۰ نفر

خروج باغات از چرخه اقتصاد و ساخت‌و‌ساز

۲۴ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۲۲
کد خبر: 278588
خروج باغات از چرخه اقتصاد و ساخت‌و‌ساز

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به جلسه مشترک کمیسیون معماری و شهرسازی و سلامت، محیط زیست و خدمات شهری اظهار داشت: برآیند نظرات در مورد لایحه پیشنهادی شهرداری تهران بر این بود که باغات را از چرخه اقتصاد و ساخت و ساز خارج کنیم و امیتازهای غیرتراکمی و کالبدی به مالکین باغات دهیم .

به گزارش اقتصاد آنلاین ، معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران علی اعطا، عضو شورا و رئیس کمیته معماری و طرح‌های شهری در جلسه مشترک کمیته‌های حقوقی، معماری و طرح‌های شهری، محیط زیست و شهرسازی شورای شهر تهران که با موضوع بررسی ابعاد فنی و حقوقی ساخت و ساز در باغات برگزار شد، گفت: در ۲۲ اسفند سال گذشته مصوبه‌ای تصویب شد که درآن مصوبه برج باغ که در ادوار گذشته مصوب شده بود را لغو کرد و شهرداری تهران را موظف کرد ظرف ۲ ماه پیشنهاد جایگزینی برای این مصوبه ارائه کند.

وی افزود: این پیشنهاد باید به دبیرخانه شورای عالی معماری و شهرسازی ارسال شود چون در سال ۹۳ این شورا تصویب کرده تا طرحی مشترک توسط دبیرخانه شورای عالی معماری وشهرسازی و شورای شهر تهران تهیه شود تا در شورای عالی تصویب و پیوست شماره ۳ طرح جامع تهران( دستور العمل ماده ۱۴ قانون زمین شهری تهران) اصلاح شود.

اعطا با اشاره به پیشنهاد جایگزین برج – باغ شهرداری تهران، اذعان داشت: شهرداری پیشنهاد جایگزینی برای شورای شهر ارسال کرده که مبنا آن به رسمیت شناختن ساخت و ساز در باغات است ولی تعداد طبقات کاسته شده است.

وی ادامه داد: در جلسه مشترک کمیسیون معماری و شهرسازی و سلامت، محیط زیست و خدمات شهری، برآیند نظرات در مورد لایحه پیشنهادی شهرداری تهران بر این بود که باغات را از چرخه اقتصاد و ساخت و ساز خارج کنیم و امیتازهای غیرتراکمی و کالبدی به مالکین باغات دهیم.

در ادامه این جلسه مسعود حمزه‌ای، مدیرکل دفتر نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران وزارت راه و شهرسازی با اشاره به تصویب قانون موسوم به برج- باغ در سال ۱۳۸۳، گفت: در آن زمان در طرح جامع تهران پیشنهاداتی بنا به ضرورت‌هایی مبنی بر ساخت و ساز در باغات مطرح شد. ما به لحاظ قانونی عنوان کردیم که این موضوع در قالب دستور العمل ماده ۱۴ قانون زمین شهری تهران قابل اقدام است و این دستور العمل از محل اختیارات وزیر راه شهرسازی تصویب و ابلاغ شد.

وی در ادامه افزود: حفظ باغات به خصوص در شهر تهران با توجه به بارگذاری‌های شدیدی که در برخی نقاط شهر رخ داده است و از بین رفتن قنوات و عدم نگهدای باغات کوچک، در شرایط موجود نه تنها اقتصادی نیست؛ بلکه محکوم به نابودی است. اگر امروز مدیریت شهری به عرصه باغات خصوصی ورود پیدا نکند، خواه یا ناخواه این اتفاق می‌افتد و در همان زمان شورای عالی معماری و شهرسازی مدلی را پیشنهاد کرد که در باغات متراکم، ۷ و نیم درصد تراکم به منظور نگهداشت باغات اعمال شود که کماکان توجیح برای نگهداری دارد.

حمزه ای تصریح کرد: برای باغات تنک مدل فعلی برج – باغ پیشنهاد شد و استدلال این بود که اگر در باغ موجود اجازه ساخت و ساز داده شود، مالکین این مجموعه به صورت مشاع از درختان موجود حفاظت می کنند و امکان تخریب باغ وجود ندارد. البته در عمل به این مصوبه بندها و تبصره‌هایی اضافه شد که سطح اشغال را در برخی موارد تا ۴۵ درصد بالا برد و طبقات تشویقی اضافه شد و طرحی که با آن رو به رو هستیم به وجودآمد.

محمدرضا آقایی، مدیرکل شهرسازی و طرح‌های شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران در ادامه این جلسه با اشاره به پیشنهاد ارائه شده جایگزین برج - باغ، تصریح کرد: بعد از اینکه شورای شهر تهران مصوبه برج – باغ را لغو کرد، ماموریتی به معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران ابلاغ شد تا ظرف یک ماه با برگزاری جلسات موازی با کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، پیشنهادی ارائه کنند که جامع و کامل و منافع شهر در آن لحاظ شده باشد.

وی افزود: در تعریف و تبین موضوع در طرح تفصیلی، متوجه شدیم هنوز بخشی از باغات مصوب و تصویب نشده اند که محل بحث است و بخشی نیز اراضی مشجر و فضای سبز داریم که باغ محسوب نمی‌شوند. بنابراین ابتدا تعریف خود را درست کرده و باغات و اراضی مشجر را با هم در نظر گرفتیم.

آقایی ادامه داد: در مطالعات انجام شده ۱۶۹۱  هکتار باغ و اراضی مشجر در شهر تهران شناسایی شد که در پیشنهاد جدید معاونت شهرسازی و معماری، ۷۰ درصد این اراضی یعنی ۱۴۰۳/۵ هکتار، پهنه G211 تعریف شده که خود رویکرد صیانت، حفاظت و تملک دارد. برای ۳۸۳/۹۰ هکتار مابقی نیز قرار شد برنامه ریزی مشخصی با رویکرد حفاظت و ساخت و ساز داشته باشیم.

این جلسه با حضور زهرا نژادبهرام، عضو شورای اسلامی شهر تهران و رئیس کمیته شهرسازی شورا، تورج فرهادی قائم مقام معاونت معماری و شهرسازی و معماری شهرداری تهران ، علی محمد مختاری مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران، طباطبایی نژاد مدیرکل حقوقی شهرداری تهران، آقایی، موسوی و دادسرشت مدیران کل معاونت شهرسازی و معماری،اعضای انجمن‌های صنفی و تخصصی معماری و شهرسازی، کارشناسان کمیته‌های حقوقی، معماری و طرح‌های شهری، محیط زیست و شهرسازی در سالن جلسات دکتر عباس شیبانی شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد.