۰ نفر

سراب تولید خودروی ارزان قیمت

۲۸ مهر ۱۳۹۵، ۶:۳۸
کد خبر: 152517
سراب تولید خودروی ارزان قیمت

خبر لزوم توقف تولید خودروهای پراید و پژو 405 که توسط رئیس سازمان استاندارد اعلام شد، اقشاری از مردم را که به امید خرید ارزان قیمت‌ترین خودروی بازار کشور بودند، مایوس کرد.

خبر لزوم توقف تولید خودروهای پراید و پژو 405 که توسط رئیس سازمان استاندارد اعلام شد، اقشاری از مردم را که به امید خرید ارزان قیمت‌ترین خودروی بازار کشور بودند، مایوس کرد. به گفته نیره پیروزبخت طبق قانون هر خودرو می‌تواند 10 سال در چرخه تولید باقی بماند که پراید این مهلت را پشت سرگذاشته و نفس‌های آخرش را روی خط تولید می‌کشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کسب و کار ، این درحالیست که در کشور ما خودروی دیگری در محدوده قیمتی خودروی پراید تولید یا مونتاژ نمی‌شود و طبق آنچه از شواهد و قرائن پیداست قرار هم نیست که در آینده تولید شود! وقتی پیکان از خط تولید خارج شد، ارزان قیمت‌ترین سواری بازار بود و پراید در آن زمان حدود 5 میلیون تومان بالاتر از پیکان قیمت می‌خورد. حالا اگر پراید از خط تولید کنار برود ارزان قیمت‌ترین خودرو موجود یعنی تیبا حدود 6 میلیون تومان بالاتر قیمت می‌خورد. اخیرا رنو هم محصول نسبتا ارزان قیمتی را برای تولید در ایران رونمایی کرد که قیمت آن در تخمین‌های اولیه 30 میلیون تومان برآورد شده است. به این ترتیب دسترسی به خودرو برای دهک‌های پایین جامعه سخت‌تر می‌شود و این درحالیست که مدت‌هاست مسئولان صنعت کشور از خودروی ارزان قیمتی که قرار بود برای اقشار کم درآمد در سبد تولید صنعت خودرو قرار بگیرد، صحبتی نمی‌کنند.

هزینه‌های سنگین سرمایه‌گذاری برای تولید خودروی ارزان قیمت

احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان موضع خودروسازان درباره تولید خودروی ارزان قیمت را اینگونه توضیح می‌دهد: خودروی ارزان قیمت مورد تقاضای اقشار زیادی از مردم است و ما معتقدیم خودروی پراید با مشخصاتی که دارد خودروی ارزان قیمت مناسبی برای کشور ما به شمار می‌رود. استقبال از این خودرو در کشور ما خوب است و صادراتی هم که به کشورهای همسایه داشتیم به دلیل رنج قیمت پایین این خودرو مورد استقبال بوده است. اگر قرار باشد خودروی ارزان قیمت دیگری در کشور تولید شود قطعا هزینه‌های سرمایه‌گذاری آن سنگین خواهد بود و خودروسازان در شرایط کنونی توان این سرمایه‌گذاری را ندارند. اگر دولت خواهان تولید ارزان قیمت است باید با خودروسازان در این زمینه تعامل کند.

مسئولان پاسخگوی بی‌برنامه‌گی باشند

یک کارشناس صنعت خودرو نیز با بیان اینکه تولید خودروی ارزان قیمت هیچگاه به‌طور جدی در دستور کار مسئولان صنعت قرار نگرفت،  گفت: تولید نشدن خودرویی که با بودجه اقشار کم درآمد کشور هماهنگ باشد از سوء مدیریت در صنعت خودرو سرچشمه می‌گیرد. وی افزود: خودروی پراید بیش از دودهه در کشور ما تولید شده و مطمئن باشید اگر قانون مانع از تولید آن نشود تا دو دهه دیگر هم تولید خواهد شد! مسئولان صنعت خودروسازی در سال‌هایی که این خودرو تولید شده نه تنها به فکر جایگزینی برای آن نبوده‌اند بلکه منابع حاصل از تولید پراید هم به درستی مدیریت نشده و خودروسازان با مشکل منابع و نقدینگی دست و پنجه نرم می‌کنند. وی در پایان خاطرنشان کرد: ایران با وجود کاهش قابل توجه تولید، بیستمین خودروساز جهان است و در خاورمیانه هم رتبه دوم خودروسازی را در اختیار داریم اما متاسفانه برنامه‌ای برای تحت پوشش قرار دادن و تولید خودروی مناسب اقشار کم درآمد نداریم که مسئولان در این زمینه باید پاسخگو باشند.