امام تا پیروزی انقلاب اسلامی و تاسیس نظام مقدس جمهوری اسلامی بویژه فرماندهی ۸ سال دفاع مقدس و ۸ سال خدمتگذاری در کسوت ریاست جمهوری ٬ مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام از آن بزرگمرد چهره ای یگانه ساخت.

اینک ایران اسلامی در غم از دست دادن یکی از بزرگترین رهبران خود ماتم زده و عزادار می باشد. اینجانب ضمن تسلیت مجدد این ضایعه جانسوز به ملت بزرگ ایران و مقام معظم رهبری و خانواده و تمام ارادتمندان آن مرحوم٬ رحمت و مغفرت خاصه الهی را برای ایشان مسئلت می نمایم.

رضوان الهی بر روح ایشان باد و حشر با اولیای الهی گوارای وجودشان باد.

علی طیب‌نیا

وزیر امور اقتصادی و دارایی

 

**رییس جمهور: امروز اسلام سرمایه‌ای پرارزش، ایران امیری بزرگ، انقلاب اسلامی پرچمداری شجاع و نظام مُدبری کم‌نظیر را از دست داد.

متن پیام تسلیت حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی به این شرح است:

بسم ‌الله الرحمن الرحیم

إنا لله وإنا إلیه راجعون

وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یشْری نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ

در ایام سوگ فاطمه معصومه(س) و شهادت مظلومانه امیر کبیر، ایران به سوگ سردار شایسته خویش نشست و قهرمان ملی مبارزه با استبداد و استعمار، سر بر آستان حق نهاد.

حضرت آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی فرزند ثابت قدم روح الله، همراه و همدل دیرین رهبری، چهره ممتاز و تاریخ‌ساز انقلاب اسلامی و دلسوز واقعی مردم؛ پس از عمری مجاهدت و صبوری به ملاقات حق شتافت. تاریخ چه تقدیر پر معنایی داشت که آن اسطوره حلم و تحمل و ایمان و اعتدال، در روزی به دیدار خداوند متعال شتافت که نقطه آغاز خیزش و قیام ملت در دفاع از خمینی کبیر، بنیانگذار انقلاب اسلامی بود.

سخن گفتن از هاشمی که سال‌ها در کنار او بودم برای من بسیار دشوار است. وی در طول مبارزات مردم ایران تحت زعامت امام بزرگوار، یک انقلابی تمام‌عیار بود. سال‌ها زندان و شکنجه، او را از راه آن مراد جدا نکرد. او همواره یکی از پیشتازان بنام انقلاب اسلامی بود. او بود که از قم تا نجف و از پاریس تا تهران هرگز امام و مرادش را تنها نگذاشت. هاشمی از معماران برجسته نظام جمهوری اسلامی ایران است؛ قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجمع تشخیص مصلحت نظام، حزب جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جهاد سازندگی و تمام نهادهای انقلاب اسلامی مدیون تدبیر و آینده‌نگری این مرد فرداها است.

امروز اسلام سرمایه‌ای پرارزش، ایران امیری بزرگ، انقلاب اسلامی پرچمداری شجاع و نظام مُدبری کم‌نظیر را از دست داد.

او محبوب امام بود و خادم مردم؛ هرکجا که او مسئولیت آن را بر عهده داشت، مایه آرامش امام و رهبری و مردم بود. او تحلیل‌گیری توانا بود که جهان را به‌خوبی می‌شناخت. خطبه‌های نمازش در روزهای سخت دفاع مقدس به همه روحیه می‌داد. او در مظلومیت، چون یار دیرینش شهید بهشتی بود و ناسپاسی‌ها را به آسانی تحمل می‌کرد.

هاشمی هیچ‌گاه از جنگ نهراسید ولی همواره صلح را گرامی می‌داشت؛ هم فرمانده شجاع میدان‌های جهاد و شهادت بود و هم قهرمان مذاکره برای پایان جنگ. سخن گفتن از بزرگ‌مردی که به‌حق سنگ زیرین آسیای نظام بود، ساده نیست. محرم امام و یاور بی بدیل مقام معظم رهبری بود. برای ایران و ایرانی، آرزوهای بزرگی داشت و تا جان داشت برای سربلندی میهن اسلامی کوشید. بسیار جفا دید و بسیار وفا کرد. با انحراف از مسیر اعتدال اسلامی سر سازش نداشت و مصلحت نظام را از هر امری بالاتر می‌دانست. مردم فهیم ایران، قدر خادمان خود را به خوبی می‌شناسند و دینشان را به سردار سازندگی ادا خواهند کرد.

نام هاشمی بزرگتر از آن است که احدی بتواند نقش‌آفرینی و حضور موثر او را در برگ برگِ تاریخ نهضت اسلامی، از ابتدای مبارزات در دهه چهل تا پیروزی انقلاب، و از سابقه بی‌بدیل و درخشان او در مدیریت دفاع مقدس تا همه مقاطع حساس تا واپسین دقائق زندگانی ایشان، و حیات همیشگی او در قلب مردم قدرشناس ایران عزیز را انکار کند. که پیر و مراد همه ما خمینی عزیز قدس الله نفسه الزکیه فرمود: «بدخواهان بدانند که هاشمی زنده است چون نهضت زنده است.»

