۰ نفر

4قانونگذار آمریکایی خواستار آزادی جاسوسان این کشور در ایران شدند

۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱۸:۲۸
کد خبر: 273732
4قانونگذار آمریکایی خواستار آزادی جاسوسان این کشور در ایران شدند

چهار قانونگذار آمریکایی به تازگی نامه‌ای را به وزیر خارجه این کشور برای تسریع در فرایند آزادی جاسوسان دستگیر شده آمریکایی در ایران ارسال کرده اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، نشریه «واشنگتن فری بیکن» روز چهارشنبه از درخواست جدید چهار قانونگذاران  آمریکایی از «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا نسبت به تلاش برای آزادی دستگیرشدگان این کشور در ایران خبر داد.

بر اساس این گزارش، «الینا روس لهتینن» نماینده جمهوریخواه ایالت فلوریدا، «مایکل مک کال» نماینده جمهوریخواه ایالات تگزاس، «تد داچ» نماینده دموکرات فلوریدا و «نیتا لوی» نماینده دموکرات نیویورک روز هفدهم مه سال جاری میلادی (سه‌شنبه گذشته) نامه‌ای را به پامپئو فرستاده و خواهان آزادی دستگیرشدگان آمریکایی از ایران شده‌اند.

این قانونگذاران ابراز امیدواری کرده‌اند که با انتخاب یک نماینده ویژه از سوی دولت و با داشتن قدرت به طور مستقیم با ایرانی‌ها بابت این مسئله گفت‌‌وگو کند.

قانونگذاران یاد شده در بخشی ازاین نامه عنوان کرده‌اند :«با وجود درخواست «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا برای آزادی فوری  این افراد، نگران هستیم که این مسئله جزو اولویت‌ها قرار نگیرد، بنابراین از دولت خواستاریم تا این مسئله را در راس اولویت خود قرار دهد.»

قانونگذاران آمریکایی از وضعیت «باقر نمازی» ابراز نگرانی کرده‌اند.آن‌ها همچین نسبت «ژئو وانگ» تبعه چینی دستگیر شده به جرم جاسوسی و «رابرت لوینسون» جاسوس سیا ابراز نگرانی کرده‌اند.

باقر نمازی، از مقام‌های حکومت پهلوی بوده که پس از انقلاب هم فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه شبکه‌سازی داخل ایران داشته است. وی سال ۲۰۱۶ به اتهامات امنیتی بازداشت و به زندان محکوم شد.

رابرت لوینسون، کارمند سابق اف.‌بی.‌آی  نیز در سال 2007 برای انجام یک ماموریت به سفارش سازمان سیا راهی ایران شد. مقام‌های آمریکایی مدعی‌اند که او به جزیره کیش سفر کرده و در آنجا مفقود شده است.

آمریکا  در اسفندماه سال 1393 پاداش هرگونه کمک برای یافتن این مامور سابق اف‌بی‌آی را از یک میلیون دلار به پنج میلیون دلار افزایش داده بود و این پاداش همچنان پابرجا است.

سخنگوی دستگاه قضایی ایران درباره جاسوس چینی-آمریکایی نیز با اشاره به حکم اولیه صادر شده برای وی گفته بود که  این فرد در دادگاه بدوی به 10 سال محکوم شد. این جاسوس با تسلط به زبان فارسی و در پوشش پژوهشگر تاریخ قصد دسترسی به اسناد طبقه‌بندی شده را داشت.