۰ نفر

سیاست جدید چین علیه آمریکا

۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۷:۱۳
کد خبر: 266715
سیاست جدید چین علیه آمریکا

با بالا گرفتن نبرد تجاری میان چین و آمریکا، پکن در حال ارایه برنامه ای است که به خارجیان امکان می دهد چرخه تولید خودرو در این کشور را به طور کامل در اختیار بگیرند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، بر اساس مقررات فعلی، سرمایه گذاران خارجی در صنعت خودروسازی باید حتما از لحاظ سهامی با طرف های چینی مشارکت داشته باشند و نمی توانند 100 درصد سهام یک کارخانه تولید خودرو را بدست آورند.

حالا دولت چین اعلام کرده است که در طول یک دوره پنج ساله این امکان فراهم خواهد شد تا خارجیان بتوانند سرمایه گذاری در صنعت خودرو را به شکلی انجام دهند که مالکیت کامل آن را نیز در اختیار داشته باشند.

همچنین انتظار می رود که بر اساس مقررات جدید بتدریج تا سال 2020 میلادی شرکت ها و سرمایه گذاران خارجی بتوانند بخش گسترده ای از سهام تولید خودروهای برقی را نیز در اختیار بگیرند.

این برنامه از تازه ترین اقدامات چین پس از آن است که ‌'دونالد ترامپ' رییس جمهور آمریکا اعلام کرد کشورش در حال اعمال تعرفه هایی به ارزش 150 میلیارد دلار روی کالاهای وارداتی از چین است و چین هم دهها کالای وارداتی از آمریکا را مورد تعرفه بالاتر قرار داد.

چین از سال 2009 میلادی توانسته است با پیشی گرفتن از آمریکا به بزرگترین بازار خودرو تبدیل شود و در سال 2017 میلادی 24 میلیون و 800 هزار دستگاه خودرو سواری در این کشور فروخته شد که 55 درصد از این خودروها، آمریکایی بوده اند.

** مشوقی برای سرمایه گذاران خارجی

جان زینگ از تحلیلگران صنعت خودرو در این ارتباط گفت: این شرایط یک فرصت مهم برای توسعه صنعت خودرو در چین و مشارکت سرمایه گذاران خارجی در طرح های بزرگ اقتصادی است.

او اظهار کرد زمان عوض شده است این طور نیست که مانند 10 سال قبل فقط شرکت های خودروسازی خارجی برتری فنی داشته باشند شرکت های خودروسازی چینی مانند 'گیلی'، 'چری' و 'بی وای دی' نیز در این زمینه حرف های زیادی برای گفتن دارند اما ورود خارجی ها به این عرصه باعث ایجاد فضای رقابتی خواهد شد.

** چین بزرگترین بازار خودروهای الکترونیکی دنیا

چین بزرگترین بازار خودروهای الکترونیکی دنیا نیز به حساب می آید آمار نشان می دهد که شمار خودروهای برقی فروخته شده در کشور در سال 2017 میلادی به 770 هزار دستگاه رسیده است.

تنها مشکل اساسی برای تولید کنندگان خودرو در چین حالا چه خارجی و چه داخلی این است که هم اکنون شهرهای چین از آلوده ترین مکان های جهان از لحاظ آب و هوایی محسوب می شوند و یکی از اصلی ترین عوامل این آلودگی خودروها هستند.

** تردد 300 میلیون خودرو در چین

آمارهای رسمی نشان می دهد که شمار خودروهای ثبت شده در چین به بیش از 300 میلیون و 300 هزار دستگاه در زمان حاضر رسیده است که منبع بزرگ آلودگی به حساب می آیند.

تنها در شهر پکن پایتخت چین که بیش از 20 میلیون نفر جمعیت دارد نزدیک به شش میلیون دستگاه خودرو در تردد هستند که باعث آلودگی فزاینده در این شهر شده اند.

این در حالی است که تحقیقات نشان می دهد از 25 شهر دارای بیشترین تعداد خودروها، 10 شهر ان در چین واقع است.

مشکلات زیادی در چین وجود دارد که عمدتا ناشی از وجود خودروهای فراوان است که آلودگی یکی از آنهاست و البته نباید فراموش کرد که مردم چین عادات رانندگی نامطلوب زیادی دارند و اصولا چینی ها رانندگان ماهری نسبت به کشورهای دیگر به حساب نمی آیند.

این در کنار معضل جاده ها و نبود ایمنی در بسیاری از راه ها و همچنین آلودگی بالا باعث شده است که شرایط نامطلوبی در بسیاری از نقاط کشور شکل گیرد که همگی مربوط به ترافیک است.

** خودروها مهمترین منبع آلودگی هوا

اداره ترافیک وزارت امنیت عمومی چین در گزارش اخیر خود از این وضعیت ابراز نگرانی کرده و خودروها را یکی از منابع مهم آلودگی دانسته است.

بررسی های این وزارتخانه نشان می دهد که شهر 'جی نن' مرکز استان 'شاندونگ' در شرق چین بدترین ترافیک را از ابتدای سال جاری میلادی داشته و شهرهای شانگهای و پکن بزرگترین شهرهای کشور نیز از جمله دارندگان بیشترین خودروها هستند.

میانگین سرعت در 10 شهر چین که به لحاظ تعداد، بیشترین تعداد خودروها را دارند در ساعات پر تردد به 20 کیلومتر در ساعت می رسد.

در حالی که چین بسرعت توسعه می یابد و مردم به شکلی باور نکردنی به خودرو علاقه مند هستند و حتی می گویند خودرو برای آنان از مسکن واجب تر است، سرعت در جاده ها هر روز کندتر می شود.

** سالانه 260 هزار چینی جان خود را در تصادف از دست می دهند

آمار سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد که در چین در هر سال نزدیک به 260 هزار نفر براثر سوانح رانندگی جانشان را از دست می دهند.

بر اساس آمار در 49 شهر چین بیش از یک میلیون و در 19 شهر نیز بیش از دو میلیون خودرو در حال تردد هستند و در 6 شهر از جمله پکن و شانگهای هم شمار خودروهایشان افزون بر سه میلیون دستگاه است.

با این وصف به نظر می رسد هنوز اشتیاق بالایی به داشتن خودرو در چین وجود دارد و برای همین سرمایه گذاران خارجی از شنیدن خبر مربوط به مالکیت کامل سرمایه و شرکت های خودروسازی در چین خرسند شده اند.