۰ نفر

توضیحات شرکت ماشین سازی اراک به اقتصاد آنلاین

سود عملیاتی "ماشین‌سازی اراک" کاهش نیافته است!

۶ شهریور ۱۳۹۵، ۸:۰۰
کد خبر: 141770
سود عملیاتی "ماشین‌سازی اراک" کاهش نیافته است!

پیرو درج خبری با عنوان «اخبار اسفناک از وضعیت مدیریتی ماشین سازی اراک»، روابط عمومی این شرکت، توضیحات زیر را برای دفتر اقتصاد آنلاین ارسال کرده است که در ادامه به همراه توضیحات اقتصاد آنلاین می‌خوانید. شایان ذکر است مطابق قانون مطبوعات، جوابیه ارسالی می تواند تا دو برابر متن خبر باشد. به همین جهت اقتصاد آنلاین به میزان 2 برابر متن خبر از جوابیه را در ادامه آورده است.

1-    متأسفانه گزارش حسابرس و صورتهای مالی استفاده شده توسط نگارنده، مربوط به دوره های مالی یکسان نبوده و به نظر می رسد عمداً و بمنظور خاصی از اطلاعات و ارقام  مربوط به سنوات گذشته ( سال های مالی 93 و 94 ) استفاده شده در حالی که در ادامه مطلب مواردی از گزارش حسابرس در دوره دیگر استفاده شده است. مضافاً به برخی از اطلاعات اشاره ای نشده و گزارش مالی شرکت ماشین سازی اراک به طور ناقص منعکس شده است. بدیهی است گزارش کامل به وضوح در سایت رسمی سازمان بورس(codal.ir)  برای همگان قابل مشاهده است.

توضیح اقتصاد آنلاین: در گزارش اشاره شده، هم صورت های مالی سال 93 و هم 94 و نیز شش ماهه انتهایی 94 استفاده شده که وضعیت عملکردی شرکت در دو سال گذشته را نشان می دهد. در هر کدام از بندهای گزارش اقتصاد آنلاین مشخص شده که از کدام یک از صورت های مالی استفاده شده است. بنابراین این ادعا قابل پذیرش نیست. مخاطبان اقتصاد آنلاین می توانند این سه گزارش را در فایل های زیر دریافت کنند:

فایل ۱

فایل ۲

فایل ۳

2-    اندکی دقت در گزارش مقایسه ای اقلام سود و زیان سال های مالی 93 و 94 نشان می‌دهد که:

صورت سود و زیان سال مالی منتهی به 1393.06.31 که در تاریخ 95.10.12 به سازمان بورس ارسال و در سامانه کدال منتشر شده و توسط مجمع عمومی صاحبان سهام نیز به تصویب رسیده است نشان می دهد که فروش سال مذکور 583ر2 میلیارد ریال بوده، بدین معنی که فروش سال 94 نسبت به سال فوق نه تنها کاهش نداشته بلکه 7/6% نیز افزایش داشته است. اما در مطلب مذکور از اطلاعات تجدید ارائه شده بدون ذکر دلیل تجدید ارائه و ظاهراً به منظور بهره برداری خاص استفاده نموده است. حال آنکه افزایش مبلغ820ر200 میلیون ریال فروش تجدید ارائه شده نسبت به فروش سال 93 مربوط به پیگیری و رفع اختلاف با کارفرمای پارس جنوبی بابت مالیات ارزش افزوده پروژه مذکور در سنوات قبل (از سال 1389) موضوع بند 5 گزارش حسابرسی سال 1392 است که حسب تکلیف مجمع عمومی و با پیگیری مدیریت شرکت حل و فصل شده، اما حسب استانداردهای حسابداری و نظر حسابرس و بازرس قانونی به فروش سال قبل اضافه شده که این موضوع به وضوح در گزارش حسابرسی و صورت های مالی منتشر شده در سامانه کدال بورس قابل مشاهده است و استناد به آن به عنوان فروش سال 1393 با چارچوب استانداردهای حسابداری مغایر است.

توضیح اقتصاد آنلاین: متاسفانه نکته ارایه شده توسط شرکت ماشین سازی نه تنها با استاندارهای حسابرسی و حسابداری ارتباطی ندارد بلکه ناقض این استانداردهاست. چیزی که اهمیت دارد این است که در آخرین صورت مالی حسابرسی شده فروش سالانه ثابت بوده ولی با افزایش شدید هزینه ها سود کاهش پیدا کرده است. این که علت عدم کاهش فروش تجدید ارائه بوده یا دلیل دیگری داشته، ناقض استدلال اقتصاد آنلاین نیست.

همچنین مقایسه سود ناخالص سال های 1393 و 1394 حدوداً 10% افزایش در سال 1394 را نشان می دهد و این بیانگر بهبود عملکرد شرکت نسبت به سال 1393 است اما در مطلب مذکور کاهش سود عملیاتی مطرح شده است. اندکی دقت در صورت های مالی موید این موضوع است که در این مقایسه سود ناشی از تسعیر ارز که از عوامل بیرونی و خارج از کنترل شرکت محسوب می شود مورد توجه قرار نگرفته است (در یادداشت شماره 28 همراه صورت های مالی سال 1394 سود ناشی از تسعیر ارز سال های 1393 و 1394 به ترتیب مبلغ 122ر71 و 039ر23 میلیون ریال است.)

