۰ نفر

شمار تلفات خشونت‌های مسلحانه در آمریکا +نمودار

۲۱ آبان ۱۳۹۶، ۹:۰۲
کد خبر: 230937
شمار تلفات خشونت‌های مسلحانه در آمریکا +نمودار

در هفته‌های اخیر امریکا با دو حادثه تیراندازی مرگبار روبه‌رو بود. اول اکتبر سال میلادی جاری، مهاجمی مسلح از یک هتل به سمت فستیوال موسیقی در لاس‌وگاس تیراندازی کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل، در این حادثه 58 نفر کشته و بیش از 500 نفر زخمی شدند. در روزهای گذشته نیز 26 نفر در یک حادثه تیراندازی در کلیسایی در تگزاس کشته شدند. هرچند که علت این حادثه مسائل شخصی اعلام شد اما تروریستی نبودن این تیراندازی از نگرانی‌های ناشی از خشونت‌های مرگبار در امریکا نمی‌کاهد. طبق گزارش‌های به دست آمده، هر زمان که واقعه مرگباری در امریکا رخ می‌دهد، بحث بر سر حق شهروندان در مورد نگهداری و حمل سلاح در امریکا تبدیل به موضوع روز می‌شود. آمار نشان می‌دهد اکثر مردم امریکا بیش از هر زمان دیگر در تاریخ این کشور از حق شهروندان در داشتن سلاح حمایت می‌کنند. طبق گزارش‌های منتشر شده در بسیاری از ایالت‌های امریکا حق نگهداری اسلحه قانونی اعلام شده است. طبق تازه‌ترین گزارش منتشر شده، در دو دهه گذشته تعداد تلفات حاصل از تیراندازی‌های مردمی در داخل امریکا بیشتر از مجموع تلفات ناشی از ایدز، مواد مخدر، جنگ خارجی و حملات تروریستی بوده است. هرچند که در سال‌های اخیر مسوولیت تعدادی از حوادث تیراندازی در امریکا را گروه‌های تروریستی برعهده گرفته‌اند، اما بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که قانونی بودن حمل اسلحه توسط شهروندان امریکایی مهم‌ترین عامل قتل‌ و خشونت در امریکاست.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در امریکا در 50سال اخیر شمار کشته‌شدگان بر اثر حوادث مسلحانه در این کشور، بیشتر از تلفات ناشی از تمام جنگ‌های تاریخ امریکاست.

پیش از این نیز گفته شده بود که بر اثر اقدامات تروریستی از سال 1970 تا 2014 بیش از 3 هزار امریکایی کشته شدند. این آمار در حالی اعلام شد که تنها در نیمه نخست سال 2015 نزدیک به 10‌هزار امریکایی بر اثرحملات مسلحانه کشته شدند.

تازه‌ترین آماری که توسط ان‌بی‌سی‌نیوز منتشر شده، از افزایش شمار تلفات در حوادث تیراندازی در امریکا خبر می‌دهد. بر اساس آخرین گزارش به دست آمده، از سال 1968 تاکنون حدود 1.5میلیون نفر در خشونت‌های مسلحانه و حملات تیراندازی در این کشور جان خود را از دست داده‌اند. این در حالی است که از سال 1775 تاکنون در تمام جنگ‌های امریکا تنها 1.2میلیون نفر کشته شده‌اند.

همان‌طور که گفته شد، تیراندازی‌های مرگبار در امریکا از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی دولتمردان در سال‌های گذشته بوده است. در این میان تنها دولت دونالد ترامپ است که به نظر می‌رسد، نگرانی چندانی از قانون حمل سلاح در این کشور ندارد؛ پس از حادثه تیراندازی در لاس‌وگاس، یک روزنامه آلمانی دونالد ترامپ را دوست صمیمی لابی‌های اسلحه در امریکا دانسته و تاکید کرد که امیدی به تغییر مساله حمل سلاح در امریکا بعد از تیراندازی خونبار لاس‌وگاس وجود ندارد. این در حالی است که پیش از این گفته شده بود باراک اوباما رییس‌جمهوری پیشین امریکا به دنبال تیراندازی مرگبار در دانشگاه اورگان که ده‌ها کشته و زخمی در این شهر بر جای گذاشت، به‌شدت از مخالفت‌های کنگره با اصلاح قوانین مربوط به حمل سلاح انتقاد داشت. او در آن زمان از رسانه‌ها خواست تا میزان تلفات خشونت‌های مسلحانه را با تلفات ناشی از اقدامات تروریستی ضد مردم این کشور قیاس کنند.

به‌طور کلی به گفته تحلیلگران، واکنش‌ها به این‌گونه جنایات با سلاح گرم مانند همیشه است؛ در حالی که مخالفان حمل سلاح گرم خواستار قوانین سختگیرانه‌تری در امریکا هستند، لابی‌های اسلحه همچنان بر حق حمل سلاح در کشورشان که در قانون اساسی قید شده است، تاکید دارند.