۰ نفر

تورم آمریکا، اونس را انداخت

۲۸ شهریور ۱۳۹۵، ۷:۱۳
کد خبر: 146353
تورم آمریکا، اونس را انداخت

هر اونس فلز زرد در پایان فعالیت بازار نیویورک در روز جمعه روی قیمت 1310 دلار ایستاد تا3/ 1 درصد از ارزش خود را در هفته گذشته از دست بدهد. این اولین افت طلای جهانی پس از 2 هفته رشد متوالی بود.

  قراردادهای آتی فلز زرد در روز جمعه به پایین‌ترین حد خود در طی سه ماه گذشته رسید. این درحالی است که شاخص دلار آمریکا تحت‌تاثیر جلسه سیاست‌گذاری بانک مرکزی این کشور، با شتاب فزاینده شروع به افزایش کرد. یکی از مهم‌ترین عوامل اصلی این تغییرات، آمار مربوط به تورمی بود که در اواخر روز جمعه (صبح روز جمعه به وقت نیویورک) بر مبنای شاخص قیمت مصرف‌کننده منتشر شد. این آمار که تورمی بسیار بالاتر از آنچه انتظار می‌رفت را نشان می‌داد، باعث جهش در ارزش دلار و کاهش قیمت جهانی طلا شد.

اونس طلا که 2 هفته پیش روی قیمت 1328 ایستاد، روز ابتدایی هفته را با روند نوسانی شروع و در پایان روز، قیمت پایانی 1327 دلار را تجربه کرد. به گزارش دنیای اقتصاد ، در آغاز روز سه‌شنبه اگرچه فلز زرد سیری صعودی داشت، اما در ادامه روندی نزولی پیدا کرد تا در انتهای روز روی قیمت 1319 بایستد. فلز گرانبها در روز چهارشنبه نوسانات اندکی داشت و قیمت پایانی آن در این روز 1323 دلار شد، اما این فلز روز پنج‌شنبه را با روند نزولی آغاز کرد، به‌طوری‌که قیمت پایانی این روز 1314 دلار بود. در نهایت فلز زرد که روز جمعه را تحت‌تاثیر نشست سه‌شنبه پیش رو، با روند نزولی آغاز کرده بود، در ادامه تحت‌تاثیر انتشار نرخ تورم آمریکا که بیش از مقدار پیش‌بینی شده بود، افت بیشتری را تجربه کرد. اونس روز دوشنبه را تحت‌تاثیر سخنان روز جمعه 2 هفته پیش یکی از مقام‌های فدرال رزرو آمریکا با نوسان‌های کاهشی آغاز کرد، اما بعد به نوسان‌های انتظاری پیرامون قیمت نهایی هفته گذشته رو آورد.

اونس طلا روز سه‌شنبه را با روندی هموار شروع کرد، اما در ادامه سیر نزولی یافت. سه‌شنبه افت نفت خام بر فلز زرد فشار وارد کرد تا اثر رشد شاخص دلار دوچندان شود. رشد شاخص دلار در این روز ناشی از افت برخی از ارزهای عمده بود. از طرفی آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی گفت که افت شدید رشد تقاضای نفت به‌علاوه مازاد عرضه باعث خواهد شد قیمت نفت در نیمه ‌نخست سال 2017 تحت فشار بماند. این خبر نیز به ضرر فلز زرد کار کرد.

رشد پس از تعدیل

اونس طلا روز چهارشنبه را در ابتدای محدوده سوم کانال 1300 دلار آغاز کرد، اما بعد تحت‌تاثیر نوسان‌های دلار و همچنین تعدیل روند سه‌شنبه، با رشد روبه‌رو شد. با این همه، طلا همچنان تحت‌فشار احتمال افزایش نرخ‌های بهره آمریکا در میان مدت مانده است.

شروع سقوطی برگشت‌ناپذیر

اونس طلا در روز پنج‌شنبه، به پایین‌ترین حد دو هفته گذشته خود رسید. یکی از دلایل مهم آن را می‌توان سطح پایین تقاضا و نا اطمینانی که در رابطه با سیاست‌های فدرال رزرو آمریکا وجود داشت و موجب افزایش عرضه طلا از طرف سرمایه‌گذاران شد، دانست. این فلز گرانبها در روز پنج‌شنبه، با کاهشی 8 دلاری به ازای هر اونس به 1318 دلار رسید که از اول سپتامبر، پایین‌ترین قیمت پایانی تجربه شده بود.

تورم آمریکا و افزایش افت طلا

سیر نزولی اونس طلا که از اواسط هفته شروع شد، تا روز جمعه ادامه یافت. این سیر نزولی در روز جمعه تحت‌تاثیر گزارش منتشر شده تورم که بیانگر افزایش نرخ تورم بیش از مقدار پیش‌بینی شده بود، قرار گرفت که منجر به کاهش شدید در قیمت طلا شد، به‌طوری‌که در اواخر روز جمعه قیمت هر اونس طلا به 1307 دلار رسید. در نهایت، در پایان فعالیت بازار نیویورک در روز جمعه، اونس طلا روی قیمت 1310 دلار ایستاد. در ماه آگوست، شاخص قیمت مصرف‌کننده 2/ 0 افزایش داشت، درحالی‌که این افزایش برای شاخص قیمت مصرف‌کننده هسته، 3/ 0 درصد بوده است. لحظاتی پس از انتشار این گزارش شاخص دلار آمریکا به‌شدت اوج گرفت که به‌دنبال آن قیمت طلا با کاهشی 8 دلاری روبه‌رو شد.

 

قیمت طلا