۰ نفر

اقتصادآنلاین از مجمع عمومی فوق العاده شرکت آهنگری تراکتورسازی گزارش می‌دهد؛

باز هم «خاهن» در اوج؛ افتتاح کارخانه قالب‌های دایکاست و شروع پروژه منحصر به فرد تولید میل سوپاپ

۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۵:۲۸
کد خبر: 266687
باز هم «خاهن» در اوج؛ افتتاح کارخانه قالب‌های دایکاست و شروع پروژه منحصر به فرد تولید میل سوپاپ

جلسه مجمع عمومی فوق العاده شرکت آهنگری تراکتورسازی ایران (خاهن) روز گذشته برگزار شد و افزایش سرمایه 50 درصدی به منظور اصلاح ساختار مالی و تامین سرمایه در گردش به تصویب اکثریت سهامداران رسید.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ مجمع عمومی فوق العاده شرکت آهنگری تراکتورسازی ایران دیروز در محل هتل اسپیناس پالاس تهران با حضور حدود 91 درصد سهامداران تشکیل جلسه داد. دستور جلسه، استماع گزارش هیات مدیره و بازرس قانونی به منظور افزایش سرمایه 50 درصدی از محل مطالبات و آوره‌های نقدی سهامداران  بود.

این مجمع با حضور 91 درصدی سهامداران رسمیت یافت و سپس اعضای هیات رئیسه به شرح عبدالمجید قندریز به ‌عنوان رئیس مجمع، پدرام باویلی تبریزی به ‌عنوان ناظر اول مجمع ، جلال الدین حیرت انگیز به عنوان ناظر دوم مجمع و در نهایت جواد  زراعتی خسروشاهی به‌ عنوان منشی مجمع معرفی شدند.  نماینده سازمان بورس و  نماینده سازمان حسابرسی نیز در جلسه حضور داشتند.

تصمیمات مجمع:

پس از ارائه گزارش توسط مدیرعامل و همچنین مهندس پدرام باویلی بعنوان عضو هیئت مدیره شرکت  در خصوص وضعیت عملیاتی  شرکت و اقدامات در دستور کار برای سال جاری، استماع گزارش نماینده سازمان حسابرسی به عنوان حسابرس شرکت، افزایش سرمایه 50 درصدی شرکت از محل آورده نقدی و مطالبات سهام داران مورد تصویب قرار گرفت.

نکته شایان توجه در خصوص افزایش سرمایه در دست اجرا :

افزایش سرمایه فعلی به جهت ایجاد خط تولید قالبهای دایکاست صورت می‌گیرد. این درحالی است که همزمان با مجمع افزایش سرمایه شرکت، خط تولید این قالبها در حال افتتاح می‌باشد!!

این مسئله بدان معناست که سهامدار عمده شرکت، قبل از انجام افزایش سرمایه و اخذ وجوه از تمامی سهامداران، مبادرت به سرمایه گذاری در این حوزه نموده است و ماشین آلات خط تولید فوق الذکر را با قیمت ارز سال 1395 وارد نموده و در حال حاضر و همزمان با به تولید رسیدن این خط و سودآوری آن، انجام افزایش سرمایه عملیاتی گردیده است؛ که حاکی از توجه ویژه ایشان به حداکثر سازی منافع سایرسهامدارن می‌باشد.

معرفی اجمالی شرکت آهنگری تراکتور سازی ایران:

در حال حاضر، شرکت آهنگری تراکتور سازی ایران در دو بخش مجزای تولید قطعات فورج و همچنین تولید قالبهای دایکاست به فعالیت می‌پردازد.

این شرکت در بخش فورج، در حال حاضر  با داشتن 17 خط تولید متشکل از ماشین‌های پرس آهنگری افقی و عمودی با ظرفیت 200 الی 8000 تن و همچنین تجهیزات عملیات حرارتی و تکمیلی شامل کوره‌های سختکاری و برگشت و کوره مداوم آنیل ایزوترمال و نرمالیزه ،انواع دستگاههای شات بلاست، پرس‌های کالیبره سرد و تاب گیری و همچنین کارگاه مجهز برشکاری که شامل اره‌های NC، CNC و دستگاه‌های گیوتین هیدورلیکی به فعالیت می‌پردازد؛ که 3 خط پرس جدید این مجموعه به تازگی مورد بهره برداری قرار گرفته اند که ظرفیت تولید قطعات فورج شرکت را از 25 هزار تن به 35 هزار تن ارتقاء می‌دهند.

در حال حاضر این شرکت قابلیت تولید قطعات فورج  با اوزان 0.5 تا 100 کیلوگرم را دارا بوده و در حقیقت نقش رهبری این صنعت را در داخل کشور به عهده دارد و به لحاظ امکانات سخت افزاری و نرم افزاری موجود شرکت؛ پیچیده ترین قطعاتی که هیچ کدام از شرکت‌های رقیب داخلی قادر به تولید آن نمی باشند، توسط این شرکت قابل طراحی و تولید خواهد بود.

همچنین شرکت با نصب و راه اندازی سه خط تولیدی پرس جدید 2500،1450 و 800 تنی در سال 1396 توانست به تکمیل و ایجاد‌هارمونی لازم برای پوشش کلیه اوزان قطعات  در سطح مطلوب و بر اساس قطعات مورد نیاز مشتریان اقدام نماید که این مهم باعث ایجاد قدرت رقابتی فوق العاده ای برای شرکت آهنگری نسبت به سایر تولید کنندگان قطعات فورج خواهد گردید.

