۰ نفر

ایسلند؛ خانه‌ اول پناهجویان

۴ شهریور ۱۳۹۶، ۵:۱۲
کد خبر: 214539
 ایسلند؛ خانه‌ اول پناهجویان

سالانه بر تعداد افرادی که به دلایل مختلف کشور خود را به مقصد کشورهای دیگر ترک می‌کنند، افزوده می‌شود.

 طبق گزارش‌هایی که از طرف سازمان ملل منتشر شده، اخیرا هزاران مهاجر وارد کشورهای اروپایی و امریکایی شده‌اند. آن‌طور که در گزارش‌ها آمده، هزاران نفر به دلیل ناآرامی‌های موجود در خاورمیانه و شمال آفریقا، راهی مرزهای اروپا شده‌اند. 

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، بر اساس تحقیقات جدید موسسه گالوپ، بسیاری از کشورها در خط مقدم بحران مهاجرت در اروپا قرار گرفته‌اند. آن‌طور که در آخرین گزارش موسسه گالوپ منتشر شده، ایسلند و نیوزیلند بیشترین میزان پذیرش پناهجویان را به خود اختصاص داده‌اند. در این گزارش امتیاز کشورها در پذیرش مهاجران، عدد 9 در نظر گرفته شده است. بر این اساس، ایسلند توانسته در پذیرش پناهجویان رتبه 8.26 را از 9 به دست آورد. هرچند که زمان اعطای پناهندگی به پناهجویان در ایسلند به درستی مشخص نیست، اما این کشور مرزهای خود را در سال 2017 به روی تعداد بسیاری از پناهندگان باز کرده است. در سال‌های گذشته، آلمان و فرانسه بیشترین پذیرش پناهجویان را به خود اختصاص داده‌ بودند. این در حالی بود که به دلیل افزایش تعداد پناهجویان و مهاجران، اتحادیه اروپا تصمیم به تقسیم پناهندگان در کشورهای دیگر گرفت. این در حالی بود که تعدادی از کشورهای عضو این اتحادیه، با طرح قانونی شدن سهمیه‌بندی مهاجران مخالفت کردند. بر اساس این طرح، هر کشور ملزم به اسکان تعداد مشخصی از پناهندگان بود. جمهوری چک، مجارستان، مقدونیه، صربستان، اسلواکی و کرواسی با رد این طرح، پایین‌ترین میزان پذیرش پناهجویان را به خود اختصاص داده‌اند. 

بر اساس این سهمیه‌بندی، هجوم پناهجویان از کشورهایی مانند آلمان و فرانسه برداشته شد و در سال 2017، ایسلند و نیوزیلند در صدر فهرست پذیرش مهاجران قرار گرفتند. طبق آمار به دست آمده، نیوزیلند در این بررسی رتبه 8.25 را از 9 به خود اختصاص داده که این امتیاز برای روآندا، 8.16 گزارش شده است. به نظر می‌رسد تجربه نسل‌کشی و جنگ داخلی، این کشور آفریقایی را به حمایت از پناهجویان واداشته است. سیرالئون با امتیاز 8.05 از 9، چهارمین کشوری است که آمار بالایی را در جذب پناهجویان به خود اختصاص داده است. مالی نیز طبق این گزارش، رتبه 8.03 را کسب کرده است. طبق گزارش‌های به دست آمده، ائتلاف ملی لیبرال، در سال 2013 متعهد شد که از هجوم مهاجران به استرالیا جلوگیری شود. در سال‌های گذشته نیز آمار بسیاری از غرق‌ شدن مهاجران در راه رسیدن به استرالیا به گوش می‌رسد، با این ‌حال این کشور به عنوان یکی از مقاصد اصلی پناهجویان به شمار می‌رود. طبق آمار به دست آمده، در سال 2017، استرالیا در پذیرش پناهجویان توانست رتبه 7.98 را از 9 کسب کند. آن‌طور که در سایر گزارش‌ها به دست آمده، هجوم پناهجویان به سوئد در سال‌های گذشته، تقریبا به سطح دوران جنگ بالکان رسیده است و اداره مهاجرت، تلاش‌های بسیاری برای اسکان مهاجران در این کشور داشته است. همچنان نیز این کشور مهم‌ترین مقصد پناهجویان به شمار می‌رود. طبق این گزارش، سوئد در پذیرش مهاجران، رتبه 7.92 از 9 را کسب کرده است. این رتبه برای نیجریه، 7.76 برای کشور بورکینافاسو و ایرلند نیز 7.74 اعلام شده است. آن‌طور که آمار نشان می‌دهد، تعداد مهاجران و پناهندگانی که در سال‌های اخیر ثبت شده، بیشترین میزان از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون بوده است. بسیاری از گزارش‌ها نیز حاکی از آن است که بیشترین میزان پناهنده‌ها از کشورهای افغانستان، سوریه و عراق بوده که به دلیل درگیری‌های داخلی، جنگ و ناامنی‌ها به سوی کشورهای دیگر روانه شده‌اند.