۰ نفر

کودتا در عربستان؛ از شایعه تا واقعیت

۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۴:۴۵
کد خبر: 266226
کودتا در عربستان؛ از شایعه تا واقعیت

شنبه شب در رسانه‌های مختلف گزارش‌هایی از شنیده شدن صدای شلیک گلوله در عربستان سعودی منتشر شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، به دنبال آن فیلم‌هایی نیز از تیراندازی‌های سنگین در فضای مجازی و اینترنت دست به دست می‌شد. اما پس از شایعه‌های متعدد در خصوص این موضوع دولت عربستان سعودی توضیح داد، که یکی از هواپیماهای بدون سرنشین تفریحی در نزدیکی قصر پادشاه رویت شد و نیروهای امنیتی به آن شلیک کردند. در این بیانیه آمده است که نگهبانان ایست بازرسی در نزدیکی قصر پادشاهی واقع در ریاض برای اولین‌بار در ساعت هشت شب به وقت محلی این هواپیمای بدون سرنشین را مشاهده کردند. در این بیانیه تاکید شده است که نیروهای امنیتی با توجه به دستورات‌شان با آن برخورد کردند.

یک مقام عربستان سعودی که نخواست نامش فاش شود به واشنگتن‌پست گفت: این یک هواپیمای اسباب بازی کوچک با کنترل از راه دور بود که به محدوده قصر پادشاهی نزدیک شد و بلافاصله نیز مورد هدف قرار گرفت. یک مقام بازنشسته دولتی نیز که در نزدیکی محل حادثه زندگی می‌کند، گفت که شلیک را شنیده است اما مدت کوتاهی به طول انجامید. او گفت که صدای شلیک و تیراندازی را به مدت دو یا سه دقیقه شنید. وی افزود که اکنون همه‌چیز آرام است.

گفتنی است که نیروهای امنیتی عربستان به دلیل حمله احتمالی از سوی یمن در حالت آماده باش به سر می‌برند. چرا که سال‌ها است نیروهای مردمی یمن در پاسخ به تجاوزهای عربستان سعودی به این کشور به سمت مراکز حساس عربستان سعودی از جمله ریاض موشک‌های بالستیک شلیک می‌کنند.

با این وجود برخی تصاویر و اطلاعات از ریاض متناقض از بیانیه‌ای رسمی است که دولت عربستان منتشر کرده است. چرا که ویدیوهایی که از صداهای تیراندازی شنبه شب در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد خبر از تیراندازی‌های سنگین بود و حتی نشان از اتفاقی بزرگ‌تر از پرواز یک پهپاد در نزدیکی قصر پادشاهی داشت. یک مقام عربستانی نیز به خبرگزاری رویترز گفت، ملک سلمان در هنگام تیراندازی در کاخ حضور نداشت. به گفته این مقام سعودی، پادشاه در مزرعه خود در الدرعیه حضور داشت.

با این حال فیلم‌های آماتوری که از صدای تیراندازی دست به دست پخش می‌شد گمانه‌زنی‌هایی را در مورد احتمال کودتا در عربستان مطرح کرد و حتی در شبکه‌های اجتماعی اخباری در خصوص وضعیت پادشاه و ولیعهد او منتشر می‌شد. خبرهای ضد و نقیض در ساعت‌های ابتدایی انتشار خبر درگیری به حدی زیاد بود که همگی خبر از یک اتفاق بزرگ در عربستان سعودی می‌دادند که کودتا در این بین محتمل‌ترین گزینه در میان گمانه‌زنی‌ها بود. حتی مجتهد، افشاگر عربستانی در توییت‌هایی عنوان کرد که حمله به قصر پادشاهی توسط خودروهایی انجام شده که خمپاره‌اندازهای ٥٠‌میلی‌متری حمل می‌کردند. هویت مهاجمان، هدف‌شان و تعداد قربانیان حمله هنوز نامشخص است. وی در توییتی دیگر هدف حمله را محمدبن سلمان، ولیعهد عربستان دانست و طبق گفته مجتهد ٧ تن از طرفین در این درگیری کشته شدند. مهاجمان گریخته‌اند و این احتمال وجود دارد که مهاجمان از پهپاد استفاده می‌کردند و این تیراندازی در حدود یک ساعت به طول انجامیده است. موضوعی که هیچ‌یک از مقام‌های رسمی و غیر رسمی عربستان سعودی تایید نمی‌کنند و شواهد نیز نشانی از موضوع مطرح شده از سوی مجتهد ندارد. با این حال عربستان سعودی پس از اتفاق شنبه شب، بلافاصله مقرراتی را برای استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین تفریحی و اسباب بازی وضع کردند. لازم به ذکر است که عربستان سعودی طی یک سال گذشته شاهد یکسری تغییرات سیاسی و اجتماعی تحت رهبری محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی بوده که خود مدعی است این تغییرات در راستای اصلاح اقتصاد، بازکردن فضای فرهنگی و تغییر در رویکرد اسلامی در عربستان سعودی است.

