۰ نفر

هر 5 توریست یک شغل ایجاد می‌کند

۲۲ مهر ۱۳۹۴، ۲۲:۱۳
کد خبر: 99393

گردشگری که از آن به‌عنوان صنعت تمیز یاد می‌شود علاوه بر درآمدزایی، اشتغال وسیعی نیز ایجاد می‌کند ازاین‌رو کم توجهی و غفلت نسبت به‌این صنعت، جفای آشکار به منافع ملی و مردم ایران است.

صنعت گردشگری را صنعتی بدون دودکش Industry Without Chimney عنوان می‌کنند. صنعتی که بخش وسیعی از جامعه به‌ویژه زنان و جوانان را به کار می‌گمارد و می‌تواند درآمدهایی نظیر درآمدهای نفت و گاز برای کشور ایجاد کند بنابراین از هرچه بگذریم نباید از منافع مادی و معنوی صنعت گردشگری، گذشت. به گزارش ایرنا، هم‌اکنون صنعت گردشگری در بیشتر کشورهای جهان از سودآوری بالایی برخوردار است به‌طوری‌که بسیاری از کشورها با درآمدهای حاصل از این صنعت، می‌توانند کشور خود را اداره کنند. صنعت گردشگری را باید از چند جنبه مورد توجه قرار داد که اشتغال بالا، درآمدزایی، حفظ و صیانت از محیط‌زیست و درنهایت ایجاد روحیه تعامل و گفت‌وگو از مهم‌ترین دستاوردهای این صنعت در دنیا است. درحالی‌که متوسط درآمد جهانی حاصل از گردشگری برای یک کشور 17 میلیارد دلار است این میزان در ایران در سال 2013 میلادی با چهار‌میلیون گردشگر برابر با پنج میلیارد دلار بوده است که می‌توان مدعی شد هنوز 12 میلیارد دلار از متوسط جهانی عقب هستیم. متاسفانه در بیش از سه دهه گذشته از این صنعت غفلت کرده‌ایم و به‌رغم توانمندی بالایی که در کشور ایران برای جذب گردشگر وجود دارد این فرصت را به دیگر کشورها واگذار کرده‌ایم. بسیاری از متخصصان اقتصادی بر این باورند درصورتی‌که درآمدهای بی‌زحمت نفتی و گازی نبود، چه بسا برای ادامه امور کشور می‌توانستیم در بخش‌های دیگر ازجمله صنعت گردشگری خود را تقویت کنیم و رشد قابل توجهی داشته باشیم. صنایع مرتبط با صنعت گردشگری از حوزه ساخت و‌ساز گرفته(ساخت هتل و متل) تا بخش‌های حمل و نقل، صنایع غذایی، صنایع‌دستی، رستوران داری، نساجی، پزشکی، صنعت نشر و بسیاری از زمینه‌های فرهنگی در ارتباط با صنعت گردشگری رشد کنیم. ساخت آمفی تئاترها و سالن‌های بزرگ برای اجرای موسیقی زنده ایرانی که گردشگران خارجی نیز می‌توانستند از آن بهره‌مند شوند، ازجمله فعالیت‌های اشتغالزا محسوب می‌شود که می‌توانستیم چهره فرهنگی از خود به جهان ارائه دهیم. با وجودی که ایران جزو 10 کشور برتر جهان به‌لحاظ ظرفیت بالای ابنیه تاریخی است، اما تاکنون از این پتانسیل کمترین بهره‌مندی را داشته است. غفلت کردیم و از درآمدهایی که کشورهای دیگر به براحتی نمی‌گذرند، ما گذشتیم.

