۰ نفر

آغاز رونق در تولید و صادرات فولاد

۷ شهریور ۱۳۹۵، ۶:۱۲
کد خبر: 142508
آغاز رونق در تولید و صادرات فولاد

قیمت فولاد طی چند وقت اخیر در مسیر کاهش قرار گرفته است. روند کاهش قیمت باعث شد تا وزارت صنعت، معدن و تجارت بر صادرات محصولات فولادی تأکید داشته باشد.

 در حالی که فعالان بازار از افت قیمت فولاد نگران هستند، معاون وزیر صنعت گفت:از آنجا که تولید فولاد در کشور چین به عنوان بازیگر اصلی این بخش با مشکل مواجه شده است، قیمت فولاد دیگر کاهش نخواهد یافت و از طرفی هیچگونه جهش قیمتی هم شاهد نخواهیم بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، سال‌های گذشته صادرات محصولات فولادی با هدف تنظیم بازار داخلی و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها ممنوع شده بود اما از دو سال پیش  دولت با هدف جلوگیری از کاهش تولید و زیانده نشدن شرکت‌های فولادی صادرات را آزاد کرد.قبل از آزاد شدن صادرات 3میلیون تن فولاد در کف انبارها بود.اکنون به اذعان رئیس هیأت عامل سازمان ایمیدرو این میزان به صفر رسیده است و شش ماهه دوم سال‌جاری وضعیت فروش و تولید فولاد بهتر می‌شود.  از ابتدای فروردین تا پایان خردادماه میزان صادرات فولاد 77 درصد  نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش رشد داشته است.یعنی رقم صادرات از 1/1 میلیون تن در سال گذشته به بیش از 2 میلیون تن در سال‌جاری رسیده است. در این میان فولاد هرمزگان و خراسان به ترتیب 8349 و 2007 درصد رشد صادرات داشتند. مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیأت عامل ایمیدرو درباره قیمت محصولات فولاد و چرایی آن به خبرنگار ما گفت:قیمت محصولات فولادی با خروج از رکود منطقی خواهد شد و دیگر بازار به شکل فعلی باقی نخواهد ماند.کاهش قیمت منحصر به ایران نیست و تمام کشورها چنین شرایطی را دارند.حتی کشوری مانند چین صادرات خود را به دلیل کاهش مشتری کم کرده است.

با‌وجود مجوز صادرات محصولات فولادی، تولیدکنندگان مجبور به کاهش تولید شدند و این امر در کشور چین به عنوان بزرگترین تولیدکننده فولاد دنیا به میزان 832 میلیون تن و اینکه صادرات محصولات فولادی‌اش مشمول جایزه صادراتی می‌شود هم صدق می‌کند.چین بین 30 تا 35 درصد کاهش تولید طی یکسال اخیر داشته است.

مصرف فولاد کشور 23 میلیون تن

کرباسیان تصریح کرد: در حال حاضر مصرف فولاد کشور حدود 23 میلیون تن در سال برآورد شده است که حدود 15 میلیون تن آن در داخل کشور تولید می‌شود.فولاد نیز مانند سایر موارد بازار خود را دارد اگر ما بتوانیم تولید اقتصادی و قابل رقابت از هر حیث با جهان داشته باشیم در ازای واردات می‌توانیم صادرات داشته باشیم.

وی افزود:احیای جایزه صادراتی برای تولیدکنندگان فولاد راهکار خوبی است تا ضمن حفظ تولید بتوانیم به بازار سایر کشورها دسترسی پیدا کنیم. بهمن قاسمی عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد درباره وضعیت بازار فولاد به خبرنگار ما گفت: رکود در بازار فولاد کمتر نشده به همین دلیل قیمت‌ها همچنان کاهشی است.یکی از مشکلاتی که در بازار فولاد پیش آمده این است که محصولات بی‌کیفیت و با قیمت بالاتر برخی از کارخانجات توسط برخی از دستگاه‌ها خریداری می‌شود.این موضوع باعث شده فروش برخی از تولیدکنندگان بشدت صدمه ببیند. معاون وزیر صنعت در پاسخ به این انتقادها گفت:هیچ تفاوتی بین تولیدکنندگان فولاد وجود ندارد و همه آنها فرزند یک خانواده هستند. لذا نمی‌پذیریم که برخی از فولادسازی‌ها سفارش شده باشند.