اینجانب با اعلام سه روز عزای عمومی و یک روز تعطیل رسمی؛ مصیبت بزرگ فقدان این قهرمان ملی، اندیشمند بزرگ اسلامی و سرمایه بی‌بدیل نظام جمهوری اسلامی ایران را محضر حضرت بقیه الله روحی له الفداه، مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید، علما و فضلا، شخصیت‌های انقلاب و نظام، ملت قدرشناس ایران به‌خصوص مردم شریف استان کرمان و شهر رفسنجان، همه یاران و دوستداران و ارادتمندان ایشان به‌ویژه خانواده گرامی، همسر مکرمه و صبور و همچنین فرزندان و برادران آن مجاهد نستوه صمیمانه تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند متعال برای آن مرد بزرگ علو درجات و همجواری با ائمه اطهار(ع) و مرادش امام خمینی(ره)، همرزمان و شهدای انقلاب اسلامی، و برای همه بازماندگان صبر و أجر مسألت می‌دارم.

حسن روحانی

رییس جمهوری اسلامی ایران

 

**مقامات بلند پایه امارات متحده عربی در پیام هایی جداگانه درگذشت یار دیرین امام و رهبری را تسلیت گفتند

به گزارش خبرگزاری رسمی امارات، شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان رییس جمهور امارات متحده عربی با ارسال پیامی به حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت.

همچنین شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، معاون رییس جمهور امارات و حاکم دوبی، شیخ محمد بن زاید آل نهیان، شاهزاده ابوظبی و معاون فرمانده ارشد نیروهای مسلح امارات در پیام هایی مشابه درگذشت علی اکبر هاشمی فسنجانی را به خانواده وی و ملت ایران تسلیت گفتند.

وزیر امور خارجه امارات متحده عربی نیز با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: فوت علی اکبر هاشمی رفسنجانی؛ یکی از صداهای سیاسی واقعگرا و میانه روی ایران که نامش با جمهوری و انقلاب علیه شاه گره خورده است.

 

**در پی ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی؛ حوزه‌های علمیه سراسر کشور سه‌شنبه تعطیل است

مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن تسلیت ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی اعلام کرد: حوزه های علمیه سه شنبه ۲۱ دیماه تعطیل است.  متن اطلاعیه مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه به شرح ذیل است:

انّا لله و انّا الیه راجعون

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْ ءٌ

با عرض تسلیت به مناسبت سالروز  وفات بانوی کرامت حضرت معصومه سلام الله علیها،ارتحال یار دیرین امام و رهبری ، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، عالم مجاهد ،حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی (ره) را به محضر قدسی حضرت بقیه الله الأعظم عجل الله تعالی  فرجه الشریف، رهبر معظم انقلاب مدظله العالی و عموم مردم شریف ایران و حوزویان ارجمند تسلیت عرض نموده، بدینوسیله به اطلاع می‌رساند ،حوزه‌های علمیه سراسر کشور روزسه شنبه ۲۱دیماه ۹۵ تعطیل است.

 

**وزیر دفاع درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با صدور پیامی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت.

سردار حسین دهقان در این پیام با اشاره به نقش ممتاز و بی بدیل مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در شکل گیری انقلاب اسلامی، دوران مبارزه با رژیم ستم شاهی، استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و عرصه ها و حوادث گوناگون و خطیر پس از انقلاب تأکید شده است، بی تردید ملت شریف یار صدیق، باوفا و صمیمی حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری را فراموش نخواهند کرد و همواره یاد و نام او بر تارک تاریخ حماسی این مرز و بوم خواهد درخشید.

در این پیام سردار دهقان برای آن عالم مجاهد و جلیل القدر علو درجات و رحمت واسعه الهی و برای خانواده، بستگان، همرزمان، همسنگران و همراهانش صبر و شکیبایی مسئلت کرده است.

 

**علی اکبر ناطق نوری با صدور پیامی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت

متن این پیام به شرح زیر است: ربنا اغفرلنا و لاخواننا الذین سبقونا باالایمان...

خبر ارتحال مبارز برزگ انقلاب، یار وفادار امام و رهبری و همسنگر پیشکسوتم، حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی، عمق جانم را سوزاند.

بی تردید نقش بی بدلیل این شخصیت ممتاز در دوران مبارزه، خدمات شایسته و ماندگارش در سال های دفاع مقدس، اراده‌ی کارسازش در راهبری دوران فاخر سازندگی، صبر و استقامتش در برابر بی مهری ها و نگاه پیوسته امیدوارانه اش به آینده های روشن، نام هاشمی رفسنجانی را بر تارک افتخارات این مرز و بوم برأی همیشه ی تاریخ جاودان خواهد ساخت.

اینجانب به سهم خود این ضایعه ی بزرگ را به پیشگاه حضرت ولی عصر(عج)، مقام معظم رهبری، ملت بزرگ ایران و خانواده ی ایشان تسلیت عرض نموده و برأی بازماندگان از درگاه الوهیت صبر و اجر خواستارم.

