۰ نفر

در مجمع عمومی عادی سالانه «شلعاب» اعلام شد؛

موفقیت لعابیران در خروج از زیان / مقاصد صادراتی جدید در دستور کار

۲۳ خرداد ۱۳۹۷، ۱۸:۰۸
کد خبر: 278430
موفقیت لعابیران در خروج از زیان / مقاصد صادراتی جدید در دستور کار

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت لعابیران (شلعاب) امروز برگزار شد و عملکرد سال ۹۶ و برنامه های سال ۹۷ ازجمله مقاصد صادراتی جدید٬ افزایش صادرات و پیش بینی سود حدود دو میلیارد تومانی به اطلاع سهامداران رسید.

اقتصاد آنلاین – مروارید اسلامی؛ مجمع عمومی عادی سالانه شرکت لعابیران (شلعاب) امروز در محل مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش با حضور اکثریت سهامداران برگزار شد و در جریان آن ۲۰۰ میلیون تومان سود تقسیم شد٬ عملکرد سال ۹۶ شرکت به استماع سهامداران رسید و برنامه های سال ۹۷ اعلام شد.

مصوبات مجمع

صورت های مالی مربوط به سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۶ مورد تصویب مجمع قرار گرفت و معاملات مشمول ماده ۱۲۹ قانون تجارت تنفیذ شد. معاملات مشمول ماده ۱۲۹ قانون تجارت شرکت عبارتند از: فروش محصول لعاب به شرکت کاشی الوند به مبلغ هفت میلیارد تومان٬ فروش محصول به شرکت کاشی سعدی به مبلغ ۲.۲ میلیارد تومان٬ فروش محصول به شرکت سرام آرا به مبلغ ۲.۲ میلیارد تومان و قرض از سهامدار عمده (شرکت سرمایه گذاری صدر تامین) به میزان ۱.۲ میلیارد تومان.

در مجمع مصوب شد که ۲۰۰ میلیون تومان سود معادل دو تومان برای هر سهم تقسیم شود. موسسه حسابرسی کارای پارس به عنوان بازرس قانونی و حسابرس شرکت و موسسه حسابرسی دش و همکاران به عنوان بازرس علی البدل انتخاب شدند. حق حضور اعضای غیرموظف هیات مدیره برای هر جلسه و حداکثر دو جلسه در ماه به میزان ۷۵۰ هزار تومان به صورت ناخالص و پاداش اعضای هیات مدیره مبلغ شش میلیون تومان در وجه حقوقی های شرکت تصویب شد. روزنامه اطلاعات نیز به عنوان روزنامه کثیرالانتشار تعیین شد.

مطالبات سال ۹۶ وصول شد

حمیدرضا نعمتی شیخ احمد لو٬ مدیرعامل شرکت لعابیران در ابتدای مجمع به ارائه گزارش عملکرد این شرکت در سال مالی ۹۶ پرداخت. به گفته او آنچه در بودجه سال ۹۶ پیش بینی شده بود٬ محقق شد. نعمتی در این راستا توضیح داد: در وضعیت سخت اقتصادی تلاش خود را کردیم و در رقابت صنعت کاشی و سرامیک و مازاد عرضه٬ بازار خود را با افزایش کیفیت و کاهش قیمت و صادرات حفظ کردیم. کاهش سفارش های خرید در صنعت ساختمان مشهود بود؛ چک های برگشتی مشتریان زیاد و دریافت مطالبات دشوار بود اما وصول مطالبات با جدیت دنبال شد و همه مطالبات سال ۹۶ دریافت شد.

به گفته او سیاست های مرتبط با اقتصاد مقاومتی شرکت که تاکنون دنبال شده عبارتند از انجام صادرات محصول به کشور ترکیه٬ ترغیب تولیدکنندگان کاشی و سرامیک به مصرف لعاب داخلی٬ افزایش سطح بهره وری نیروی انسانی و خرید قطعات از بازار داخلی به جای واردات آن. لعابیران برای نخستین بار موفق به تامین ماشین آلاتی شده است که پیش از این آنها را از خارج کشور وارد می کرد. استراتژی های کلان این شرکت رسوخ در بازار فعلی٬ نوآوری و تنوع٬ ورود به بازارهای جهانی و توسعه مشارکت با صاحبان دانش و فناوری است.

نعمتی در رابطه با وضعیت نقدشوندگی و کیفیت افشای اطلاعات شرکت لعابیران نیز گفت: قبل از سال ۹۶ رتبه شفافیت شرکت ۲۱۳ بود. در سال ۹۶ لعابیران موفق به صعود به رتبه ۳۸ در حوزه شفافیت اطلاعات شد.

