۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

فروکش کردن استقبال از بیمه آتش‌سوزی

۲۲ فروردین ۱۳۹۶، ۱۳:۰۷
کد خبر: 187179
فروکش کردن استقبال از بیمه آتش‌سوزی

میزان استقبال از بیمه آتش سوزی در حوادث بیشتر می‌شود و بعد از پایان حادثه، افکار عمومی جامعه مجدد از اهمیت و ضرورت آن غافل می‌شود.

اقتصاد آنلاین - محمد فیروزی؛ با بروز حادثه ساختمان پلاسکو بر اساس آمارها و مصاحبه های مدیران شرکت های بیمه توجه به خرید بیمه نامه آتش سوزی افزایش پیدا کرد. اما بعد از گذشت چند ماه و برگزاری تعطیلات نوروزی توجه جامعه نسبت به خرید بیمه آتش سوزی کم شد.

این درحالی است که کسبه پلاسکو هنوز به جایگاه شغلی قبلی خود بازنگشتند و بسیاری از این افراد در تامین معاش خود با مشکلاتی مواجه هستند و به تعبیر خودشان "همه هست و نیست شان از بین رفت".

جامعه شناسان و تحلیل گران رفتار جامعه علت استقبال مردم از بیمه آتش سوزی در زمان حادثه را نوعی همزاد پنداری افراد با قربانیان حادثه ارزیابی می کنند، که اوج این حالت در زمان پوشش رسانه ای این اتفاقات است. اما به دلیل نهادینه نشدن فرهنگ خرید این بیمه نامه بعد از حادثه توجه مردم از موضوع برداشته می شود و به تبع آن میزان استقبال از خرید این بیمه نامه کاسته می شود.

حادثه هایی مانند فروریختن ساختمان پلاسکو و ناکامی ساکنان این نوع ساختمان ها از دریافت غرامت از شرکت های بیمه به واسطه نداشتن بیمه نامه مناسب حوادث و آتش سوزیف این سوال را در رسانه ها ایجاد می کند که چرا بیمه نامه آتش سوزی نباید در جامعه اجباری باشد. در پاسخ به این سوال مدیران ارشد بیمه ای می گویند قانون نمی تواند اجباری برای خرید بیمه نامه آتش سوزی برای افراد ایجاد کند، چرا که این بیمه نامه مربوط به اموال شخص است و هر فرد حسب اختیار می تواند این بیمه را خریداری کند و یا نکند.

اما قانون در یک مورد به طور مبهم و بدون ضمانت اجرایی کافی، مدیران ساختمان های چند مالک را ملزم کرده است که نسبت به بیمه کردن ساختمان اقدام کند، این در حالی است که در صورت بیمه نبودن ساختمان در عمل مسئولیتی برای مدیر ساختمان قایل نیست و در اینجا قانون به شکل یک توصیه عمل کرده است.

به نظر می رسد هنوز سهم کارهای فرهنگی و برنامه ریزی در خصوص ارتقای جایگاه بیمه آتش سوزی دارای اصلی ترین نقش در جامعه است و شرکت های بیمه ای می بایست خودشان در بالابردن این فرهنگ اقدام کنند و از ظرفیت های مختلف جامعه استفاده کنند.

ظرفیت اتحادیه اصناف برای بالابردن میزان استقبال از بیمه آتش سوزی

 مدیربیمه آتش سوزی یک شرکت بیمه ای در گفت وگو با اقتصاد آنلاین این طور می گوید: طرح هایی مانند بالا بردن فرهنگ خرید بیمه آتش سوزی در جامعه با همکاری بین شرکت های بیمه ای امکان پذیر است. چنین طرح هایی باید در وهله اول به عنوان یک طرح کلان تعریف شود و نقش و سهم شرکت ها بسته به جایگاه شان در بین شرکت های بیمه ای دیگر تعریف شود.

رجبعلی سلیمانی نژاد افزود: با توجه به واحدهای تجاری که به طور بالقوه در معرض خطرهای بیشتری هستند، می توان از ظرفیت اتحادیه های صنفی هم استفاده کرد و این اتحادیه ها را به گونه ای متقاعد کرد که به عنوان واسطه بین شرکت های بیمه و فعالان صنفی قرار بگیرند.

جذابیت سبد بیمه آتش سوزی بالا برود!

مدیر بیمه آتش سوزی یک شرکت بیمه ای دیگر نیز در این زمینه می گوید: بعد از حادثه پلاسکو افزایش ظرفیت فروش بیمه آتش سوزی محسوس بود، اما بعد از آن فروکش کرد. دلیل این موضوع این است که هنوز بیمه ها به طور عام و بیمه نامه آتش سوزی به طور خاص یک کالای لوکس تلقی می شود و جایگاهی در سبدخانوار ایرانی ندارد.

محمدرضا محمودی حسینی در خصوص اقدام های لازم برای ارتقای نقش و جایگاه بیمه ها این طور می گوید: اصلاح فرهنگ و آگاه سازی جامعه نسبت به اهمیت بیمه آتش سوزی، فعالیتی است که نباید هیچ گاه مغفول بماند. پس از آن ارائه پوشش های متنوعی بیمه ای است که در کنار بیمه نامه اصلی آتش سوزی می تواند جذابیت این بیمه را افزایش دهد.

وی ادامه داد: ارائه بیمه های مکمل آتش سوزی توسط برخی شرکت های خصوصی انجام شده است و در صورت فراگیر شدن این اقدامات جایگاه بیمه آتش سوزی در جامعه بالاتر می رود.