علی اکبر ناطق نوری

 

**سخنگوی وزارت خارجه درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت

در پیام بهرام قاسمی آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

دردا که جز به مرگ، نسنجند قدر مرد …

درگذشت ناگهانی و نابهنگام عالم جلیل القدر و سیاستمدار برجسته عصر حاضر ایران عزیز را تسلیت عرض می نمایم. آیت الله هاشمی رفسنجانی در طول زندگی پر فراز و نشیب و پربار خود همواره منشاء تلاش و کوشش بی وقفه برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی و توانمندی و توسعه کشور بودند. ایشان همانگونه که در سنین جوانی به تحقیق و تالیف کتابی ارزشمند پیرامون زندگی قهرمان مبارزه با استعمار و نماد توسعه و پیشرفت کشور، میرزا تقی خان امیر کبیر پرداختند، خود نیز چون او در طول حیات طیبه خود سعی و تلاشی وافر برای توسعه و پیشرفت  هرچه بیشتر کشور و رفاه مردم ایران داشتند. آن مرد فکر و اندیشه، علاوه بر تمامی ویژگی های منحصر به فرد خود در زمینه های اخلاقی، اجتماعی و اقتصادی، در حوزه مسائل بین المللی و سیاست خارجی از درک و فهمی عمیق برخوردار بودند که با توجه به این ویژگی توانستند در برهه هایی حساس و بغرنج کشور را در مسیری سهل تر هدایت نمایند. ایشان همچنین علی رغم نگاه عمیق خود به امر خطیر مدیریت و مسائل اجرایی کشور، همواره در حوزه آموزش، پژوهش و تحقیقات نیز شخصیتی مشوق و پیگیر و کارساز بودند. فقدان این شخصیت کم شمار در تاریخ معاصر ایران ضایعه ای بس جبران ناپذیر برای تمامی آحاد مردم و فرهیختگان کشور،  به خصوص آنانی که در حوزه سیاست خارجی و مسائل بین المللی در جمهوری اسلامی ایران در حفظ و پیشبرد منافع ملی تلاش می نمایند، خواهد بود.

بهرام قاسمی

سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه

 

**توییت تازه رییس جمهور درباره درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی

حسن روحانی: انقلاب اسلامی پرچمداری شجاع را از دست داد.

17

رئیس جمهور در پیامی توئیتری نوشت: امروز انقلاب اسلامی پرچمداری شجاع را از دست داد.

متن این پیام به شرح زیر است: امروز اسلام سرمایه‌ای پر ارزش، ایران امیری بزرگ، انقلاب اسلامی پرچمداری شجاع و نظام مُدبری کم‌نظیر را از دست داد.

 

مطهری: آیت الله هاشمی رفسنجانی خیرخواه‌ترین دوست مقام رهبری بود

نایب رییس مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی را نماد اعتدال توصیف کرد و گفت: ایشان در سال‌های اخیر بر آزادی بیان و عدم سخت‌گیری بر منتقدان تاکید داشت. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، علی مطهری در یادداشتی به مناسبت درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی نوشت:

«بسم الله الرحمن الرحیم

رحلت ناگهانی آیت الله هاشمی رفسنجانی همه انقلابیون اصیل و علاقه‌مندان انقلاب اسلامی را عزادار کرد. پس از شهادت آیت الله مطهری ایشان صمیمی‌ترین و محرم‌ترین یار امام خمینی(ره) بود. در سال‌های اخیر آفت‌ها و آسیب‌های انقلاب اسلامی را خوب تشخیص داده بود و بر آزادی بیان و عدم سخت گیری بر منتقدان تاکید داشت. آنجا که احساس می کرد که نظام به خطا می‌رود هشدار می‌داد. دست فرصت طلبان را که در صدد به حاشیه راندن انقلابیون اصیل بودند رو می‌کرد. تصویر درستی از ولایت فقیه داشت و بهترین و خیرخواه‌ترین دوست مقام رهبری بود. نماد اعتدال بود و امروز سخت به چنین نمادی نیاز داریم. سیاست و اقتصاد دنیا را خوب می‌شناخت و به همین جهت راه پیشرفت کشور را خوب می‌دانست. بر مصلحت کشور پافشاری می‌کرد گرچه مورد هجوم و تهمت قرار گیرد. او یک مصلح واقعی جامعه و دلسوز انقلاب بود. یار دیرین امام (ره) و شهید مطهری و شهید بهشتی و رهبر انقلاب بود. خداوند او را با پیامبر اسلام (ص) و ائمه اطهار و امام خمینی و شهدای انقلاب اسلامی محشور فرماید.»

 

**علی اکبر صالحی در پیامی درگذشت ایت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت

متن این پیام به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انّا لله و انّا الَیه راجِعون

با دریغ و افسوس بسیار ، اطلاع یافتم که یار صدّیق امام و رهبری و یکی از پیشگامان و طلایه‌داران نهضت اسلامی حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی دعوت حق را لبیک گفته و به دیدار حضرت دوست شتافته‌است.

بدون تردید خدمات ارزنده و ماندگار آن مجاهد نستوه در پیشبرد مبارزات تاریخی ملت بزرگ ایران و نیز کوشش خستگی‌ناپذیر در تاسیس و تثبیت نظام مقدس جمهوری اسلامی در دیوان عدل الهی ثبت و ضبط شده و بر کارنامه پربار آن فقیه مبارز خواهد افزود.

اینجانب ضمن عرض تسلیت به پیشگاه حضرت ولی عصر ( عج ) ، مقام معظم رهبری و تمامی دوستداران و دلبستگان انقلاب اسلامی و به ویژه خانواده معزّز هاشمی رفسنجانی، علو درجات آن فقید سعید را از درگاه احدیت مسألت می‌نمایم.

 

**چاووش اوغلو درگذشت آیت‌الله هاشمی را تسلیت گفت

وزیر امور خارجه ترکیه درگذشت آیت الله هاشمی رفسنحانی را تسلیت گفت.

