۰ نفر

دخترایرانی‎الاصل که داعش برای سرش جایزه گذاشت +عکس

۲۶ بهمن ۱۳۹۵، ۱۹:۵۷
کد خبر: 176888
دخترایرانی‎الاصل که داعش برای سرش جایزه گذاشت +عکس

«وقتی داشتیم آماده می‌شدیم که برده‌های جنسی داعش را آزاد کنیم، به خودمان می‌گفتیم یک جنگ جو برای نجات می‌رود ولی صدها جنگ جو آزاد می‌شوند.»

«یوهانا پلانی»، دانشجوی ۲۳ ساله علوم سیاسی از دانمارک است. «داعش» برای سر او یک میلیون دلار جایزه در نظر گرفته است. باورش شاید سخت باشد، ولی می گویند یوهانا وقتی در رکاب پیش‎مرگه های کُرد در عراق و سوریه می جنگید، بیش از ۱۰۰ نظامی «داعش» را به قتل رسانده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام نیوز، او که اصالتی ایرانی-کُردی دارد، در یکی از کمپ‌های پناهندگان در «رمادیِ» عراق، پس از جنگ اول خلیج فارس به دنیا آمد. اولین بار که اسلحه به دست گرفت، ۹ ساله بود. نوجوانی بیش نبود که در سال ۲۰۱۴ درس و مدرسه را رها کرد و از کپنهاگ راهی سوریه شد. او در فیس‎بوک خود نوشته بود برای حقوق زنان، برای دموکراسی و برای ارزش های اروپایی که به عنوان یک دختر دانمارکی یادگرفته، به جنگ خواهد رفت.

در پیِ ناآرامی‌های «بهار عربی»، به جنبش‌های اعتراضی علیه دولت سوریه پیوست. در ابتدا با رژیم «بشار اسد» در افتاد و سپس با داعش. در «کوبانی»، شهری در مرز سوریه و ترکیه، در کنار«ی‌پ‌گ» (یگان‌های مدافع خلق)، شاخه نظامی حزب «اتحاد دموکراتیک»، با نیروهای داعش وارد جنگ شد. از آن سو، در رکاب نیروهای پیش‎مرگه در عراق جنگید تا شرایط آزادی دختران «یزیدی» را که توسط نیروهای داعش به اسارت و بردگی جنسی گرفته شده بودند، مهیا کند.

وقتی در سپتامبر سال ۲۰۱۵ به دانمارک بازگشت، مقامات این کشور که اقدامات یوهانا را زیر نظر داشتند، مانع بازگشت او به آن منطقه شدند. اما او که نمی‌توانست هم رزمان خود را در میدان جنگ تنها بگذارد، ممنوعیت سفر خود را زیر پا ‌گذاشت و به عراق پرواز ‌کرد. هفت ساعت در شب راه می‌رود تا مرز را رد کند و وارد سوریه بشود. وقتی به دانمارک بازگشت، سه هفته در بزرگ ترین زندان دانمارک زندانی شد.  از آن زمان، پاسپورتش را ضبط کرده‌اند.

دختران کرد

یوهانا معتقد است از نظر کشورش، او تروریست است و از ترسِ انتقام، مدام مکانش را عوض می کند: «متأسفم که قانون را زیر پا گذاشتم ولی در آن زمان هیچ راه دیگری به ذهنم نمی رسید. آن‌هایی که زندگی من را به خطر انداخته بودند، حالا آزادی من را گرفته اند. انتظار نداشتم که برای نبرد در راه آزادی و امنیت‌مان تقریباً همه چیزم را از دست بدهم.»

می گوید:«یک میلیون دلار برای سرم جایزه تعیین کرده اند. با این شرایطی که در دانمارک دارم، راحت می توانند پیدایم کنند و مرا بکشند.»

می گویند وقتی در رکاب پیش مرگه های کُرد در عراق و سوریه می جنگیده، بیش از ۱۰۰ نظامی داعش را به قتل رسانده است.

دختران کرد

او به آزادی دختران یزیدی که توسط نیروهای داعش به بردگی جنسی گرفته شده بودند، کمک می کرده است:«وقتی داشتیم آماده می‌شدیم که برده‌های جنسی داعش را آزاد کنیم، به خودمان می‌گفتیم یک جنگ جو برای نجات می‌رود ولی صدها جنگ جو آزاد می‌شوند.»

می گوید:«در دوره‌هایی من به عنوان تک تیرانداز، 9 روز در خط مقدم بودم. باید خیلی صبور باشی. باید خیلی متمرکز باشی. یک لحظه هم نباید تمرکزت را از دست بدهی.»