۰ نفر

برای کاهش آسیب‌های اجتماعی چه کرده‌ایم؟

۲۷ شهریور ۱۳۹۵، ۲۳:۴۳
کد خبر: 146302
برای کاهش آسیب‌های اجتماعی چه کرده‌ایم؟

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر دلیجان جامعه امروز را نیازمند یک تفاهم عمیق اجتماعی دانست.

رحمان دلاوری، در رابطه با برنامه‌های این کمیسیون در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی به ویژه پنج آسیب مطرح شده در کشور، گفت: یقینا کاهش آسیب‌های مطرح شده از جمله طلاق و اعتیاد در توان یک نهاد و یا دستگاه به تنهایی نیست، اما با این حال شورا اهتمام ویژه‌ای جهت در این خصوص داشته و دارد. در نظر گرفتن اقداماتی جهت فرهنگ‌سازی اجتماعی برای موضوعات مختلف جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله اقدامات شوراست.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی تعریف برنامه مشخص مشترک و متمرکز شدن منابع مادی و معنوی جهت مقابله با آسیب‌های اجتماعی و تحقق هدف کاهش معضلات اجتماعی را امری ضروری دانست و تاکید کرد: مشکلی که در کشور به طور خاص در دلیجان وجود دارد نبود برنامه مشخص برای آسیب‌های اجتماعی است.

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر دلیجان با بیان این‌که از بیماری اطلاع داریم، اما درمان مشخص و موثری نداریم، ادامه داد: به عنوان نمونه در خصوص طلاق و اعتیاد که از پنج آسیب تعیین شده هستند مانند سایر آسیب‌های اجتماعی، برنامه خلاق که موثر و بر اساس نیاز روز باشد، نداریم.

دلاوری با انتقاد از اقدامات جزیره‌ای دستگاه‌های دولتی در رابطه با آسیب‌های اجتماعی در کشور و نیز، استان مرکزی بیان کرد: هر دستگاه بر اساس شرح وظایف خود به حوزه آسیب‌های اجتماعی ورود پیدا کرده و طرح و برنامه‌هایی را پیگیری می‌کند. هیچ نوع هماهنگی بین دستگاه‌ها وجود ندارد و در بیشتر موارد شاهد موازی کاری‌های بی‌نتیجه هستیم.

وی تعریف برنامه‌ای دقیق بر اساس نیاز روز و شرایط هر منطقه، هدف گذاری، انتخاب موضوع و شرح وظایف برای دستگاه‌ها را امری ضروری برای مقابله موثر با آسیب‌های اجتماعی دانست و افزود: این اقدام می‌تواند از موازی‌کاری دستگاه‌ها و اجرای برنامه‌های ناکارآمد جلوگیری کند.

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر دلیجان بهره‌گیری از سازمان‌های مردم نهاد را در مقوله آسیب‌های اجتماعی موثر دانست و تاکید کرد: متاسفانه از این ظرفیت برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی به نحو مطلوبی استفاده نمی‌شود.

دلاوری ادامه داد: در بسیاری از موارد، خلاقیتی در برنامه‌های دستگاه‌ها دیده نمی‌شود و حاصل جلسه‌های مکرر تنها امضاء صورت جلسه براساس تکلیف دستگاه‌هاست. سازمان‌های مردم نهاد دغدغه‌مند در اجتماع حضور دارند و نظر و ایده خلاقانه این سازمان‌ها می‌تواند نتیجه مطلوبی در پی داشته باشد.

وی این نهاد را اهرم واسطه اجرای برنامه‌های موثر در اجتماع توصیف کرد و افزود: متاسفانه ارتباط مردم و مسئولین در حد انتظار نیست و این سازمان‌ها به دلیل ماهیت مردمی بودن و ارتباط با اقشار مختلف اجتماع می‌توانند حلقه این ارتباط باشند. مردم از طریق سازمان‌های مردم نهاد بیشتر پذیرای برنامه‌ها و طرح‌های اجتماعی خواهند بود و به این طریق حتی می‌توانیم شاهد افزایش مشارکت‌های مردمی باشیم.

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر دلیجان عنوان کرد: به عنوان نمونه در خصوص موضوع طلاق بنیان خانواده محکم نیست بسیاری از آگاهی‌های لازم بر اساس نیاز روز در جامعه وجود ندارد. برنامه‌های سیما اغلب مناسب و جوابگوی نیاز خانواده‌ها نیست و در بسیاری از موارد حتی بستری برای بروز اختلافات خانوادگی و طلاق می‌شود.

دلاوری با تاکید بر اهمیت نقش آموزش در ایجاد جامعه‌ای سالم اظهار کرد: باید برنامه‌های علمی مناسب برای این منظور در نظر گرفته شود و این آموزش‌ها باید از سنین کودکی و مهدها استارت زده شود، اما باید توجه داشت که آموزش به روش سخنرانی برای تمامی سنین و شرایط مختلف کارآمد نیست و باید از شیوه‌های نوین که مورد پذیرش افراد قرار گیرد، استفاده شود.

وی با بیان اینکه حوزه فرهنگی اجتماعی در کشور ما اغلب خریدار ندارد، عنوان کرد: در مجلس شورای اسلامی کمیسیون‌های مختلفی شکل گرفت که کمیسیون فرهنگی اجتماعی از جمله این کمیسیون‌ها بود و تنها چهار نماینده کاندیدای عضویت در این کمیسیون شدند.

دلاوری با تاکید بر این نکته که مسائل فرهنگی اجتماعی زیربنای تمامی حوزه‌ها از جمله موضوعات اقتصادی و صنعتی و بستر توسعه پایدار است، گفت: با وجود فرمایشات مقام معظم رهبری مسئولین به مسائل فرهنگی و اجتماعی اهمیت چندانی نمی‌دهند و این مسائل در اولویت‌های سوم به بعد قرار دارد و این موضوع مربوط به سال‌های اخیر نیست، بلکه سال‌های متمادی وضع به همین منوال بوده است.

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر دلیجان با بیان این‌که اقدامی جهادی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی شکل نگرفته، گفت: زیربنای رشد و توسعه در هر زمینه‌ای از جمله اقتصاد توسعه فرهنگ متناسب و اجتماعی سالم است، در غیر این صورت ضررهای مالی و معنوی بیش از سودهای حاصله خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: ما هنوز برنامه منسجم و مورد توافق تمامی دستگاه‌ها در خصوص تفریح، نشاط و شادابی نداریم. مردم به نشاط نیاز دارند و باید واقعیات جامعه و نیاز تمامی اقشار در این خصوص دیده شود.

دلاوری جامعه امروز را نیازمند یک تفاهم عمیق اجتماعی دانست و افزود: باید رویکردها در خصوص مسائل اجتماعی و فرهنگی تغییر کند و حرکتی منسجم را برای داشتن جامعه‌ای سالم شروع کنیم.