مولود چاووش اوغلو با انتشار پیامی در صفحه توییر خود نوشت: از شنیدن خبر فوت هاشمی رفسنجانی، رییس جمهور پیشین ایران به شدت متاثر شدم. باشد که خداوند روح وی را در آرامش قرار دهد.  چاووش اوغلو در ادامه پیام خود این ضایعه را به خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی و مردم ایران تسلیت گفت.

 

**پیکر آیت الله هاشمی در جوار حرم حضرت معصومه (س) آرام می‌گیرد

 سه شنبه پس از برگزاری مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی از دانشگاه تهران که از ساعت 10 صبح آغاز می‌شود،  پیکر رییس مرحوم مجمع تشخیص مصلحت نظام در جوار حرم حضرت معصومه (س) آرام خواهد گرفت.

 

**رییس ستاد کل نیروهای مسلح : آیت الله هاشمی رفسنجانی نقش موثری در پیشبرد اهداف انقلاب داشت

در پی درگذشت رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ، سردار سرلشکر محمد باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح پیام تسلیتی صادر کرد.

متن پیام سردار سرلشکر محمد باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح بدین شرح است:

«آن مجاهد سفر کرده در طول مبارزات انقلابی خود. در دوران رژیم ستم شاهی پهلوی رنج های بسیاری متحمل شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی با قبول مسئولیت های خطیر نقش موثری در پیشبرد اهداف انقلاب داشت.

اینجانب ضمن تسلیت ارتحال این مجاهد خستگی ناپذیر و مبارز روزهای سخت انقلاب به فرماندهی معظم کل قوا، ملت شریف ایران و ارادتمندان و خانواده آن فقید سعید، از درگاه خداوند متعال برای رحمت و غفران واسعه مسألت می نمایم».

 

**توییت رییس جمهوری به مناسبت ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی

روح بزرگ مرد انقلاب و سیاست، مظهر صبر و استقامت به آسمان عروج کرد.

14

 رییس جمهوری دکتر حسن روحانی به مناسبت ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی طی پیامی در توییتر خود خبر درگذشت ایشان را اعلام کردند.

متن پیام بدین شرح است :  

روح بزرگ مرد انقلاب و سیاست، مظهر صبر و استقامت به آسمان عروج کرد.

توییت دکتر حسن روحانی یکشنبه شب پس از حضور او در بیمارستان شهدای تجریش و وداع با پیکر یار دیرین امام و رهبری انتشار یافت.

 

**جهانگیری: دولت پشتیبانی شجاع را از دست داد

اسحاق جهانگیری در پیام تسلیت درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی،‌ ایشان را سنگ صبور برای رنج های مردم و سرمشقی نیکو برای ابراز رضایت در برابر خداوند توصیف کرد و این ضایعه ملی را به رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام تقلید و حوزه های علمیه، ملت بزرگ ایران و خانواده شریف و صبور آن بزرگ، تسلیت گفت.

 متن پیام معاون اول رییس جمهور بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِی إِلی رَبِّکِ راضِیَةً مَرْضِیَّةً

فَادْخُلِی فِی عِبادِی وَ ادْخُلِی جَنَّتِی

نفس مطمئن حضرت آیت ا... اکبر هاشمی رفسنجانی به آرامی سر بر آستان پروردگار نهاد و ملتی را داغدار کرد.

او سنگ صبور برای رنج های مردم و سرمشقی نیکو برای ابراز رضایت در برابر خداوند بود.

ایران قهرمانی ملی،‌ ملت فرزندی شایسته، رهبری یاوری دیرین،‌ نظام سرمایه ای بی بدیل و دولت پشتیبانی شجاع را از دست داد.

تنها عنایت الهی، وحدت ملی و عزم همگانی است که می تواند از بار سنگین این ضایعه بزرگ بکاهد.

آن "فرزند برومند اسلام" و " مجاهد متعهد" که زندگیش با "حیات انقلاب" پیوند خورد، تجسم تاریخ مبارزات ملی ما علیه استبداد و استعمار است و به تعبیر معمار فقید انقلاب " مردان تاریخ تا آخر زنده هستند". آیت ا... هاشمی رفسنجانی که از نگاه رهبر معظم انقلاب " عالمی متفکر، سیاستمداری هوشمند، فقیهی زمان شناس، مجاهدی خستگی نشناس، برادری مهربان برای ضعیفان و مدیری کاردان برای کشور" بود، در میدان های مختلف توسعه و سازندگی و دفاع از حقوق اساسی ملت راههای بسیار پیمود و کارنامه ای درخشان در این راه از خود به جا نهاد.

من این ضایعه ملی را به رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام تقلید و حوزه های علمیه، ملت بزرگ ایران و خانواده شریف و صبور آن بزرگ، صمیمانه تسلیت می گویم

 

**وزیر بهداشت: تیم پزشکی همراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نبوده است

وزیر بهداشت با اشاره به درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، گفت: آن طور که به من گزارش شده ظاهرا تیم پزشکی همراه ایشان نبوده، درحالی که همراه شخصیت‌ها باید تیم پزشکی حاضر باشد. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، قاضی زاده هاشمی در حاشیه مراسم وداع با پیکر آیت الله هاشمی در حسینیه جماران در جمع خبرنگاران گفت: آیت الله هاشمی دچار عارضه قلبی و تنفسی شدند که متاسفانه تلاش همکاران ما بی نتیجه بود.

