۰ نفر

زنگنه: بدهی نفتی هند به یورو پرداخت می‌شود

افزایش قیمت بنزین در سال جاری

۲۱ فروردین ۱۳۹۵، ۲۲:۵۵
کد خبر: 122764
افزایش قیمت بنزین در سال جاری

وزیر نفت از مذاکره با وزیر نفت و هیات تجاری هند برای حضور در میدان فرزاد بی خبر داد و گفت: افزایش فروش نفت خام به هند ادامه خواهد داشت.

اقتصاد آنلاین - سمانه برمخ‌شاد: بیژن زنگنه امروز عصر، در جریان بازدید با وزیر و هیات تجاری هند که در اتاق بازرگانی تهران صورت گرفت، اظهار کرد: مهم ترین پروژه ای که در زمینه گاز درباره آن با طرف هندی مذاکره کرده ایم میدان گازی فرزاد بی است که در صورتی که به نتیجه برسد موضوعی استراتژیک در دراز مدت است.

وی در ادامه با بیان اینکه برنامه ریزی برای تولید سه میلیارد فوت مکعب گاز از میدان فرزاد بی صورت گرفته است، تاکید کرد: مذاکره با هندی ها بر سر تولید یک میلیارد فوت مکعب است.

وزیر نفت خاطرنشان کرد:بحث ما این است که بازاریابی برای گاز تولیدی توسط طرف هندی صورت بگیرد و در راستای اجرای این پروژه زمان بندی محدود گذاشتیم که موضوع تا پایان سال جاری میلادی به نتیجه برسد.

به گفته او به اجرای این طرح اجرای پروژه های ال ان جی و خط لوله برای صادرات گاز را در پی دارد.

زنگنه پس از امضای سند همکاری میان ایران و هند درباره بخشی از این سند که درباره همکاری درباره توسعه میدان گازی فرزاد بی است، اظهار کرد: بر اساس این سند همکاری قرار شد مذاکره درباره میدان گازی فرزاد بی به صورت ترک تشریفات مناقصه با شرکتهای هندی ادامه یابد. وی همچنین ادامه داد:براساس این سند همکاری قرار شد دو طرف در یک زمانبندی مشخص، نتیجه مذاکره درباره فرزاد بی را نهایی کنند. به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین ، وزیر نفت در پاسخ به اینکه آیا هندی ها توان توسعه میدان گازی فرزاد بی را دارند تاکید کرد:از نظر مالی شرکتهای هندی مشکلی برای توسعه این میدان ندارند و از نظر تکنیکی هم باید مذاکرات انجام شود تا به نتیجه برسد. به گفته او در مورد همکاری هندی ها در میدان فرزاد این همکاری باید به گونه ای باشد که رقابتی و با کیفیت باشد؛ یعنی بازگشت سرمایه تضمین شود و هندی‌ها بتوانند گاز تولیدی از این میدان را نیز خریداری کنند که در این زمینه مذاکره می‌کنیم. *تمایل هندی ها برای حضور در پروژه های پتروشیمی وی با بیان اینکه هندی‌ها برای سرمایه‌گذاری در زمینه پتروشیمی تمایل دارند، تاکید کرد: ما نیز برای تامین خوراک پتروشیمی در این پروژه ها اعلام آمادگی کردیم و قیمت گاز نیز به طور بلندمدت با فرمول مشخص شده است. *آمادگی هندی ها برای ساخت تجهیزات به گفتخ زنگنه شرکت‌های هندی برای فعالیت در ساخت تجهیزات نیز ابراز علاقه کرده‌اند. *مطالبات نفتی ایران از هند به یورو پرداخت می شود وزیر نفت درباره وصول مطالبات نفتی از هند اظهار کرد: وزیر نفت هند تاکید کرده است که به محض باز شدن کانال‌های بانکی مطالبات ایران پرداخته می‌شود و در این راستا در حال حاضر یک کانال گشوده شده و دو کانال دیگر نیز به زودی باز می‌شود. زنگنه با بیان اینکه تا کنون ایران شش میلیارد دلار از هند مطالبه دارد که به صورت یورو پرداخت می‌شود و پرداخت‌های روپیه ای و یورویی با برداشته شدن تحریم‌ها منتفی است و مطالبات ایران نیز با یورو پرداخت خواهد شد. *حضور ایران در اجلاس نفتی دوحه مشخص نیست وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ایران در نشست دوحه که ٢٩ فروردین ماه با حضور تولیدکنندگان اوپک و غیر اوپک برگزار می‌شود شرکت خواهد کرد؟ گفت: هنوز تا این اجلاس زمان مانده است و باید ببینیم چه می‌شود. *عربستان نمی تواند نفتکش های ایران را تحریم کند زنگنه هم‌چنین درباره انتشار این خبر که عربستان نفتکش هایی را که از ایران نفت می خرند تحریم می‌کند،گفت: اصلا عربستان چه قدرتی دارد که این کار را انجام دهد؟ *افزایش قیمت بنزین در سال جاری زنگنه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در سال جاری در پی طبقه بندی شدن جایگاه ها افزایش قیمت بنزین خواهیم داشت؟ گفت:افزایش قیمت بنزین بر اساس طبقه بندی جایگاه ها نخواهد بود اما افزایش قیمت خواهیم داشت. وی هم‌چنین درباره ایرادات سازمان بازرسی کل کشور به مدل جدید قراردادهای نفتی وارد کرده است تصریح کرد: ما مذاکراتی با این سازمان داریم و یک سری اشکالات قابل رفع گفته اند که ما این نگرانی ها را درک می کنیم.