۰ نفر

فرزندانتان را برای ورود به مدرسه آماده کنید

۲۱ شهریور ۱۳۹۵، ۱۱:۱۵
کد خبر: 145167
فرزندانتان را برای ورود به مدرسه آماده کنید

یک مدرس کارگاه‌های آموزش خانواده در ملایر گفت: والدین باید پیش از آغاز سال تحصیلی کلاس اولی‌ها را برای حضور در مدرسه آماده کرده و از مدرسه به عنوان یک مکان خوب یاد کنند.

علی رضایی، افزود: کلاس اولی‌ها آمادگی لازم برای حضور در مدرسه و انجام تکالیف آن را ندارند بنابراین والدین باید با برنامه‌ریزی درست از روزهای پیش از آغاز سالتحصیلی جدید فرزندانشان را برای ورود به مدرسه آماده کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی تصریح کرد: صحبت کردن در مورد سختی‌های مدرسه می‌تواند انگیزه کلاس اولی‌ها را برای حضور موفق در مدرسه کم کند بنابراین والدین و اطرافیان کلاس اولی‌ها در مورد سختی‌های مدرسه رفتن با کودک حرف نزنند.

این کارشناس فرهنگی افزود: همیشه نخستین‌ها علاوه بر هیجان با نگرانی و شاید ترس هم همراه باشند که این در مورد نخستین روز ورود به مدرسه هم صادق است بنابراین همراهی کردن کودک در روزهای اول بسیار اهمیت دارد حتی اگر فرصت کافی نداشته باشید، در چند روز نخست مدرسه، فرزندتان را هنگام رفتن به مدرسه و برگشتن همراهی کنید.

رضایی خاطرنشان کرد: حتی اگر از سرویس مدرسه استفاده می‌کند، روزهای نخست بهتر است خودتان فرزندتان را در رفتن و برگشتن از مدرسه همراهی کنید همچنین تلاش کنید هنگام برگشت کودک از مدرسه غذا آماده باشد چرا که تغذیه نامناسب و گرسنه ماندن از عوامل بروز پرخاشگری و لجبازی در کودک است.

وی اظهار کرد: شبی که فردا کودک برای نخستین‌بار به مدرسه می‌رود و صبح همان روز اهمیت زیادی در احساس کودک از مدرسه رفتن دارد بنابراین شب به موقع کودک را بخوابانید و صبح به موقع او را بیدار کنید.

رضایی با بیان اینکه به فرزندتان آموزش دهید به تنهایی وسایل مدرسه‌اش را جمع کند و از شما انتظار انجام آن را نداشته باشد، ادامه داد: به حرف‌ها و احساسات بچه‌های کلاس اول توجه دقیقی داشته باشید.

وی گفت: اجازه بدهید کودک از احساسات و نگرانی‌هایش درباره کلاس اول با شما صحبت کند، در پاسخ به او، همدلی کنید و بگویید شما هم در روزهای اول مدرسه، همین نگرانی‌ها را داشته‌اید اما بعد متوجه شده‌اید مدرسه بهتر از آنچه فکر می‌کردید، بوده است.

رضایی توصیه کرد: برای کودک جا بیندازید که مدرسه خانه دوم اوست و تحت حمایت کادر مدرسه است و اگر مشکلی داشت، می‌تواند آن را به راحتی با معلم یا مدیر مدرسه درمیان بگذارد.

این کارشناس فرهنگی افزود: لازم نیست کودکتان را اذیت کنید و برای درس خواندن یا انجام تکالیف به او فشار بیاورید اما بهتر است در انجام تکالیف کودک، دقت ونظارت کافی داشته و گاه برنامه‌ریزی کنید، اما به جای او کاری انجام ندهید.

مدرس کارگاه‌های آموزش خانواده اظهار کرد: والدین باید به این اصل مهم توجه داشته باشند که از مدرسه نباید به عنوان حربه و تنبیه استفاده شود چرا که آثار منفی بر روحیه دانش‌آموز دارد؛ به عنوان مثال نگویید "اگر مشق‌هایت را ننویسی، به معلمت می‌گویم!"

وی تأکید کرد: از سرزنش و تحقیر فرزندتان پرهیز کنید چرا که انرژی او را می‌گیرد و او را به رفتار منفی تحریک می‌کند همچنین از سرزنش او به خاطر رفتارهای نادرست، به ویژه در حضور دیگران خودداری کنید.

رضایی یادآور شد: وقتی به فرزندتان وعده‌ای می‌دهید حتما به آن عمل کنید، همانگونه که امام موسی کاظم(ع) می‌فرماید"هرگاه به کودکان وعده‌ای دادید، به آن عمل کنید چرا که فکر می‌کنند شما به آنها روزی می‌دهید" و باید سعی کنید وعده‌های شما با عمل او متناسب باشد، یعنی در مقابل کار کوچک او، وعده‌های بزرگ ندهید.

وی به والدین توصیه کرد: با برنامه‌ریزی نامناسب برای انجام تکالیف و درس خواندن، تمام اوقات‌فراغت و استراحت را از فرزندان‌تان نگیرید چرا که زمانی‌که کودک از مدرسه به خانه برمی‌گردد، حدود یک تا دوساعت نیاز به تأمین نیازهای اولیه از جمله غذا و استراحت دارد.

وی عنوان کرد: هنگامی‌که با فرزندتان نزد معلم او می‌روید باید سعی کنید حتی اگر از معلم فرزندتان ناراضی هستید نباید پیش فرزندتان صحبت کنید بلکه همواره حرمت و احترام معلم را نگهدارید، اگر از آن‌ها انتقاد کنید، اعتماد فرزندتان را از بین می‌برید.

رضایی با تأکید بر اینکه اگر فرزندتان مشکل جسمی و روانی خاصی دارد، حتما با اولیای مدرسه در میان بگذارید، ادامه داد: اگر کودکتان وسایل یا لوازم تحریر خود را در مدرسه گم کرد از او بخواهید که روز بعد به دنبال آنها بگردد و با کمک معلم و ناظم و حتی سایر کودکان، لوازم خود را پیدا کند و از سال اول نگهداری از لوازم و وسایل را به او بیاموزید.

این مدرس کارگاه‌های آموزش خانواده گفت: یکی از راه‌های مقابله با ترس کودکان از مدرسه این است که به مدت یک هفته در مدرسه حضور یافته و به تدریج مدت زمان حضور را کم کنید.

رضایی افزود: باید برای سخنان آنها ارزش قائل شده و شنونده خوبی باشیم و نکات مثبت رفتار آنها را در نزد دیگران بازگو کنیم.

وی تصریح کرد: برای موفقیت‌های کودک جایزه بدهید و او را تشویق کنید و دوستانش را به منزل دعوت کرده و اسباب‌بازی در اختیارشان قرار دهید تا بازی کرده و هنگام بازی اتاق را ترک کنید.

رضایی با بیان اینکه والدین باید بررسی کنند که کودک در مدرسه مشکلی نداشته باشند و مورد آزار قرار نگرفته باشد، گفت: گاهی کودک در منزل نگرانی‌هایی دارد مانند درگیری‌های والدین که باید برطرف شود.