عملکرد قابل تقدیر مدیریت مجموعه در جهت تبدیل زیان انباشته به سودآوری

شرکت آهنگری تراکتور سازی ایران تا قبل از ورود سهامدار عمده جدید در سال 1387 ، هر ساله به دلیل تولید قطعات با حاشیه سود نامناسب برای تحویل به شرکت تراکتور سازی ایران و همچنین شرکتهایی مانند صنایع مس، دچارزیان عملیاتی می‌گردید؛  و این زیان عملیاتی هرساله، باعث گردیده بود که شرکت دچار بیش از 200 میلیارد تومان زیان انباشته و معوقات بانکی گردد.

از سال مورد اشاره و با تغییر سیاست‌های تولیدی توسط سهامدار عمده جدید شرکت،  به سمت تولید قطعات خودرو و همکاری با شرکت ایران خودرو و ساپکو، وضعیت عملیاتی و سودآوری شرکت دچار تحول اساسی گردید و رفته رفته و هرساله با ایجاد سود عملیاتی، از میزان زیان انباشته فوق الذکر کاسته شد؛ تا اینکه نهایتاً در3 ماهه نخست سال 1396، شرکت به طور کامل از زیان انباشته خارج گردیده و وارد سود انباشته شد.

همزمان با رخ داد این تحولات در خط تولید قطعات فورج شرکت ؛ براساس وجود پیش بینی‌ها از نیازهای مهم صنعت خودرو کشور درهیئت مدیره خاهن، شرکت از سال 1394 نسبت به ورود ماشین آلات و ساخت کارخانه تولید قالبهای دایکاست اقدام نمود.

تا این سال ، کلیه قالبهای دایکاست مورد نیاز کشور و شرکت ایران خودرو، از کشورهایی مثل فرانسه، برزیل و کره جنوبی وارد می‌گردید؛ که موجبات خروج مقدار متنابهی ارز از کشور شده وصنعت خودرو کشور را در شرایط احتمالی تحریم‌ها، دچاره مخاطره جدی می‌نمود. در نهایت با گذشت کمترین زمان ممکن یعنی حدوداً 1.5 سال ، با درایت مدیریت و پرسنل شرکت آهنگری و در شرایطی که ورود این ماشین آلات جزو ماشین آلات مشمول تحریم‌ها بود؛ تعداد 32 دستگاه فرز highspeed مدل سالهای 2017 و 2018 وارد کشور شده و نصب گردیدند و این مهم در حال حاضر شرکت آهنگری تراکتور سازی را به تولید کننده بی رقیب این محصول در خاورمیانه تبدیل نموده است.

شایان ذکر است که بر اساس بازدید صورت گرفته از شرکتهای ایتالیایی که قطب تولید این محصول در جهان هستند؛ حتی این شرکتها نیز ماشین آلات عملیات حرارتی نهایی مورد نیاز ساخت این قالبها را در شرکتهای خود ندارند و عملیات حرارتی مورد نیاز را برون سپاری می‌نمایند؛ اما شرکت آهنگری تراکتور سازی، کوره‌های عملیات حرارتی نهایی مورد نیاز ساخت این قالبها را نیز از قبل در شرکت تعبیه نموده است.

از دیگر نکات بسیار مهم در خصوص شرکت آهنگری این است که شرکت در فروردین ماه 1397 موفق به اخذ گرید A برای تولید قطعات خودرو از شرکت ساپکو گردید و این مهم شرکت را در زمره 10 قطعه ساز برتر کشور قرار داد؛ این درحالی است که رتبه شرکت در سال 1387 ، گرید C بود.

طرح توسعه جدید و کم نظیر شرکت ، تولید میل سوپاپ

بعد از عملکرد فوق العاده خوب شرکت در زمینه ایجاد خط تولید قالبهای دایکاست در طی رکورد زمانی بسیار کوتاه 1.5 ساله، در مجمع روز 1397.2.3 شرکت، از یک طرح توسعه جدید نیز رونمایی گردید.

بر اساس سخنان مهندس پدرام باویلی، شرکت در حال حاضر مشغول مذاکرات برای ایجاد اولین خط تولید میل سوپاپ در کشور می‌باشد که شرکت را قادر خواهد ساخت از فصل سوم سال 1397، سالانه 4 میلیون عدد میل سوپاپ تولید نماید؛ که به دلیل شرایط خاص تولید این محصول از جمله دسترسی به آلیاژ فولاد مورد نیاز، هیچ یک از قطعه سازان داخلی به سمت تولید آن حرکت ننموده اند و این مهم نیز با قطع وابستگی به خارج،  کشور را از واردات یکی از قطعات حساس صنعت خودرو بی نیاز خواهد ساخت.  

در مجموع و بر اساس شرایط مورد اشاره، شرکت آهنگری تراکتور سازی ایران (خاهن) ، به یکی از شرکتهای رشدی بازار سرمایه کشور تبدیل گردیده است که طرح‌های توسعه پی در پی آن، روند سودآوری شرکت را تصاعدی نموده است و این مهم به زودی شرکت را به یکی از قطب‌های بی نظیر صنعت قطعه سازی تبدیل می‌نماید که خواهد توانست نیازهای خودرو سازان داخلی را به واردات انواع قطعات مرتفع نماید.