پنجره‌ای از جنس امید با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید پنجره دیگری از جنس امید به روی مردم گشوده و با انجام مذاکرات هسته‌ای چهره صلح جویانه ایران به جهانیان معرفی شد. دو سال از فعالیت دولت گذشته است و به‌دلیل همین چهره صلح جویانه، تعداد گردشگران خارجی به کشور افزایش یافته و هم‌اکنون حضور گردشگران خارجی در کشور بتدریج درحال فزونی است. در شهرهای تهران، اصفهان و شیراز حضور گردشگران خارجی ملموس است و در کنار هتل‌ها رفت‌وآمد این مهمانان بیشتر احساس می‌شود. غلامرضا علیزاده، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان آنکه برای توسعه صنعت گردشگری باید این صنعت را در وهله نخست از خود ایرانی‌ها شروع کرد، افزود: هر پنج توریست می‌تواند یک فرصت شغلی در کشور ایجاد کند. درصورتی‌که تعداد توریست‌ها به ایران سالانه حدود 20‌میلیون نفر افزایش یابد، می‌توان حداقل چهار‌میلیون شغل در کشور ایجاد کرد. وی با اشاره به درآمد یکهزار و 400‌میلیون دلاری صنعت گردشگری درجهان، گفت: اگر بتوانیم 20‌درصد از این درآمد را به‌دست آوریم اتفاقات خوبی در اقتصاد کشور خواهد افتاد به‌طوری‌که حتی می‌توانیم از فروش نفت بی‌نیاز شویم. وی با یادآوری خاطره‌ای از ترکیه، گفت: در شهر ازمیر اتاق کوچکی بود که یک‌بار کمال آتاتورک، رهبر ترکیه جدید به آنجا رفته، حمام کرده و حوله‌اش هنوز در اتاق است. ترک‌ها از این اتاق به‌عنوان جاذبه گردشگری استفاده و درآمد از توریست‌ها جذب می‌کنند. تردیدی نیست، جاذبه‌های گردشگری در ایران چه به‌لحاظ تاریخی، فرهنگی و اقلیمی بسیار بیشتر است که بی‌توجه به همه این مصادیق به‌راحتی از آن‌ها عبور می‌کنیم و حتی تا جایی پیش می‌رویم که در برخی مواقع آن‌ها را تخریب و تبدیل به خیابان و بزرگراه می‌کنیم. در یکی از میادین شهر رم، دیواری کوتاه از رم باستان باقیمانده است. شهرداری شهر رم بدون آنکه به‌این دیوار که در وسط میدان قرار دارد صدمه‌ای بزند برای حفاظت از آن میله‌های آهنی قرار داده که مرورد آسیب تردد خودروها قرار نگیرد. علیزاده بیان داشت: ایران به‌لحاظ ویژگی‌های اقلیمی بسیار متنوع است، کویر ایران به‌همراه کاروانسراهایی که در آنجا است جاذبه زیادی برای جذب گردشگران خارجی دارد. وی درباره یکی از ملزومات ابتدایی برای گردشگران، گفت: حتی ساخت سرویس‌های بهداشتی با استانداردهای مناسب می‌تواند فرصت اشتغال بالایی را در کشور ایجاد کند. این دستشویی‌ها می‌تواند برای عده‌ای درآمدزا باشد. جاذبه‌هایی که هر کدام دریایی از ثروت است ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر اسبق مالزی در سفری که به ایران داشت، اعلام کرده بود:« اگر مدیریت جاذبه‌های توریستی استان اصفهان دراختیارمالزی قرار گیرد، سالانه برابر با ارز‌آوری نفت برای ایران سودآور خواهد بود». اصفهان تنها بخشی از جاذبه گردشگری ایران است. جاذبه‌های گردشگری در ایران آن‌چنان متنوع است که گردشگران در یک سفر موفق به دیدن تمام آن‌ها نمی‌شوند. یکی از ویژگی‌های گردشگری در ایران تنوع قومیت در ایران است که برای بسیاری از گردشگران دیدن این تنوع فرهنگی در یک کشور جذاب است. یکی از گردشگران آلمانی در سرای مشیر شیراز که از تنوع رنگ در پوشش زنان قشقایی به شگفت آمده بود، بیان داشت: دیدن این صحنه‌ها برای من بسیار شگفت‌انگیز است، تاکنون این همه تنوع رنگ را در یک جا ندیده بودم، ایران کشور شگفتی‌هاست.

فرصت‌هایی که به‌راحتی می‌سوزند ریچارد فرای، ایرانشناس آمریکایی که سال گذشته فوت کرد، وصیت کرده بود که او را در کنار زاینده رود دفن کنند. پیشنهادی که اگر به هر کشوری می‌شد با روی گشاده از آن استقبال می‌شد اما متاسفانه ما که در از دست دادن فرصت‌ها حرف زیادی برای گفتن داریم با این پیشنهاد مخالفت کردیم. آرامگاه فرای می‌توانست یکی دیگر از صدها جاذبه‌های گردشگری ایران شود که متاسفانه برخی از نمایندگان با آن مخالفت کردند. تغییرات در جهان به‌سرعت درحال وقوع است و کشورها از فرصت‌های بسیاری برای بهبود زندگی مردم خود از آن‌ها بهره‌مند می‌شوند. غفلت از هر فرصتی جفای آشکاری به مردم است، مردمی که برای حفظ عزت و غرورشان می‌توانستیم به‌جای پرداخت نقدی پول، شغل برای آن‌ها ایجاد کنیم. حکایت صنعت توریسم در ایران اگر مورد توجه قرار نگیرد حکایت باربری است که بارش یخ بود، اما از تشنگی جان سپرد. صنعت گردشگری را بها دهیم و از منافع حاصل از آن به‌راحتی نگذریم، غفلت از این صنعت نه‌تنها جفای آشکار به منافع ملی بلکه مردم است.