۰ نفر

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین؛

گرانی چراغ خاموش خودرو/ خریدوفروش در نمایشگاه‌های اتومبیل به صفر رسید

۷ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۵۱
کد خبر: 196047
گرانی چراغ خاموش خودرو/ خریدوفروش در نمایشگاه‌های اتومبیل به صفر رسید

رییس اتحادیه نمایشگاه‌دارن اتومبیل گفت: در حالی که بیمه خودروها در سال جدید افزایش چند ده هزار تومانی داشته است، خودروسازان داخلی از این موضوع بهانه پیدا کردند تا خودرو را چند صد هزارتومان گران‌تر عرضه کنند.

اقتصاد آنلاین - عمحمد فیروزی؛ سعید موتمنی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین در خصوص وضعیت بازار خودرو در سال جاری گفت: بازار خودرو به طور کلی در رکود کامل به سر می برد و خرید و فروش در نمایشگاه های اتومبیل به صفر رسیده است.

وی افزود: یکی از دلایل کاهش معامله های خودرو در نمایشگاه ها، خارج شدن خودرو از سبد سرمایه گذاری خانواده هاست. در حالی که در گذشته برخی افراد به منظور سرمایه گذاری، خرید و فروش خودرو را انتخاب می کردند و با پیش ثبت نام خرید خودرو از کارخانه، در نمایشگاه اتومبیل آن را به فروش می رساندند. امروز این موضوع به طور کامل از بین رفته است. که در این زمینه می توان به بالابودن سود مشارکت درخواستی کارخانه ها اشاره کرد. کارخانه ها در گذشته سود مشارکتی کمتر از بانک ها در نظر می گرفتند و بسیاری افراد ترغیب می شدند از طریق خرید و فروش خودرو اقدام به کسب سود کنند، اما در حال حاضر سود دریافتی کارخانه ها بین 23 تا 26 درصد است.

رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تصریح کرد:  عامل دیگری که در سال جاری سبب شده تعداد معامله های خودرو در نمایشگاه های اتومبیل کم شود، گران شدن چراغ خاموش خودرو به بهانه افزایش قیمت بیمه خودرو است. در این بخش شاهد هستیم نرخ بیمه اتومبیل تنها چند ده هزار تومان افزایش داشته است، اما خودروسازان در برخی انواع خودروها افزایش یک میلیون تا یک و نیم میلیونی را در دستور کار خود قرار داده اند.

موتمنی با بیان اینکه تنظیم بازار خودرو در انحصار خودروسازان بزرگ داخلی است، تاکید کرد: سیاست این خودروسازان در بازار تامین و توزیع خودرو به صورت قطره چکانی است. با این روش شرکت ها به سود هنگفتی می رسند. در حالی که باید این روند حفظ شود و شرایط رقابتی در بازار فراهم شود.

وی ادامه داد: بسیاری از خودروهای داخلی با ارزش قیمتی پایین تر 50 میلیون تومان، فاقد کیفیت است، در این بخش می توان با جایگزینی واردات مدیریت شده، تولید کننده ها را هم ترغیب کرد که تولید خود را در شرایط رقابتی ارتقا دهند. از طرفی به مردم هم حق انتخاب داده می شود تا خودروی خودشان را انتخاب کنند.

رییس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل با اشاره به اینکه در سال های اخیر بسیاری از واحدهای صنفی فروش اتومبیل تعطیل شده اند، اظهار داشت: شرایط در بازار خودرو به گونه ای است که تنها خودروسازانی می توانند ادامه حیات دهند که به صورت سبد های میلیاردی از شرکت های خودروساز، یا شرکت های مونتاژکار خرید داشته باشند. در این بخش نمایندگی های خودروسازان، کارگزاران و تعدادی نمایشگاه اتومبیل فعال هستند. خرید این سبدها در بازار گاهی منجر به اختلاف قیمت می شود. چرا که بعد از تحویل خودرو، عرضه کننده آن علاوه بر سود دریافتی از کارخانه می تواند اقدام به نرخ گذاری جدید شود. این روند برخلاف کشورهای پیشرفته است. در این کشورها کارخانه ها این خریداران عمده را مجبور می کنند بر اساس سود مصوب اقدام به فروش کنند.