توضیح اقتصاد آنلاین: همانطور که در فایل های ارایه شده در بالا کاملا هویداست، این ادعای شرکت مزبور کاملا خلاف واقع بوده و در سال 94 نسبت به سال 93، سود ناخالص، 59 درصد، سود عملیاتی90 درصد، سود پایه هر سهم 73 درصد کاهش یافته است. همچنین در صورت های مالی منتهی به 94.6.31 نسبت به دوره مشابه سال قبل، سود ناخالص 18 درصد، سود عملیاتی 34 درصد و سود هر سهم 69 درصد کاهش داشته است. این بدان معناست که اقتصاد آنلاین در ذکر کاهش سود شرکت نه تنها اغراق نکرده بلکه ارقام سود سال مالی که شهریور ماه 94 است را در نظر گرفته که نشان از کاهش کمتر سود شرکت دارد. در حالی که می توانست ارقام کاهش شدید سود در 12 ماهه 94 را خاطر نشان سازد! حال مشخص نیست شرکت ماشین سازی بر اساس کدام سند و مدرک و بر اساس کدام توجیه اقدام به صدور چنین بیانیه ای نموده است!

از سوی دیگر در خصوص اعلام کاهش 69% سود هر سهم باید گفت اولاً: متأسفانه به افزایش سرمایه شرکت که منجر به افزایش تعداد سهام از یک میلیارد سهم در سال 1393 به 2/2 میلیارد سهم در سال1394 شده توجهی نشده است، ثانیاً: سود هر سهم سال 1394 بایستی با سود واقعی سال 1393 مقایسه می شد در حالی که ظاهراً با اهداف خاص با سود هر سهم بعد از تجدید ارائه اطلاعات (بشرح بند1-2) مقایسه شده که نه تنها منطقی بنظر نمی رسد بلکه با عنایت به موارد فوق در خصوص کاهش سود هر سهم بیش از حد بزرگنمایی شده است و این در حالی است که کاهش EPS  بسیار ناچیز است وحسب موارد مندرج در بند 2-2 ناشی از عملیات شرکت نیست.

توضیح اقتصاد آنلاین: توضیح ماشین سازی در خصوص کاهش 69 درصدی سود هر سهم صحیح است. هرچند که خبر اقتصاد آنلاین هم صحیح بود. اما در خبر دلیل کاهش نرخ سود هر سهم ذکر نشده بود. ولی تنها نیمی از کاهش 69 درصدی یعنی حدود 34 درصد آن مربوط به افزایش سرمایه است و 35 درصد دیگر مربوط به مدیریت شرکت است. چرا که هم سود عملیاتی و هم سود ناخالص و هم سود پس از کسر مالیات که ارتباطی با افزایش سرمایه ندارند، به شدت کاهش داشته اند. این ادعای شرکت که این کاهش ناشی از عملیات شرکت نیست کاملا خلاف واقع و تشویش اذهان عمومی است. چگونه فروش ثابت بوده، هزینه های اداری و عمومی 26 درصد افزایش یافته و سود عملیاتی در صورتهای مالی منتهی به 94.6.31 ، 34 درصد و در صورت های مالی منتهی به 94.12.29 ، 90 درصد کاهش یافته ولی ناشی از عملیات شرکت نیست! گویا جن و پری در شرایط مدیریتی حال حاضر ماشین سازی دست داشته اند و نه مدیران این شرکت که بعضا هیچگونه سابقه و مدرک صنعتی هم ندارند!

 

ماشین سازی اراک

3-    در گزارشات حسابرسی سنوات گذشته (قبل از مالکیت صندوق ذخیره فرهنگیان ) (رجوع شود به بند 2-13 گزارش حسابرسی سال 1385 منتشر شده در سامانه کدال ) موضوع عدم شناسایی کامل هزینه های ناشی از عدم استفاده موثر از ظرفیت قابل دسترس تولید مطرح بوده است که این موضوع ناشی از ساختار پروژه ای شرکت است زیرا تعریف ظرفیت دقیق برای شرکته ای پیمانکاری که عمده درآمد آنها وابسته به اجرای پروژه ها است به سادگی امکان پذیر نیست و ظرفیت اینگونه شرکت ها با توجه به شرایط اقتصادی جامعه و چگونگی تعریف پروژه های عمرانی متغیر است. مضافاً اینکه حسب مذاکرات صورت گرفته با نماینده حسابرس و بازرس قانونی در جلسه مجمع عمومی صاحبان سهام سال 1394 بحث اصلی حسابرس طبقه بندی و گزارش جداگانه اینگونه هزینه ها است زیرا بخش عمده ای از هزینه های مذکور بمنظور رعایت صرفه و صلاح شرکت در بهای تمام شده کالای فروش رفته گزارش شده است و در صورتی که این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار بود گزارش مشروط حسابرس به شکل دیگری ارائه می شد و عملکرد شرکت مورد تأئید مجمع عمومی صاحبان سهام قرار نمی گرفت. همچنین با عنایت به توضیحات ارائه شده، مجمع مذکور هیچگونه تکلیفی در این خصوص برای شرکت مقرر ننموده (صورت خلاصه مذاکرات مجمع منتشره در سامانه کدال این موضوع را کاملاً تأئید می کند) و زمانی که صورته ای مالی مورد تائید حسابرس معتمد بورس قرار می گیرد و تصویب مجمع عمومی می رسد وجاهت کاملاً قانونی دارد و مورد تأئید تمامی مراجع قانونی از جمله سازمان امور مالیاتی کشور است لذا در چنین شرایطی ذکر عنوان  «چرا نباید هزینه های خود را بطور کامل شناسایی نماید» غیر منصفانه است.                               

                                                                                         روابط عمومی شرکت ماشین سازی اراک