وی ادامه داد: آن طور که به من گزارش شده ظاهرا تیم پزشکی همراه ایشان نبوده، درحالی که همراه شخصیت‌ها باید تیم پزشکی حاضر باشد. تیم پزشکی زمانی هم که متوجه شدند، فرصت از دست رفته بود و شاید اگر بودند هم نمیتوانستند کاری کنند. اما اگر این گزارشی که به من داده شده درست باشد کوتاهی کردند.

قاضی زاده در پایان گفت که از جزئیات نحوع درگذشت ایشان اطلاعی ندارد و در صورت اطلاع سریعا به مردم اطلاع رسانی می‌شود.

 

**تسلیت عبدالله گل درپی درگذشت آیت‌الله هاشمی

رییس جمهور سابق ترکیه در پیامی توئیتری در گذشته آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت.

عبدالله گل با انتشار پیامی در حساب رسمی توئیتر خود ضمن ابراز ناراحتی شدید از درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، این واقعه را تسلیت گفت. عبدالله گل در سال‌های 2007 تا 2014 رییس جمهور ترکیه بود.

10

 

**رییس قوه قضاییه درگذشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت

آیت الله آملی لاریجانی در پیامی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت. متن پیام رئیس قوه قضاییه به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انالله و انا الیه راجعون

خبر ارتحال مرحوم آیت الله اکبرهاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام موجب تأسف اینجانب گردید.

ایشان سالهای متمادی از مبارزان نهضت در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بودند و بعد از انقلاب نیز از موثرترین شخصیتهای نظام در کنار امام (ره) و مقام معظم رهبری در سمتهای مختلف به نظام اسلامی خدمت کردند.

رحلت این یار دیرین امام (ره) و مقام معظم رهبری را به محضر حضرت بقیة الله الاعظم (عج) و رهبرمعظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) و بازماندگان آن مرحوم تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای آن فقید سعید غفران الهی و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل آرزومندم.

صادق آملی لاریجانی

 

وزیر خارجه بحرین درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت

16

خالد بن احمد، وزیر خارجه بحرین دقایقی پیش در حساب توییتر خود درگذشت رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت .

 

**رییس جمهور عراق درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت

فواد معصوم در این پیام از مواضع آیت الله هاشم در حمایت از دولت و ملت عراق تقدیر کرد ه است.

 

**سخنگوی دولت: نظام یکی از اساتید و ستون‌های خود را از دست داد

سخنگوی دولت با اشاره به درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: ان‌شاءالله همان طور که خدا با رفتن امام و شخصیت‌های بزرگ خودش این انقلاب را حفظ کرد در ادامه راه نیز همین اتفاق بیفتد. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت که در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در حسینیه جماران حاضر شده بود ضمن تسلیت این ضایعه به رهبری و مردم اظهار کرد: نظام جمهوری اسلامی یکی از اساتید و ستون‌های خود را از دست داد. ان‌شاءالله همان طور که خدا با رفتن امام و شخصیت‌های بزرگ خودش این انقلاب را حفظ کرد در ادامه راه نیز همین اتفاق بیفتد.

 

**حوزه علمیه مشهد، فردا تعطیل است

شورای عالی حوزه های علمیه خراسان اعلام کرد:

در پی ارتحال حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی(ره)، دروس عمومی حوزه علمیه خراسان فردا دوشنبه، 20 دیماه تعطیل است.

 

**تجمع مردم در جماران

13

 

**پیکر مرحوم هاشمی رفسنجانی از دانشگاه تهران تشییع می‌شود

پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از دانشگاه تهران به سمت آرامگاه ابدی تشییع خواهد شد.

سه شنبه 10 صبح مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از دانشگاه تهران به سمت آرامگاه ابدی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام   برگزار خواهد شد.

 

**رییس مجلس شورای اسلامی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت

دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یار دیرین امام و رهبری را تسلیت گفت.متن پیام به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انالله و انا الیه راجعون

مرد بزرگی چشم از این جهان فرو بست که در چهره او شصت سال مبارزه با استبداد و استعمار، تلاش خستگی ناپذیر برای استقرار نظام اسلامی، مجاهدتی کم نظیر برای دفاع از استقلال و تمامیت ارضی، کوششی مداوم برای عمران و آبادی کشور و همتی مستمر برای سامان دادن به امور تقنینی هویدا بود.

روحانی عظیم القدری که از دهه 30 با تبلیغ اسلامی و آگاهی بخش سیاسی سعی وافری در بیداری ملت نمود.

سال ها زندان همراه با شکنجه و آزار فراوان او را از پا نینداخت تا نهضت، به رهبری امام خمینی(ره) به ثمر نشست.

به عنوان نزدیک ترین مشاور و یار امام به عضویت شورای انقلاب برگزیده شد و در همان ماه های اول پیروزی، هدف تیر منحرفین قرار گرفت، لیکن از تلاش برای در هم شکستن چهره نفاق و انحراف باز نایستاد.

اداره قوه مقننه، مسئولیت خطیری در آن سال های جنگ و آشوب بود که با صلابت به دوش کشید.

فرماندهی میدان های جنگ در زیر فشار نظامی و تحریم دشمن از کارهای طاقت فرسایی بود که از قهرمانی چون هاشمی ساخته بود.

در تمام این دوران او همراه با حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) امام امت را یاری کرد و چون پروانه گرد وجود آن پیر فرزانه گشت.

انتخاب رهبر جدید انقلاب فرصتی بود تا هاشمی عزیز، باور و ایمان خود را نسبت به حضرت آیت الله خامنه ای نشان دهد.