ارقام عملکردی سال ۹۶

میزان تولید شرکت لعابیران از ۱۴ هزار و ۷۷۲ تن در سال ۹۵ به ۱۸ هزار و ۵۴۵ تن در سال ۹۶ افزایش یافت که نشان دهنده رشد ۲۶ درصدی است. مقدار فروش شرکت از ۱۳ هزار و ۵۷۸ تن به ۱۷ هزار و ۵۱ تن افزایش یافت که نشان از رشد ۲۶ درصدی دارد؛ همچنین مبلغ فروش از حدود ۳۵.۴ میلیارد تومان در سال ۹۵ به حدود ۴۶.۳ میلیارد تومان در سال ۹۶ افزایش یافت که نشان دهنده رشد ۳۱ درصدی است. لازم به ذکر است که فروش شرکت به صورت اعتباری انجام می شود که در این صنعت مرسوم است و در دنیا لعاب به صورت اعتباری به فروش می رود. شرکت لعابیران این موضوع را با خرید اعتباری جبران می کند.

مقدار صادرات شرکت نیز در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ رشد بی سابقه ۱۷۷۴۵ درصدی داشت است؛ میزان صادرات در بودجه سال ۹۶ دو هزار تن دیده شده بود که با افزایش ۱۰۰ درصدی نسبت به بودجه٬ چهار هزار تن صادرات انجام شد. شایان توجه است که شرکت لعابیران تنها صادرکننده لعاب از ایران به ترکیه است.

بهای تمام شده از حدود ۳۲.۵ میلیارد تومان در سال ۹۵ به حدود ۳۹.۸ میلیارد تومان در سال ۹۶ رسید که نشان دهنده افزایش ۲۲ درصدی است؛ این افزایش همزمان با رشد ۲۶ درصدی در مقدار تولید بوده است. سود ناخالص شرکت از حدود سه میلیارد تومان در سال ۹۵ به حدود ۶.۶ میلیارد تومان در سال ۹۶ افزایش یافت که رشد ۱۲۳ درصدی را نشان می دهد. سود عملیاتی شرکت در سال ۹۵ حدود ۸۷۸ میلیون تومان بود که با افزایش ۳۹۲ درصدی به حدود ۴.۳ میلیارد تومان در سال ۹۶ رسید. هزینه های مالی شرکت در سال ۹۶ کاهش ۳۸ درصدی نسبت به سال ۹۵ (از حدود هفت میلیارد تومان به حدود ۴.۴ میلیارد تومان) داشت.

درآمدهای غیرعملیاتی شرکت از حدود ۱۰.۷ میلیارد تومان در سال ۹۵ به حدود ۵۳۸ میلیون تومان در سال ۹۶ کاهش یافت؛ لازم به توضیح است که در سال ۹۶ دفتر مرکزی شرکت و واحد پودرسازی به فروش رفت که موجب افزایش درآمدهای غیرعملیاتی در این سال شد.

سود خالص شرکت از حدود ۴.۶ میلیارد تومان در سال ۹۵ به حدود ۴۹۸ میلیون تومان در سال ۹۶ کاهش یافته است؛ لازم به توضیح است که در سال ۹۵ حدود ۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از سود غیرعملیاتی بود و در واقع سود/ زیان عملیاتی شرکت در سال ۹۵ حدود شش میلیارد تومان زیان بود که به ۴۹۸ میلیون تومان سود در سال ۹۶ رسید و زیان پوشش داده شد. لازم به توضیح است که سود خالص سال ۹۶ در بودجه ۴۷۳ میلیون تن دیده شده بود که سود تحقق یافته از بودجه فراتر رفت.

پروژه ها و اقدامات انجام شده در سال مالی مورد گزارش

مهمترین پروژه شرکت استفاده از کوره جدید در راستای به روز آوری تکنولوژی تولید بود که موجب افزایش ۳۰۰ درصدی ظرفیت تولید٬ کاهش ۶۵ درصدی مصرف انرژی و کاهش ۸۰ درصدی محصول نامنطبق از تغییر فرمول و بهبود راندمان تولید شد. افزایش توان رقابتی و ارتقای کیفیت تولیدی و اجرای مدیریت کیفیت و بهینه سازی تجهیزات و صرفه جویی در مصرف حامل های انرژی ازجمله مزایای به کارگیری کوره جدید است. نکته قابل توجه اینکه شرکت لعابیران تکنولوژی ساخت این کوره و دانش آن را جذب کرده است و اکنون توان ساخت کوره های بعدی حتی برای کارخانجات دیگر را دارد.

به علاوه شرکت در راستای بهبود فروش٬ تیم مهندسی فروش را تقویت کرده و با ورود آن به بخش بازرگانی٬ این بخش نیز تقویت شده است. همچنین لعابیران در سال ۹۶ برای نخستین بار در نمایشگاه خارجی شرکت کرده است؛ حضور این شرکت در نمایشگاه ترکیه که سومین نمایشگاه بزرگ دنیا در حوزه کاشی و سرامیک است٬ منجر به سفارش گیری شد و شرکت برای ۱۰ هزار تن سفارش برنامه ریزی کرد که در سبد تولید قرار گیرد. در نمایشگاه های ترکیه٬ تهران و یزد مذاکرات موفقیت آمیزی انجام شد.

