۰ نفر

اقتصاد آنلاین جدید ترین استارت آپ ساختمانی را بررسی کرد:

«ایزولیا»روحی دوباره در کالبد صنعت ساختمان

۲ تیر ۱۳۹۶، ۱۳:۱۹
کد خبر: 201523
«ایزولیا»روحی دوباره در کالبد صنعت ساختمان

«ایزولیا» یک استارت آپ است که به ادعای خالقان آن تاثیری عمیق تر از آنچه اسنپ بر صنعت تاکسیرانی داشته بر صنعت ساختمان خواهد داشت.

اقتصاد آنلاین_ با توسعه اینترنت و سهولت دسترسی مردم به اینترنت پرسرعت در چند سال اخیر، کسب و کار های مبتنی بر بستر دیجیتال رشد چشمگیری داشته اند و عرصه را بر رقبای سنتی خود به شدت تنگ کرده اند.

فروشگاه های اینترنتی، سرویس های حمل و نقل شهری و سایر آپ های موبایلی که تا چند سال اخیر وجود خارجی نداشته اند امروزه گردش های مالی چندین هزار میلیاردی دارند.

در همین زمینه امروز در گفتگویی با آقای زرافشان، مدیر بازاریابی شرکت مواد ویژه لیا و مدیر پروژه ایزولیا به بررسی خدمت جدیدی با نام ایزولیا پرداخته ایم که به ادعای این شرکت تاثیری عمیق تر از آنچه اسنپ بر صنعت تاکسیرانی داشته بر صنعت ساختمان خواهد داشت.

صنعت ساختمان و نوسازی در ایران یک صنعت چندین میلیارد دلاری است. در این میان عایق رطوبتی (یا ایزوگام) به تنهایی گردش مالی سالانه در حدود دو هزار میلیاردی دارد که با توسعه بازارهای صادراتی منطقه این بازار در حال توسعه است.

 علی رغم حجم عظیم گردش مالی، این صنعت در کشورمان کمترین بهره را از پیشرفت فن آوری دیجیتال برده است و هنوز به مدل دهه های قبل برای تولید و ارائه خدمات متکی است.

اقتصاد آنلاین_ ابتدا توضیح دهید ایزولیا چیست؟

ما در لیا نگاه سنتی به صنعت ساختمان در هر دو بخش تولید و خدمات را تغییر دادیم و مدل کسب و کار نوینی را مبتنی بر بستر دیجیتال تعریف کردیم، چرا که باور داریم آینده همه صنایع دیجیتال است و افق شرکت پیشرو بودن در این عرصه است.

 در راستای همین راهبرد، ایزولیا یک سرویس مدرن صفر و تا صد عایق کاری رطوبتی است یا آنچه عموما میان مردم به عنوان ایزوگام شناخته شده است. صفر تا صد به این معنی است که ما از تولید مواد اولیه ایزوگام از الیاف شیشه و تیشو تا قیر تا تولید خود محصول  عایق رطوبتی تا ارتباط با مشتری نهایی، نصب و اجرا و نهایتا ضمانت 10 ساله وافعی محصول (بر خلاف ضمانت نامه های مرسوم در بازار) و خدمات ارائه شده را در بستر دیجیتال اینترنت و موبایل و در ارتباط مستقیم به مصرف کنندگان نهایی ارائه می دهیم و هم اکنون این سرویس از طریق سایت izolia.com قابل دسترسی است.

اقتصاد آنلاین_ یعنی دلال و واسطه و عمده فروش و خرده فروش به کلی از زنجیره خارج می شوند و مصرف کننده مستقیما با تولید کننده در تماس است؟

دقیقا همین طور است. مشتری برای دریافت خدمات مستقیما با کال سنتر شرکت تماس میگیرد. کال سنتر قرار بازدید از پروژه را با مشتری هماهنگ میکند. پس از ارزیابی، در روز شروع اجرا، محصول مستقیما از انبار شرکت به محل پروژه منتقل و پروژه توسط متخصصان نصب رسمی شرکت اجرا میشود. در آخر هم، ضمانت توسط خود شرکت لیا که شرکتی معتبر  و سهامی عام است به مشتری ارائه میشود تا به نوعی مشتری اطمینان خاطر کامل از کیفیت محصول و خدمات داشته باشد. این یعنی فروش و حاشیه سود بیشتر برای شرکت و هزینه کمتر و سرویس مطمئن و بی دردسر تر برای مشتری.

البته پیاره سازی چنین سیستمی پیچیدگی های بسیاری دارد و شرکت سرمایه گذاری قابل توجهی برای آماده سازی لجستیک، زیرساخت های دیجیتال، CRM و همچنین جذب منابع انسانی کارآزموده و حرفه ای انجام داده است.