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد تأکید کرد: با توجه به نرخ بهره و سرمایه ‎گذاری بالای بانکی زمانی که نرخ تعرفه هر کالایی پایین‎‌تر از 30 درصد باشد، یعنی به واردکننده و تبعه کشور مبدأ ما یارانه تولید و تجارت از جیب مردم پرداخت می‌شود، لذا تعرفه 30 درصد به نظر ما تقریباً معادل صفر بقیه دنیا است. از آنجا که بازار فولاد در رکود به سر می‌برد خیلی از کشورها برای حفظ تولیدکنندگان خود تعرفه واردات فولاد را افزایش دادند. دولت امریکا برای حمایت از صنعت فولاد این کشور روی ورق فولاد سرد وارداتی از چین تعرفه ۵۲۲ درصدی وضع کرد.

ترفند های احتکار فولاد

قاسمی تصریح کرد: گاهی برخی افراد نسبت به واردات و دپوی یک محصول اقدام می‌کنند و مدت کوتاهی پس از این اتفاق، تعرفه واردات آن کالا افزایش می‌یابد و در نتیجه محصولات  دپو شده وارد بازار می‌شود که سود زیادی برای واردکنندگان در پی دارد و سازمان‌های نظارتی باید توجه بیشتری به این اتفاقات داشته باشند. وی گفت: تولیدکنندگان فولاد خواستار اعمال تعرفه‌های لازم از سوی دولت (افزایش تعرفه واردات) به منظور حمایت از تولیدات فولادی هستند.همچنین پیشنهاد ما این است که در زمان ثبت سفارش برای واردات کالا، میزان سود حاصل از آن تعیین و بر اساس آن مالیات تعیین شود.

مهدی رنجبری دیگر تولیدکننده فولاد به خبرنگار ما گفت:یکی از عامل‌های تعیین‌کننده در بازار فولاد هزینه‌های تولید و قیمت تمام شده است که متأسفانه در ایران به دلیل نبود تکنولوژی‌های روز این هزینه بسیار بالا است. در حال حاضر صنعت فولاد ایران به دلیل بالا بودن هزینه، کاهش تقاضا، نبود تعادل در عرضه و تقاضا، وجود محصولات خارجی ارزان تربخصوص از چین باعث شده ایران فضای رقابتی خود را تا حدودی از دست بدهد لذا استفاده از تکنولوژی‌های روز می‌تواند بخشی از کاستی‌ها را جبران کند.

رنجبری اظهار داشت:اگر اقتصاد کشور و بخصوص حوزه مسکن از رکود خارج شود صنعت فولاد هم می‌تواند فعالیت‌های خود را توسعه دهد.لذا توصیه می‌شود در این بخش به سمت استفاده از تکنولوژی‌های جدید برویم.

این تولید‌کننده تأکید کرد: امکان سرمایه‌گذاری بیشتر در صنعت فولاد از سوی سرمایه گذاران و فعالان بخش خصوصی برای رونق اقتصادی کشور و اشتغالزایی وجود دارد.لذا باید دولت در این مسیر کمک‌کننده باشد. تولیدکنندگان داخلی که این روزها کاهش تولید داشتند و برخی با ظرفیت تنها 30 درصد خود فعال هستند برای آنکه تعطیل نشوند مجبور به تولید هستند.اکنون قیمت‌ها به پایین‌ترین حد خود رسیده است.هر چند موضوع جهانی و رکود در سایر کشورها بر قیمت‌ها اثر گذاشت ولی تا زمانی‌که طرح‌های عمرانی و مسکنی کشور فعال نشود این رکود در بازار داخلی به قوت خود باقی است. در حالی که بازار فولاد در رکود به سر می‌برد 4 طرح احیا از بین 7 طرح فولادی(سپیددشت-میانه-نی ریز-شادگان)تا پایان شهریور افتتاح می‌شود و در این میان ظرفیت کارخانه فولاد مبارکه از 5/4 میلیون تن به 7/2 میلیون تن می‌رسد.کرباسیان رئیس هیأت عامل ایمیدرو در این باره گفت:رکود ادامه دار نخواهد بود لذا ضروری است روند سرمایه‌گذاری ادامه پیدا کند.نمی توان به خاطر مقطعی از کاهش فروش طرح‌ها را متوقف کرد.

فولاد