به عنوان رئیس جمهور، حداکثر همراهی را با رهبری داشت و رهبر معظم انقلاب همواره از دولت ایشان حمایت کردند.

سپس در جایگاه ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، لحظه ای از خدمت به نظام اسلامی فروگذاری ننمود. علاقه وافر او به حفظ نظام و اعتلای آن و عشق او به رهبری، دشمنان را به کینه ورزی مداوم نسبت به او وامی داشت.

اینجانب ضمن نهایت تأثر و تأسف از این حادثه مؤلمه، مراتب تسلیت خود را به ساحت مقدس حضرت ولی عصر(عج)، مقام معظم رهبری، خاندان محترم هاشمی، حوزه علمیه مقدسه قم و ملت شریف ایران تقدیم می دارم.

برای آن سفر کرده، آرزوی علو درجات و برای بازماندگان، دوستان و یاران ایشان صبر و شکیبایی از خداوند بزرگ مسئلت دارم.

علی لاریجانی

رئیس مجلس شورای اسلامی

19 دی ماه 1395

 

**آیت الله جنتی رییس مجلس خبرگان رهبری در پیامی درگذشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت.

متن این پیام به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

خبر رحلت آیت الله جناب آقای هاشمی رفسنجانی، مجاهد دوران نهضت اسلامی و یار دیرین حضرت امام خمینی (ره)، موجب تالم و تاثر گردید. آن سفر کرده، در دوران رژیم طاغوتی و وابسته پهلوی، رنج و محنت بسیاری را متحمل شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز با قبول مسئولیت های مهم همچون ریاست مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری، ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام و نیز مجلس خبرگان رهبری، کوشا بود.

این جانب ضمن قدردانی از زحمات بی شائبه ایشان برای نظام اسلامی، رحلت ایشان را به مقام معظم رهبری، حضرت امام خامنه ای و بازماندگان، تسلیت گفته و از خداوند متعال رحمت و غفران واسعه الهی را برای ایشان مسالت دارم.

احمد جنتی

رئیس مجلس خبرگان رهبری

 

**هیات دولت  سه روز عزای عمومی و روز سه شنبه را تعطیل عمومی اعلام کرد

اطلاعیه هیئت دولت جمهوری اسلامی ایران به مناسبت درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی

در پی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هیئت دولت بیانیه ای را بدین شرح صادر کرد:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

عالم مجاهد، انقلابی نستوه و یار دیرین حضرت امام رضوان الله تعالی علیه که عمر پر برکت خود را در شکل گیری انقلاب اسلامی، استقرار نظام جمهوری اسلامی و ایفای مسئولیت های خطیر در اداره کشور و دفاع مقدس سپری کرد به دیدار معبود شتافت . نام، یاد و آموزه های آن یار سفر کرده همواره بر تارک ایران و انقلاب اسلامی در درخشش و الگوی وفاداران به آرمان های انقلاب اسلامی خواهد بود .

هیات دولت جمهوری اسلامی ایران این ضایعه بزرگ را به حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه، مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای مد ظله العالی ، علما و مراجع بزرگوار تقلید، خانواده گرامی ایشان و ملت شریف ایران تسلیت عرض می کند و به مناسبت تجلیل از این یار دیرین امام و رهبری سه روز عزای عمومی و روز سه شنبه 21 دی ماه 1395 را تعطیل عمومی اعلام می کند و ملت قدر شناس ایران را به شرکت باشکوه و تاریخی در مراسم تشیع پیکر پاک ایشان دعوت می نماید .

 

 

**نماینده سازمان ملل متحد در ایران درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از طرف تمام کارکنان این سازمان تسلیت گفت.

13

 

**محل خاکسپاری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هنوز مشخص نشده است

در پی انتشار اخباری مبنی بر خاکسپاری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در حرم امام خمینی(ره)، یک منبع نزدیک به بیت امام(ره) اعلام کرد که تا کنون تصمیمی در این رابطه اتخاذ نشده است و پس از تصمیم نهایی جزئیات مراسم تشیع و محل تدفین اعلام خواهد شد.

 

**سایت رهبر معظم انقلاب عکسی با عنوان ۵۹ سال همکاری و همدلی را منتشر کرد

10

 

 

**رهبر انقلاب  اسلامی در پیامی ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفتند

07

متن پیام به این شرح است: انّا لله و انّا الیه راجعون

با دریغ و تأسف خبر درگذشت ناگهانی رفیق دیرین، و همسنگر و همگام دوران مبارزات نهضت اسلامی، و همکار نزدیک سالهای متمادی در عهد جمهوری اسلامی جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ اکبر هاشمی رفسنجانی را دریافت کردم. فقدان همرزم و همگامی که سابقه‌ی همکاری و آغاز همدلی و همکاری با وی به پنجاه و نه سال تمام می‌رسد، سخت و جانکاه است. چه دشواریها و تنگناها که در این دهها سال بر ما گذشت و چه همفکریها و همدلیها که در برهه‌های زیادی ما را با یکدیگر در راهی مشترک به تلاش و تحمل و خطرپذیری کشانید. هوش وافر و صمیمیت کم‌نظیر او در آن سالها، تکیه‌گاه مطمئنی برای همه‌ی کسانی که با وی همکار بودند به ویژه برای اینجانب به شمار می‌آید. اختلاف نظرها و اجتهادهای متفاوت در برهه‌هائی از این دوران طولانی هرگز نتوانست پیوند رفاقتی را که سرآغاز آن در بین‌الحرمین کربلای معلّی بود به کلی بگسلد و وسوسه‌ی خناسانی که در سال های اخیر با شدت و جدیت در پی بهره برداری از این تفاوت های نظری بودند، نتوانست در محبت شخصی عمیق او نسبت به این حقیر خلل وارد آورد.