ولیعهد ٣٢ ساله در تابستان گذشته پسرعموی بزرگش را به بهانه کودتا در قصر خود زندانی کرد و چندین بازرگان و افراد صاحب نفوذ را نیز به زندان انداخت که از جمله آنها شاهزاده ولید بن طلال میلیاردر معروف و متعب بن عبدالله فرمانده گارد ملی و فرزند پادشاه سابق بودند. تمام آنها با اتهام فساد اداری و مالی زندانی شدند و اکثر بازداشت‌شدگان پس از مصالحه با محمد بن سلمان آزاد شدند. گزارش‌ها از عربستان نشان از آن دارد با وجود ادعای اصلاحات در این کشور فضا برای نقد طی ماه‌های اخیر به‌شدت محدود شده است و عملا هیچ کس حق هیچگونه اظهارنظری در خصوص فضای موجود در عربستان ندارد. به گزارش رویترز این نوع اقدامات به شاهزاده محمد کمک کرده است تا موضع خود را در کشوری که قدرت دست به دست میان پسران ملک عبدالعزیز می‌چرخید، حالا روال جدیدی را آغاز کند و موقعیت خود را در میان صدها شاهزاده‌ای که همگی مدعی قدرت هستند تثبیت کند و حتی در میان شخصیت‌های مذهبی عربستان نیز از نفوذ قابل توجهی برخوردار باشد. برخی معتقدند که رویکردهای او در عربستان موجب تقویت و محبوبیت او در نزد جوانان عربستان سعودی شده است. شاهزاده محمد در ماه‌های گذشته میلادی یک تور طولانی‌مدت را در امریکا و اروپا گذراند و در این سفرها سرمایه‌گذاری سنگینی برای محدود کردن نفوذ ایران در منطقه انجام داد. گفتنی است ریاض و تهران در یک مبارزه طولانی مدت به عنوان دو رقیب منطقه‌ای هستند که این اختلافات و درگیری‌ها در یمن به بن بست رسیده است و برون رفتی در حال حاضر نمی‌توان برای آن متصور بود. از طرفی یک نگرانی عمده نیز در داخل عربستان وجود دارد و آن اختلافات در درون خاندان سلطنتی سعودی است و هرلحظه این احتمال وجود دارد که شاهزادگان قدرتمند این کشور دست به اقدامی علیه ملک سلمان و پسرش بزنند و همین دیدگاه موجب شده است حتی اگر انهدام یک هواپیمای بدون سرنشین اسباب بازی در منطقه نزدیک به محل سکونت پادشاه واقعیت داشته باشد نیز به راحتی قابل پذیرش نباشد، از همین رو بلافاصله پس از انتشار خبر شنیده شدن صدای شلیک در ریاض گمانه‌زنی‌ها در خصوص اقدام نظامی علیه پادشاهی سعودی قوت گرفت و حتی پس از انتشار بیانیه توسط دولت عربستان مبنی بر تکذیب هرگونه درگیری بازهم گمانه‌زنی‌ها از سوی محافل مختلف ادامه پیدا کرد.