۰ نفر

رییس بنیاد ملی گندمکاران ایران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین هشدار داد:

خروج گندم از چرخه خرید تضمینی/ گندم‌ها قاچاق، احتکار و یا خوراک دام می‌شود

۴ تیر ۱۳۹۷، ۱۵:۱۰
کد خبر: 280934
خروج گندم از چرخه خرید تضمینی/ گندم‌ها قاچاق، احتکار و یا خوراک دام می‌شود

رییس بنیاد ملی گندمکاران ایران گفت: میزان تحویل گندم به مراکز خرید نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است و بررسی‌ها نشان می‌دهد گندم از چرخه خرید تضمینی خارج می‌شود.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ علی قلی ایمانی در گفت و گو با اقتصادآنلاین درباره راه های انحراف گندم از چرخه خرید تضمینی، اظهار کرد: قاچاق گندم به کشورهای همسایه، خرید و احتکار توسط دلالان با پیش بینی احتمال افزایش قیمت در روزهای آتی و فروش به دامداران با افزایش قیمت سایر نهاده‌ها از راه های انحراف گندم از چرخه خرید تضمینی است.

وی درباره نتایج خروج گندم از چرخه خرید تضمینی هشدار داد و افزود: گرانی آرد و نان از نتایج انحراف گندم از خرید تضمینی است که تهدیدی برای امنیت غذایی کشور در آینده خواهد بود.

ایمانی یکی از مهترین دلایل خروج گندم از خرید تضمینی را نحوه پرداخت مطالبات گندمکاران عنوان کرد و گفت: بر اساس طرح جدید قرار بود پرداخت 50 درصد مطالبات به محض خرید انجام شود اما پرداخت‌ها با تاخیر انجام می‌شود ضمن اینکه کشاورزان از کمبود نقدینگی رنج می‌برند به همین دلیل حاضر به فروش گندم به دلالان با قیمت پایین تر هستند.

وی جا ماندن کشاورزان از کشت دوم را علت تن دادن آن‌ها به فروش گندم خود با قیمت پایین به دلالان عنوان کرد.

ایمانی با اشاره به افزایش قیمت نهاده های مورد نیاز کشت بیان کرد: هم اکنون نهاده سم از 40 تا 100 درصد و کود شیمیایی تا 3 برابر افزایش قیمت داشته است.

به گفته وی؛ هر کیسه 50 کیلوگرمی کود شیمیایی در کشت قبل 65 هزار تومان به فروش می‌رسد اما اکنون با افزایش 105 هزار تومانی به قیمت 170 هزار تومان به دست کشاورزان می‌رسد.

ایمانی نمونه دیگر افزایش قیمت‌ها را در بخش تامین آب عنوان کرد و افزود: از کشت قبل تا امروز هزینه کف کش از 950 هزار تومان به یک میلیون و 750 هزار تومان افزایش داشته است.

رییس بنیاد ملی گندمکاران ایران ادامه داد: همچنین هزینه ماشین آلات نیز در مدت کوتاهی جهش قیمت داشته است به نحوی که یک پیچ و مهره ساده تراکتور 3 تا 4 برابر گرانتر از گذشته فروخته می‌شود.

ایمان در پایان توجه دولت را به اتفاقاتی جلب کرد که در حال روی دادن در بخش تولید و بازار گندم است و خواستار اقدامی موثر برای پیشگیری از نتایج منفی آن‌ها شد.