او نمونه‌ی کم نظیری از نسل اول مبارزان ضد ستم شاهی و از رنج دیدگان این راه پر خطر و پر افتخار بود.

سال ها زندان و تحمل شکنجه های ساواکم و مقاومت در برابر این همه و آن گاه مسئولیت های خطیر در دفاع مقدس و ریاست مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان و غیره، برگ های درخشان زندگی پر فراز و نشیب این مبارز قدیمی است.

با فقدان هاشمی اینجانب هیچ شخصیت دیگری را نمی شناسم که تجربه ای مشترک و چنین دراز مدت را با او در نشیب و فرازهای این دوران تاریخ ساز به یاد داشته باشم.

اکنون این مبارز کهنسال در محضر محاسبه‌ی الهی با پرونده‌ای مشحون از تلاش و فعالیت گوناگون قرار دارد، و این سرنوشت همه‌ی ما مسئولان جمهوری اسلامی است.

غفران و رحمت و عفو الهی را برای وی از صمیم قلب تمنا می‌کنم و به همسر گرامی و فرزندان و برادران و دیگر بازماندگان ایشان تسلیت عرض میکنم .

غفرالله لنا و له

سید علی خامنه ای

 ۱۹ دیماه ۱۳۹۵

 

**‏توییتر رهبر انقلاب در واکنش به درگذشت آیت‌الله ⁧ هاشمی

19

 

 

**رئیس دفتر رهبر انقلاب برای ادای احترام به پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی وارد جماران شد

10

 

 

**خبر درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی در ایستگاه مرکزی قطار زوریخ

خبر درگذشت هاشمی زویخ

 

**وداع خانواده آیت‌الله هاشمی با پیکیر آن مرحوم

14

 

16

 

**نخست وزیر هند درگذشت آیت الله هاشمی را تسلیت گفت

نخست وزیر هند از طرف یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون نفر از هموطنانش عمیق‌ترین تسلیت‌هارابرای درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی به ملت ایران گفت

 

13

 

 

**نمودار ترند شدن هشتگ آیت الله هاشمی رفسنجانی در کمتر از 1 ساعت

10

 

**توییت حسن روحانی برای ایت الله:

‏روح بزرگ‌مرد انقلاب و سیاست، مظهر صبر و استقامت به آسمان عروج کرد.

10

 

**حضور مقامات کشوری و لشکری در جماران

07

 

**ترافیک سنگین در محدوده تجریش و جماران

07

 

**وزیر امور خارجه درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت

دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت.

«بسم الله الرحمن الرحیم

انالله و انا الیه راجعون

ارتحال ناگهانی و جانگداز حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی دانشمند بزرگ، عالم عالیقدر، مبارز نستوه و یار دیرین حضرت امام خمینی و رهبری معظم انقلاب که عمر پر برکت خود را در به ثمر نشاندن و بالندگی هرچه تمام تر انقلاب شکوهمند اسلامی ایران سپری کرد، مایه تاسف، تاثر و تالم عمیق اینجانب و کلیه همکارانم در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گردید.

این یار وفادار انقلاب و مردم، همواره و همیشه و در تمامی دوران های پر فراز و نشیب زندگی پر ثمرش و در مسئولیت های حساس و خطیر خود در هدایت مسیر توسعه و پیشرفت ایران و تعمیق انقلاب، تلاشی وافر داشتند و همواره با نگاهی ژرف و تیزبین که یکی از ویژگی های خاص آن فقید سعید بود، علاوه بر توجه و دقت نظر در تمامی عرصه های اقتصادی و اجتماعی کشور در امر پیچیده و دشوار سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نقشی به سزا و موثر برای عبور کشور از تنگناهای صعب العبور در مقاطع خاص داشتند. تاریخ معاصر ایران و جهان نقش و خاطره آیت الله هاشمی رفسنجانی را همواره به یاد خواهد داشت و بی شک مردم بزرگوار و فهیم ایران نیز قدردان تلاش های صادق آن بزرگمرد خواهند بود.

اینجانب و تمامی همکارانم این ضایعه عظیم و دردناک را به محضر مقام معظم رهبری که یکی از شاخص ترین یاران دیرین و صدیق خود را از دست دادند و به تمامی ملت شریف ایران و به خصوص همسر و فرزندان برومند ایشان تسلیت عرض نموده و برای روح بلند آن عزیز از دست رفته علّو درجات از درگاه حضرت احدیت خواستارم.

محمد جواد ظریف

وزیر امور خارجه»

 

**اولین تصویر از پیکر آیت الله هاشمی

06

 

05

 

**هم اکنون وداع با پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی در حسینه جماران برگزار می شود  

معاون روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هم اکنون مجلس خودجوش واداع با پیکیر آیت الله هاشمی رفسنجانی در حسینه جماران برگزار می شود. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، حمزه خلیلی معاون روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: پس از اطلاع مردم و مسوولین از ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی خیل مشتاقان ایشان به سوی بیمارستان و حسینه جماران آمدند و هم اینک مراسم خودجوش با واداع با پیکیر این عزیز سفرکرده در حسینه جماران برگزار می شود.

