۰ نفر

فروش گندم ارزان به 3 گروه

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۱:۵۵
کد خبر: 128232

با توجه به شرایط مناسب حاکم بر کشور در حوزه تولید گندم به نظر می‌رسد در سال جاری بیش از 9.5میلیون تن گندم از سوی دولت خریداری شود و با توجه به رسیدن به مرز خودکفایی، امسال هیچ گندمی از سوی دولت وارد نشود.

همچنین اگر دولت اجازه دهد، پتانسیل صادرات گندم تا حدود دو میلیون تن را نیز خواهیم داشت. از سوی دیگر مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در خبری اعلام کرد: این شرکت آمادگی دارد برای حمایت از تولید داخلی، گندم موجود را با قیمت 900تومان به مصرف‌کنندگان بخش صنف، صنعت و نانوایان آزادپز کشور به فروش برساند و در مقابل از واردکنندگان بخش خصوصی به قیمت رقابتی گندم خریداری کند. اینها خبرهای خوشی است که به نظر می‌رسد، حوزه قوت غالب مردم یعنی گندم که از حساسیت بالایی برخوردار است با ثبات و رونق مواجه خواهد کرد. خرید گندم وارداتی از خصوصی‌ها به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، علی قنبری از آمادگی شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران برای خرید گندم وارداتی از واردکنندگان بخش خصوصی خبر داد و در این باره گفت‌: شرکت بازرگانی دولتی ایران آمادگی دارد تا گندم خارجی که توسط بخش خصوصی به کشور وارد شده را با قیمت رقابتی خریداری کند. البته معاون وزیر جهاد کشاورزی، خرید گندم وارداتی با قیمت رقابتی از بخش خصوصی را منوط به ارائه معرفی‌نامه صادر شده از سوی سازمان حمایت از تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان توسط وارد‌کنندگان بخش خصوصی برشمرد. قنبری در عین حال به این مطلب هم اشاره کرد که کماکان گندم مصرفی نانوایان یارانه‌یی‌پز کشور به همان قیمت پایه 6650 ریال عرضه می‌شود و مطابق سهمیه‌بندی مشخص توزیع خواهد شد و هیچ‌گونه محدودیتی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

وی در مورد میزان و نحوه فروش گندم‌ها نیز بیان کرد: میزان فروش گندم به صنوف و صنایع براساس پروانه فعالیت و بهره‌برداری واحدهای صنفی و صنعتی است و تحویل گندم نیز از محل سیلوهای شرکت انجام خواهد شد. از سوی دیگر در شرایطی که هم‌اکنون فصل برداشت گندم و دانه‌های روغنی آغاز شده و به اوج خود نزدیک می‌شود، معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: تاکنون 2هزار میلیارد تومان گندم از کشاورزان خریداری شده و بهای آن نیز درحال پرداخت است که با توجه به رسیدن به مرز خودکفایی، آمادگی صادرات دو میلیون تنی گندم را نیز داریم. مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی در این باره به ایسنا گفت: از ابتدای فصل برداشت گندم تاکنون بالغ بر یک میلیون و 600 هزار تن گندم از کشاورزان به ارزش 2هزار میلیارد تومان خریداری شده که 1100میلیارد تومان آن به کشاورزان پرداخت شده و مابقی آن نیز درحال پرداخت است. وی در ادامه افزود: عمده گندم خریداری شده از خوزستان و حدود یک میلیون و 100هزار تن بوده و بقیه آن از دیگر استان‌های جنوبی کشور است. مطالبات کشاورزان پرداخت می‌شود این مقام مسوول در ادامه با بیان این مطلب که هم‌اکنون فصل خرید تضمینی گندم به اوج خود نزدیک می‌شود، تصریح کرد: عمده مطالبات کشاورزان و مابقی آن نیز در اسرع وقت پرداخت خواهد شد. قنبری در عین حال تاکید کرد: شرکت بازرگانی دولتی براساس جدول پاکی گندم را خریداری می‌کند و اگر مشکلی مانند ناخالصی در این زمینه وجود داشته باشد، خریداری نخواهد شد؛ چراکه همه ‌چیز براساس روال قانونی و کاملا استاندارد انجام می‌شود. معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین در مورد«خرید تضمینی کلزا» گفت: از اواخر سال گذشته تاکنون حدود 17هزار تن کلزا از استان‌های مختلف خریداری شده و بهای آن نیز درحال پرداخت به کشاورزان است. قنبری با بیان اینکه مسوولیت خرید کلزا نیز از اواخر سال گذشته و با شروع فصل برداشت این محصول به شرکت بازرگانی دولتی ایران واگذار شد، توضیح داد: دولت به این دلیل می‌خواهد خود متولی خرید تضمینی دانه‌های روغنی مانند کلزا باشد تا به کشاورزان بابت بازار محصولشان اطمینان بدهد که آنها برای افزایش تولید خود در سال‌های آینده انگیزه کافی داشته باشند. ابهام در واردات برنج پاکستانی یکی دیگر از موضوعات مهمی که قنبری در بخشی از سخنان خود به آن اشاره دارد، واردات برنج از پاکستان است؛ به نحوی که این مقام مسوول در این مورد اظهار کرد: این شرکت تاکنون واردات برنج از پاکستان نداشته و احتمال می‌رود این واردات مربوط به بخش خصوصی باشد. قنبری درباره واردات برنج پاکستانی گفت: در سال‌های گذشته واردات برنج از پاکستان به دلیل وجود برخی آفات قطع شده بود. اگر هم‌اکنون برنج از این کشور وارد می‌شود، شاید مشکلات بهداشتی آن رفع شده باشد. البته قنبری به این موضوع هم اشاره کرد که این شرکت از سوی شورای امنیت ملی و شورای عالی اقتصاد مکلف است سالانه 300هزار تن برنج ذخایر استراتژیک کشور را برای تنظیم بازار تامین کند که همه این محصولات از مبادی قانونی ازجمله گمرک و زیر نظارت سازمان غذا و دارو، سازمان ملی استاندارد و سازمان حفظ نباتات کشور تامین و وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه برای نوسازی ذخایر استراتژیک برنج کشور سالانه برنج جدید وارد می‌شود، بیان کرد: سال جاری برنج ما از کشورهای هند، امریکا، ویتنام، آرژانتین و اروگوئه خریداری و وارد می‌شود که تاکنون بخشی از این محصول وارد شده است. به گفته معاون وزیر جهادکشاورزی براساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید کالاهای کشاورزی متنوع براساس سلیقه اقشار مختلف و از کشورهای متفاوت خریداری شود تا اگر کشوری قصد تحریم ایران را داشت، بتوانیم محصولات مورد نیاز خود را از دیگر کشورها تامین کنیم؛ به همین دلیل برنج از کشورهای مختلف خریداری می‌شود. براساس صحبت‌های قنبری؛ در بخش نظارتی نیز سازمان‌های غذا و دارو، استاندارد و حفظ نباتات کشور و حتی شرکت بین‌المللی بازرسی کالاهای تجاری ایران، برنج خریداری شده در کشور مبدا را مورد آزمایش قرار می‌دهند و پیش از تخلیه کشتی و ورود به کشور بار دیگر محصول تحت آزمایش سازمان‌های نظارتی یاد شده قرار می‌گیرد و در صورت تاییدیه بهداشتی و سلامت، کالا ترخیص و تخلیه می‌شود.