۰ نفر

مسئولیت اجتماعی روابط عمومی؛ چرا و چگونه

۱۴ شهریور ۱۳۹۵، ۱۳:۵۰
کد خبر: 143782
مسئولیت اجتماعی روابط عمومی؛ چرا و چگونه

مسئولیت‌گریزی، آفتی است که برای هر سازمان و از جمله روابط عمومی‌ها می‌تواند خطرآفرین باشد. مسئولیت‌گریزی، به معنای نداشتن نوعی از مسئولیت و یا عدم فهم مسئولیت نیست، بلکه تعارضی برخورد کردن با مسئولیت‌های واقعی است.

اگر روابط عمومی ها را به عنوان واسطه ای بین سازمان و مردم بدانیم که وظیفه آگاهی رسانی به مردم از فعالیت سازمان و در مقابل، آگاه سازی مسئولان سازمان از خواست های مردم را برعهده دارند، مفهوم مسئولیت اجتماعی و درک آن آسان تر خواهد شد.

روابط عمومی ها باید ترسیم کننده وضعیت جامعه در ذهن تصمیم گیران باشند و مسائل و مشکلات مردم را به گوش مسئولان برسانند. در اینجا باید توجه کرد که بازنمایی نادرست از وضعیت، منجر به تصمیمات اشتباه می شود و مانع اصلاح خواهد شد. از طرف دیگر انتقال درست موجب بهبود و اصلاح رویه های گاهاً نادرست است.

مسئولیت اجتماعی در مورد وظیفه آگاهی رسانی روابط عمومی به مردم، اهمیت بیشتری پیدا می کند. در اینجا می توان دو نگاه مختلف را از هم جدا کرد: نگاه تبلیغی و نگاه مسئولانه. در نگاه تبلیغی روابط عمومی ها وظیفه تبلیغات برای سازمان خود را به عنوان اصل می پذیرند اما در نگاه مسئولانه، وظیفه آگاهی بخشی به جامعه با هدف ارتقای دانش و واقع گرایی در ارائه خدمات سازمان را برای خود قائلند.

یکی از اصولی که در مسئولیت اجتماعی روابط عمومی ها باید به آن توجه شود ارائه محتوا با هدف آگاهی عمومی است تا مردم از خطر گمراهی، مصون باشند. آگهی های عمومی، هشدارهای لازم را به مردم می دهد و درک جامعه را از مسائل پیرامون روشن تر می کند. بنابراین روابط عمومی ها باید مسئولیت اجتماعی را سرلوحه فعالیت خویش قرار دهند.

متاسفانه روابط عمومی ها در کشور ما هنوز وارد این عرصه نشده اند و توجه به این موضوع تاکنون مغفول مانده است چرا که اغلب روابط عمومی ها، وظیفه تبلیغات سازمان را برای خویش قائلند. یکی از موارد معدودی که در این حوزه، فعالیت خود را آغاز کرده روابط عمومی بانک مرکزی است که اخیراً با توجه به مسئولیت اجتماعی به انتشار محتواهایی با هدف آگاهی عمومی روی آورده است. این موارد شامل برخی هشدارها در زمینه موسسات غیرمجاز و بانکداری الکترونیک، هزینه تولید اسکناس و لزوم توجه بیشتر به حفظ و نگهداری اسکناس و معرفی خدمات نظام بانکی در زمینه کمک به شکوفایی اقتصاد و رونق تولید است. آسیب های ناشی از ناآگاهی در این زمینه ها برای همه ما روشن است و در سال های اخیر، مردم جامعه درگیر مسائل مبتلابه شدند. اخبار مربوط به موسسات غیرمجاز و مالباختگان برخی از هموطنان و سوءاستفاده های صورت گرفته درخصوص کارت های بانکی از این دست اخبار است.

شروع این حرکت می تواند چشم انداز روشنی را برای درک مسئولیت اجتماعی روابط عمومی نظام بانکی در کشور فراهم سازد تا فارغ از تبلیغ صرف برای محصولات و خدمات خود به آگاه سازی مردم از مسائل اقتصادی و بانکی روی آورند. از همین روست که روابط عمومی ها باید عاری از مسائل سیاسی به فعالیت خود ادامه دهند و بیش از پیش به وظیفه مسئولیت اجتماعی خویش توجه کنند تا علاوه بر اطلاع رسانی دقیق، جامعه را از برخی زمینه‌های سوءاستفاده، مصون نگه دارند.