۰ نفر

تصویب تحریم‌های جدید علیه کره‌شمالی در شورای امنیت

۱ دی ۱۳۹۶، ۲۳:۱۳
کد خبر: 239446
تصویب تحریم‌های جدید علیه کره‌شمالی در شورای امنیت

شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه ای را درباره اعمال تحریم های جدید علیه کره شمالی در واکنش به آزمایش موشکی بالستیک قاره پیما اخیر این کشور تصویب کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز؛ شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه به اتفاق آراء قطعنامه ای را علیه کره شمالی تصویب و تحریم های جدیدی را علیه این کشور در واکنش به آزمایش موشکی بالستیک قاره پیما اخیر پیونگ یانگ اعمال کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، دراین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد بر ممنوعیت 90 درصدی صادرات فرآورده های نفتی به کره شمالی از طریق کاهش آن به 500 هزار بشکه در سال تاکید و همچنین بازگردانده شدن کارگران کره شمالی به کشور خودشان ظرف مدت 12 ماه درخواست شده است.

بر اساس این قطعنامه که آمریکا پیش نویس آن را تهیه کرده بود همچنین صادرات نفت خام به کره شمالی نیز به چهار میلیون بشکه در سال محدود خواهد شد. آمریکا از چین درخواست کرده است تامین نفت برای این کشور همسایه و متحد خود را محدود کند.

سفیر ژاپن در سازمان ملل متحد گفت «این قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل علیه کره شمالی با رای مثبت هر 15 عضو شورای امنیت تصویب شد». ژاپن در حال حاضر ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل را برای این ماه به عهده دارد. کره شمالی 29 نوامبر اعلام کرد یک فروند موشک بالستیک قاره پیما جدید را با موفقیت آزمایش کرده است که می تواند خاک آمریکا را هدف قرار دهد.

نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد پس از رای گیری در شورای امنیت گفت این قطعنامه پیامی صریح برای کره شمالی است مبنی بر اینکه بی توجهی بیشتر این کشور به درخواست های بین المللی باعث مجازات و انزوای بیشتر آن خواهد شد.

کره شمالی ماه نوامبر توقف آنچه را که «تحریم های بی‌رحمانه» علیه این کشور نامید خواستار شد و اعلام کرد تحریم هایی که پس از ششمین و قوی ترین آزمایش هسته ای این کشور در تاریخ سوم سپتامبر، اعمال شد معادل نسل کشی است.

کره شمالی تاکید دارد برنامه های تسلیحاتی این کشور برای مقابله با تجاوز آمریکا ضروری است. کره شمالی همچنین تمرین های نظامی مشترک آمریکا با کره جنوبی و ژاپن را مقدمه ای برای حمله به این کشور می داند. آمریکا 28 هزار و 500 نیروی مستقر در کره جنوبی دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کره شمالی روز جمعه، راهبرد امنیت ملی جدید دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را که اخیرا اعلام شد جدیدترین سیاست واشنگتن برای « ساکت کردن کره شمالی و کشاندن سراسر شبه جزیره کره زیر سلطه آمریکاست ». وی افزود: ترامپ به دنبال آن است که کل جهان را مطیع خود کند.