مقاصد جدید صادراتی «شلعاب»

شرکت لعابیران قبل از سال ۹۵ صادراتی نداشت و میزان صادرات در سال ۹۵ نیز کم بود اما در سال ۹۶ حدود ۲۳ درصد از سبد تولیدی این شرکت صادر شد که دو برابر بودجه صادراتی این سال و به میزان چهار هزار تن بود. ۴۰ درصد از بهای تمام شده ریالی این شرکت وارداتی است. به گفته مدیرعامل شرکت٬ سهم صادرات در تولید باید به بیش از ۴۰ درصد برسد و این موضوع در برنامه سال ۹۷ شرکت دیده شده است. این رقم در سال ۹۶ در بودجه ۱۰ درصد دیده شده بود که بیش از آن معادل ۲۳ درصد محقق شد. شرکت برای سال ۹۷ حدود ۱۰ هزار تن سفارش دریافت کرده که کارهای آن در حال انجام است و از ۲۵ فروردین ماه تا روز گذشته حدود ۱۸۶۰ تن محصول به ترکیه صادر شده است. شرکت در سال ۹۷ تاکنون موفق به صادرات قریب به ۵۳ درصد از تولید شده است. نعمتی در رابطه با صادرات به ترکیه توضیح داد: صادرات به ترکیه به عنوان محصول لوکس با توجه به اینکه ترکیه در این صنعت قوی است٬ بسیار باارزش است.

شرکت در نیمه دوم سال ۹۷ برنامه ورود به بازارهای کشورهای شرق اروپا یعنی چک٬ لهستان٬ مجارستان و اوکراین را با مرکزیت دفتر ترکیه شرکت دارد که در مجموع حدود ۴۰ کارخانه کاشی و سرامیک دارند.

مرحله دوم افزایش سرمایه انجام می شود

شرکت طبق برنامه باید سرمایه خود را به ۲۰ میلیارد تومان برساند. افزایش سرمایه از رقم ۱۰ میلیارد تومان به ۱۶ میلیارد تومان انجام شد و شرکت افزایش سرمایه از ۱۶ میلیارد تومان به ۲۰ میلیارد تومان را در دستور کار دارد که امور مربوط به آن تا ۱۰ روز آینده انجام می شود.

بازار مسکن و رونق صنعت کاشی و سرامیک

مدیرعامل شرکت لعابیران در رابطه با رونق بازار مسکن و به دنبال آن بهبود وضعیت صنعت کاشی و سرامیک گفت: در یک ماه اخیر رونق در بازار خرید و فروش مسکن رخ داده است اما مدت زمانی طول می کشد تا این رونق قوت بیاید (به خصوص که ورود به بازارهای جایگزین آسان تر است). باید توجه داشت که شش ماه تاخیر فاز وجود دارد٬ به این معنا که مدت زمانی طول می کشد تا سازنده انگیزه پیدا کند که ساختمان جدید بسازد. بنابراین رونق بازار مسکن به طور پایدار یک سال طول می کشد. این رونق بر شرکت های صنعت کاشی و سرامیک بسیار موثر خواهد بود.

برنامه های آتی/ پیش بینی سود حدود دو میلیارد تومانی

انجام پروژه بازسازی کوره ها٬ تولید و فروش ۱۹۵۰۰ تن محصول٬ انجام فعالیت ها در زمینه افزایش صادرات محصول٬ دریافت ۲۳ میلیارد تومان تسهیلات بانکی٬ انجام پروژه مدیریت دانش٬ بازاریابی موثر فروش و وصول مطالبات از کاشی اصفهان از جمله برنامه های پیش روی شرکت هستند. به علاوه در راستای انجام طرح های توسعه ای٬ شرکت در نظر دارد برای توسعه بازار٬ صادرات محصول را افزایش دهد و همچنین تکنولوژی جدید تولید جوهر دیجیتال را وارد کند. ورود تکنولوژی جدید تولید جوهر دیجیتال از اسپانیا در راستای توسعه محصولات شرکت مورد توجه است. همچنین تامین منابع از محل فروش و کاهش ضایعات تولیدی و افزایش کیفیت محصولات به منظور بهره وری منابع مدنظر است.

مدیرعامل شرکت لعابیران در مجمع امروز اعلام کرد که برای سال ۹۷ حدود دو میلیارد تومان سود پیش بینی می شود و شرکت تلاش خود را برای تحقق آن خواهد کرد.

تکلیف های مجمع

در مجمع عمومی عادی سالانه شرکت لعابیران تکلیف شد که پیگیری مطالبات سال ۹۲ و ۹۳ شرکت ادامه یابد. همچنین به منظور افزایش حاشیه سود شرکت٬ مقرر شد در جهت کاهش قیمت مواد اولیه که حدود ۷۰ درصد از قیمت تمام شده محصول را تشکیل می دهد٬ تلاش شود. همچنین بر توسعه صادرات تاکید شد که مزیت معافیت مالیاتی و دوره وصول مطالبات کوتاه تر را دارد. کاهش دوره وصول مطالبات از دیگر موارد مورد اشاره بود. همچنین بر پرداخت سود در مهلت قانونی تاکید شد.