۰ نفر

دولت ترامپ، تعطیل می‌شود!

۱ بهمن ۱۳۹۶، ۷:۱۷
کد خبر: 246329
دولت ترامپ، تعطیل می‌شود!

درست همین دو،سه سال پیش بود که ترامپ به عنوان یکی از منتقدان دولت باراک اوباما که دولتش با تعطیلی فدرالی مواجه شده بود، حسابی انتقاد کرد و تمام تقصیرات تعطیل شدن دولت را به گردن شخص رییس جمهور انداخت؛ حالا آسیاب به نوبت شده و دونالد ترامپ به عنوان رییس جمهور با داستان پیچیده تعطیلی دولت مواجه شده است.

با این حال، باراک اوباما که محبوبیتش در سال نخست ریاست جمهوری تقریبا دو برابر مدت مشابه برای ترامپ بود، نجیب تر از آن است که بخواهد از خجالت میلیاردر نیویورکی که بویی از سیاست و نکته‌سنجی نبرده، در بیاید!

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از قانون، به هر حال از بامداد روز جمعه دولت در واشنگتن به خاطر تصویب نشدن بودجه اضطراری و البته با مشارکت دموکرات ها، تعطیل شده و حتی بخش نظامی ایالات متحده هم در حالت بلاتکلیفی به سر می برد! این نخستینی بودجه ای بود که دولت ترامپ آن را تهیه کرده بود چرا که در سال گذشته میلادی، دولت اوباما بودجه ریزی را انجام داده بود. شاید داستان چوب لای چرخ گذاشتن‌های دموکرات ها برای رییس جمهور بی ادب و گستاخ و البته جمهوری‌خواه، حالا حالاها تمامی نداشته باشد. بسیاری از دموکرات‌ها و حتی‌جمهوری‌خواهان، سوگند خورده اند که تا استیضاح، برکناری و استعفای ترامپ، هرگز دست از تلاش برندارند! ترامپ در یک سال اخیر، چوب حراج به اعتبار و حیثیت آمریکا زده و معلوم نیست تا کجا پیش برود.

انتقاد مایک پنس

مایک پنس، معاون رییس جمهور آمریکا از دموکرات ها به خاطر ناکامی کنگره در جلوگیری از تعطیلی دولت انتقاد کرد.

وی در بیانیه ای اعلام کرد دولت همه تلاش خود را برای حمایت از زنان و مردانی که در خطوط مقدم آزادی مبارزه می کنند، به کار خواهد گرفت اما از دیشب به علت تعطیلی دولت این افراد بدون حقوق خواهند ماند.

موضع گیری مک کانل

از سوی دیگر، میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه در مجلس سنا با انتقاد از دموکرات‌ها گفت: آن‌ها همه ما را به گروگان گرفته‌اند.

در این رای‌گیری ۵۰ سناتور رای مثبت دادند و ۴۹ سناتور رای منفی. چاک شومر، رهبر فراکسیون اقلیت گفت: تعدادی از سناتورهای جمهوری‌خواه نیز رای منفی داده‌اند.

درباره اختلاف نظر های قرمز و آبی

از آغاز سال مالی جدید تاکنون، چهاربار بودجه موقت آمریکا برای عبور از اختلاف‌نظرهای فراکسیون‌های جمهوری‌خواه و دموکرات در مجلس سنا به تصویب رسیده است.

گرچه تامین مالی ادارات و سازمان‌های فدرال از طریق تصویب بودجه سالانه صورت می‌گیرد، اما اختلاف‌نظرها باعث شده تا بودجه بلند‌مدت به تصویب نرسد. این اختلاف نظر باعث شد تا حتی بودجه موقت هم رای لازم را به دست نیاورد.

تامین بودجه نظامی و امنیتی یکی از موارد اختلاف نظر در مجلس سنا ست.

یکی دیگر از موارد اختلاف، فرزندان مهاجران غیرقانونی هستند. دموکرات‌ها اعلام کرده‌اند بدون حمایت از فرزندانی که زمانی والدین‌شان به‌صورت غیر قانونی به آمریکا مهاجرت کرده‌اند با طرح بودجه توافق نخواهند کرد.

از سوی دیگر ترامپ هم خواستار تامین بودجه برای کشیدن دیواری حایل در مرز با مکزیک است. رییس‌جمهور آمریکا در توییتر خود نوشت: بدون دیوار، توافقی در کار نخواهد بود.

درباره تعطیلی دولت ها در آمریکا

اختلاف بر سر بودجه آخرین بار دولت آمریکا را در سال ۲۰۱۳ به مدت ۱۶ روز به تعطیلی کشاند.

دولت فدرال دو بار هم در سال‌های ۱۹۹۵ و ۱۹۹۶ در دوران بیل کلینتون تعطیل شد. پیش از آن هم یک بار در سال ۱۹۷۸ دولت فدرال به مدت ۱۸ روز تعطیل بود.

اما این اولین باری است که تعطیلی دولت فدرال در حالی رخ می‌دهد که هم در کنگره، اکثریت سنا و مجلس نمایندگان در اختیار یک حزب است و هم رییس‌جمهور از همان حزب آمده: حزب جمهوری‌خواه.