۰ نفر

اقتصاد آنلاین از بازار جهانی نفت گزارش می‌دهد؛

بازار جهانی نفت در کشمکش بایدها و نبایدها/ قیمت طلای سیاه از چه عواملی متاثر شده است؟

۸ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۴۳
کد خبر: 289025
بازار جهانی نفت در کشمکش بایدها و نبایدها/ قیمت طلای سیاه از چه عواملی متاثر شده است؟

قیمت نفت به عنوان یکی از استراتژیک ترین کالاهای معاصر از دیر باز تحت تاثیر عوامل گوناگونی بوده است

اقتصاد آنلاین – محمد امین خدابخش؛ بازار نفت هفته جاری را با اندکی سردرگمی آغاز کرده است، سردرگمی که طیف وسیعی از دلایل را در بر دارد. از یک سو آمار مناسب رشد اقتصادی آمریکا افقی روشن را بر آینده طلای سیاه ترسیم می کند و از سوی دیگر کمبود عرضه احتمالی ناشی از نبود ایران در بازار نفت،  ناتوانی محتمل عربستان سعودی در تامین این جای خالی و تهدیدات ژئوپولوتیکی که متوجه مسیرهای ترانزیتی این ماده ارزشمند است، سایه‌ای سیاه بر سر امنیت مورد نیاز ای بازار می افکند.

اولین روز هفته در بازارهای جهانی با سردرگمی قیمت نفت ناشی از تبعات موضع گیری ها در خصوص جنگ تجاری شروع شد. به طوریکه با وجود افزایش قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت بعد از کاهش قیمت متوالی، هر بشکه نفت برنت دریای شمال هفته جاری را پایین تر از قیمت هفته قبل خود آغاز کرد. همچنین قیمت آتی نفت وست تگزاس با 15 سنت (برابر با 0.2 درصد ) افزایش مواجه شد تا مرهمی باشد بر کاهش قیمت 1.3 درصدی این محصول در روز جمعه؛ از طرفی دیگر ارزش معاملات آتی هر بشکه نفت خام برنت  با پنج سنت کاهش به 74.24 دلار رسید که بعد از 1.7 درصد افزایش در هفته قبل، کاهشی منطقی به نظر می رسد.

اقتصاد آمریکا سریع ترین رشد چهار سال گذشته را در سه ماه دوم سال جاری میلادی داشته است، این در حالی است که به رغم شنیده شدن زمزمه‌هایی مبنی بر ماندگار نبودن رشد اقتصادی پر شتاب آمریکا، استیو منوچین وزیر خزانه داری این کشور طی اظهاراتی اعلام کرد اقتصاد امریکا این توانایی را دارد که این رشد را در چند سال آتی تکرار کند. در این شرایط اگرچه  سطح تنش های تجاری آمریکا با اتحادیه اروپا رو به کاهش گذاشته است، اما سطح تنش های تجاری میان چین و ایالات متحده همچنان در وضعیت نگران کننده ای قرار دارد.

اضافه بر این تنشها هفته گذشته عربستان سعودی خبر از تعلیق انتقال محموله های نفتی خود از تنگه باب المندب، یکی از مهمترین گذرگاه‌های جهان برای ترانزیت دریایی داد.

این اتفاق پس از آن روی داد که گروه حوثی‌ها در یمن که در حال جنگ با ائتلاف عربی به به رهبری عربستان است، دو کشتی تجاری حامل نفت عربستان را مورد حمله قرار داد. این در حالی است که بنا به اطلاعات منتشره در هفته قبل شرکت‌های امریکایی در هفته گذشته  سه سکوی نفتی دیگر را جهت بهره برداری اضافه کرده‌اند که این خود نشانی از افزایش بهره برداری خواهد بود.

به دنبال این رخداد‌ها در هفته ای که گذشت مجموع قرار داد‌های آتی و اختیار معامله در نیویورک و لندن با کاهشی 11 هزار و 362 عددی به تعداد 412،282 رسید که بنا بر آمار های منتشره کاهشی 2.4 درصدی را نشان می‌دهد که از ماه ژوئن تا کنون بی سابقه است.

همچنین گفتنی است هفته گذشته وزیر نفت روسیه الکساندر نواک طی اظهار نظری گفت که بازار همچنان به دلیل در گیری های لفظی و همچنین منظور کردن ریسک‌های ناشی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران، همچنان ناپایدار و پر نوسان است.

بنابر تمامی عوامل یاد شده با نزدیک شدن به زمان شروع تحریم های آمریکا علیه کشورمان به عنوان مهم ترین عامل پیش روی این بازار، انتظار می رود که افزایش تنش‌های سیاسی و تجاری ناشی از این اتفاق نه تنها مانعی بر سر راه کاهش قیمت نفت باشد بلکه این امکان وجود دارد که در روز های آتی شاهد شوک های تند و تیزی در جهت افزایش بهای نفت باشیم.