وی تاکید کرد: بسیاری از مسوولین مملکتی و وزرا و نهادها و سازمان ها و ارگان ها و اهالی جماران در این مراسم حضور دارند.

 

** گریه های فائزه هاشمی در مقابل بیمارستان شهدای تجریش و در میان جمعبت حاضر در مقابل بیمارستان

 

**پیام تسلیت دکتر حدادعادل به مناسبت درگذشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام

 

04

 

**چگونگی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی از زبان دکتر آقاجانی، معاون وزیر بهداشت

 

 

**دانشگاه‌ها و ادارات کشور تعطیل شد

اعلام ٣ روز عزای عمومی در پی درگذشت رییس‌فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام

 

**واکنش اینستاگرامی سیدحسن خمینی به درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی

20

 

 

**هنوز ساعتی از انتشار خبر فوت نگذشته، هاشمی رفسنجانی چهارمین ترند برتر جهان در توییتر شد! 

19

 

 

**حضور مهدی هاشمی فرزند آیت الله هاشمی در بیمارستان

مهدی هاشمی فرزند آیت الله هاشمی لحظاتی پیش بر سر پیکر پدر حضور پیدا کرده بود و لحظات پیش با ماشین ناجا از بیمارستان خارج شد.

 

**ازدحام مردم مقابل بیمارستان شهدای تجریش  همچنان ادامه دارد

18

 

**گفتگوی ویژه خبری امشب  با موضوع مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی

گفتگوی ویژه خبری امشب با حضور مهندس باهنر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با موضوع مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی امشب از ساعت ۲۲:۳۰ دقیقه به روی آنتن شبکه دو سیما می‌رود.

 

**شبکه‌های تلویزیون در پی درگذشت مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی روبان مشکی در سمت چپ تصاویر خود قرار دادند

17

 

**علت مرگ آیت الله هاشمی ایست قلبی بوده است

معاون وزیر بهداشت: مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به دلیل ایست کامل قلبی به بیمارستان منتقل شد و احیای یک ساعت و نیم تیم پزشکی نتیجه بخش نبود.

 

**ترافیک شدید دور بیمارستان محل درگذشت حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی

15

 

 

**تصویرى قدیم از حضرت  آیت الله هاشمى رفسنجانى به همراه فرزندانش:

مهدى، محسن، یاسر، فائزه و فاطمه هاشمى رفسنجانى

 

16

 

 

** جزئیاتی از زمان تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

حسین مرعشی: پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به جماران منتقل شد. مراسم تدفین پس فردا سه‌شنبه ۲۱ دی است.

 

**وزرا و  مسوولین در بیمارستان حاضر شدند

معاون روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: برنامه های آتی طی اطلاعیه های بعدی از طریق دفتر به اطلاع مردم عزیز و داغدار می رسد

 

**تصویری از آخرین جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

14

 

 

**بازتاب گسترده خبر درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی در رسانه های مختلف جهان

06

خبر درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی تیتر اول رسانه ها را به خود اختصاص داد.

تاکنون فرانس ۲۴، آسوشیتد پرس و یورو نیوز، خبر درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی را به تیتر اول خود تبدیل کرده اند.

اشپیگل : رییس جمهوری سابق ایران درگذشت.

فرانس پرس : خبرگزاری ها از درگذشت رییس جمهوری سابق ایران خبر می دهند.

جروزالم پست :رییس جمهوری سابق ایران بر اثر حمله قلبی درگذشت.

 

**پیکر آیت الله هاشمی به بیمارستان جماران انتقال یافت.

 

**تجمع مردم عزادار در مقابل بیمارستان شهدای تجریش که پیکر آیت الله هاشمی در آنجا قرار دارد

ازدحام مقابل بیمارستان مرگ هاشمی

مردم بعد از شنیدن خبر بستری شدن و فوت آیت الله هاشمی رفسنجانی در مقابل بیمارستان شهدای تجریش جمع شدند.

گفته شده که نیروی انتظامی هرگونه ورود به بیمارستان ⁧ شهدای تجریش راممنوع کرده و هرلحظه به جمعیت مقابل بیمارستان افزوده میشود.

 

**رئیس جمهور با چشمانی اشکبار و پس از آخرین دیدار با فرمانده دفاع مقدس بیمارستان را ترک کرد

رئیس‌جمهور که همزمان با انتشار خبر بستری شدن آیت الله هاشمی رفسنجانی در محل بستری شدن رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور یافته بود با چشمانی اشکبار بیمارستان شهدای تجریش را ترک کرد.

 

**حسین مرعشی و محمد هاشمی رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تایید کردند

حسین مرعشی در گفت‌وگو با رسانه‌ها خبر درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تایید کرد و گفت متاسفانه تلاش پزشکان برای احیای مجدد آیت‌الله بی‌نتیجه ماند وایشان به رحمت ایزدی پیوست.

محمد هاشمی، برادر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز تایید کرد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به دلیل عارضه قلبی فوت کرد.

 

**آیت الله هاشمی رفسنجانی یار دیرین امام (ره) و رهبری دار فانی را وداع گفت

آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و از پیشگامان انقلاب اسلامی که به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان شهدای تجریش تهران بستری شده بود دقایقی پیش دار فانی را وداع گفت.

معاون روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن تایید این خبر گفت: رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر امروز در بیمارستان شهدای تجریش به امام راحل، همرزمان شهید و همه شهیدان انقلابی و دفاع مقدس پیوست.