اقتصاد آنلاین_ ایزولیا همه جوره شبیه یک استارت آپ است ولی در دل یک شرکت با قدمت بیست سال به وجود آمده است؟ کمی در نحوه شکل گیری و هسته اجرایی تان توضیح دهید.

همین طور است. ایزولیا به معنای واقعی یک استارت آپ است. مهم ترین مشخصه استارتاپ ها رشد بسیار سریع آنها در مقایسه با کسب و کارهای کلاسیک است. این رشد به واسطه ارتباط مستقیم با مصرف کنندگان نهایی از طریق بستر اینترنت است که ذاتا سرعت بالایی دارد. این نوع مدل کسب کار موجب بهینه شدن زنجیره تامین، کاهش بهای تمام شده و افزایش کیفیت به واسطه کنترل بهتر در حلقه های زنجیره تامین است. بیزینس مدل ایزولیا هم بر همین اساس مبتنی است و به نحوی که با اتصال تولید کننده به مصرف کننده نهایی و حذف واسطه هایی که ارزش افزوده ای ندارند ایجاد ارزش میکند و با استفاده از فضای دیجیتال به سرعت با مشتریان خود ارتباط برقرار میکند.

از طرفی به نظر من رسالت اصلی یک کسب و کار و به تبع آن یک استارت آپ ارائه یک ارزش افزوده واقعی است که پاسخ گوی "اکنون و اینجای" جامعه باشد. ایزولیا در ابتدا پروژه برندینگ محصول عایق رطوبتی بود، ولی پس از بررسی بسیار تنها راه حل برای دادن اطمینان صد درصدی (که بخشی از DNA برند ایزولیاست) به مخاطب این بود که شرکت علاوه بر تولید مستقیما وارد حیطه اجرا و ضمانت هم بشود که متاسفانه در این صنعت به شدت دچار مشکل بوده است. به عبارتی، شرکت 100 درصد زنجیره تامین را پوشش می دهد تا از رضایت کامل مشتری نهایی اطمینان یابد. ما یقین داریم این رضایتمندی و این سطح از کنترل کیفیت در بلند مدت تاثیر اعجازآمیزی بر رشد ما خواهد داشت.

شاید دلیل اصلی شباهت ایزولیا به یک استارت آپ پیشینه کاری خود من باشد که عموما در صنعت دیجیتال و استارت آپ بوده و همچنین طرز فکر به شدت مدرن تیم مدیریتی جدید شرکت لیا که به این ایده فرصت ظهور دادند تا تیم جوان، خلاق و حرفه ای ما بتونه در کنار مدیران با تجربه شرکت لیا یک ترکیب منحصر به فرد را تشکیل دهند.

اقتصاد آنلاین_ صحبت از رشد سریع استارت آپ ها کردید. انتظارتان از سهم بازار ایزولیا در یکی دو سال آینده به چه میزانی است؟

 پیش بینی در کسب و کار دیجیتال کار سختی است. همانطور که در ابتدا ذکر شد، صنعت تولید و خدمات عایق رطوبتی بازاری در حدود 2 هزار میلیارد تومانی است. هدف ما کسب سهم بازار حداقل ده درصدیست.

اقتصاد آنلاین_ آیا رکود در صنعت ساختمان را به نوعی تهدید در توسعه کسب و کارتان نمیبینید؟

نه، به هیچ وجه. رکود در ساخت و ساز جدید به معنی رونق در نوسازی است. در هر دو مورد فضای رشد برای ما به اندازه کافی وجود دارد. علاوه بر این صادرات پتانسیلی است که کمتر در این صنعت مورد توجه فرار گرفته است و ایزولیا در این زمینه برنامه مدونی دارد.

اقتصاد آنلاین_ آینده را چطور می بینید؟

این که بازاریابی روز دنیا هنوز مانند آنچه در باقی دنیا در حال انجام است در ایران جا نیافتاده، برای ما یک فرصت بینظیر است. در دنیای امروز تولید کنندگانی که صرفا به فکر تولید اند و از ابزار های روز دنیا برای ارتباط با بازارهای هدفشان بی بهره اند محکوم به خروج از بازارند. همچنین، در عرصه بین المللی تولیدکنندگان و صادرکنندگان ما می بایست ابزار روز دنیا در زمینه برندینگ و بازاریابی استفاده کنند تا بتوانند سهمی از بازارهای جهانی و منطقه ای داشته باشند. من خوشحالم در شرکت لیا، این نگاه مدرن و علمی به مقوله بازاریابی حاکم است.

در پایان آندسته از افرادی که علاقه مند به بررسی و یا آشنایی با این خدمت جدید دانش بنیان هستند می توانند از آدرس izolia.com با این خدمت جدید آشنا شوند.