۰ نفر

نایب رییس اتاق ایران و چین در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین؛

سفره رانت، عطش واردات را افزایش داد/ سود 100درصدی واردات با ارز دولتی!

۲۴ تیر ۱۳۹۷، ۱۴:۲۹
کد خبر: 285344
سفره رانت، عطش واردات را افزایش داد/ سود 100درصدی واردات با ارز دولتی!

با اعمال سیاست جدید ارزی توسط دولت، تا کنون شاهد افزایش افسار گسیخته واردات بودیم به طوری که به گفته وزیر صمت از تاریخ 21فروردین تا 20 خرداد بیش از از 25 میلیارد دلار ثبت سفارش برای واردات صورت گرفته است.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ در پی این افزایش واردات، وزیر صمت با دستوری تمامی ثبت سفارش برای وارداتی که به آن ها ارز 4200 تومانی تعلق نگرفته را به تعلیق درآورد. بر اساس گفته وزیر صمت، در تاریخ ذکر شده بیشترین ثبت سفارش به لحاظ ارزشی متعلق به کالاهای واسطه‌ای به ارزش 15میلیارد و 300 میلیون دلار است. بعد از آن به ترتیب کالا‌های سرمایه‌ای به ارزش 4میلیارد و 280 میلیون دلار، کالا‌های مصرفی 2میلیارد و 662 میلیون دلار، کالا‌های اساسی یک میلیارد و 760 میلیون دلار و سایر کالا‌ها به ارزش یک میلیارد و 91 میلیون دلار ثبت سفارش انجام داده‌اند.

این آمار و ارقام نشان می‌دهد که میزان ثبت‌سفارش در این بازه زمانی با رشد معناداری همراه شده و نرخ ۴۲۰۰ تومانی برای واردکنندگان نرخ جذابی بوده است. حال سوال اینجا است که این میزان عطش برای واردات و ثبت سفارش از کجا حاصل شده است؟

مجیدرضا حریری نایب رییس اتاق ایران و چین در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین در این باره توضیح داد: در این که میزان ثبت سفارشات طی سه ماه گذشته رشد چشمگیری داشته شکی نیست ولی علت اصلی افزایش تقاضا این است که نرخ ارز دولتی که برای واردات قائل شدیم تفاوت فاحشی با نرخ ارز آزاد دارد به طوری که می‌توان گفت سود صد درصدی برای واردات با ارز دولتی در نظر گرفته‌ایم.

حریری ادامه داد: از طرف دیگر سیاست‌های دولت تا کنون از پایداری کافی برخوردار نبوده و سودجویان از این فرصت به دست آمده سوء استفاده کرده‌اند کما این که وقتی سفره رانت پهن شده نمی‌توانیم بگوییم چرا دور این سفره شلوغ شده است.

این عضو اتاق بازرگانی با بیان این‌که افزایش واردات تا این حد قابل پیش‌بینی بود، تصریح کرد: در این فرآیند فسادهای گسترده‌ای به شکل سازمان یافته ایجاد شده، به طور کلی دولت باید از روز اول تکلیف ارز دولتی را به طور دقیق مشخص می‌کرد که نکرد.

او افزود: دولت از ابتدا در سیاست‌های خود ثبات نداشت به همین خاطر فضا هر روز تاریک‌تر از روز قبل شده است.

حریری همچنین در خصوص تعلیق واردات که به دستور معاون وزیر صمت اعمال شده است، گفت: ثبت سفارش خودرو از سال گذشته ممنوع شده بود اما شاهد واردات این کالا در بین سایر کالاها نیز هستیم و وزارت صمت هنوز پاسخ دقیقی در خصوص این تخلفات نداده، بنابراین از نظر من شفافیتی حاصل نشده است.

نایب رییس اتاق ایران و چین در پایان تاکید کرد که شفافیت قطره چکانی بی حاصل خواهد بود بنابراین دولت باید در اعمال سیاست‌های خود ثبات و شفافیت کافی داشته باشد تا اعتماد مردم بیش از این از بین نرود.