۰ نفر

امضای ۸ سند همکاری میان ایران و بلاروس

۳ بهمن ۱۳۹۶، ۲۲:۱۰
کد خبر: 247118
امضای ۸ سند همکاری میان ایران و بلاروس

وزیر صنعت، معدن و تجارت از امضای هشت سند و همکاری بین ایران و بلاروس در چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور خبر داد.

محمد شریعتمداری در اختتامیه چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و جمهوری بلاروس در محل سازمان توسعه تجارت افزود: در این اجلاس دو روزه موفق شدیم نقشه راه همکاری های دو کشور را برای سالهای 2018 تا 2020 تهیه و تنظیم کنیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سمیا، وی اضافه کرد: توافق های انجام شده بین هیات های دو کشور بسیار ارزشمند و این اجلاس آغاز دور جدیدی از همکاری هاست.

او تصریح کرد: شناخت از فرصت های اقتصادی قابل مبادله بین دو کشور با ارتباط نزدیک و به روز به دست می‌آید که این شناخت مهمترین راهکار توسعه همکاری هاست.

شریعتمداری ادامه داد: در این اجلاس، همکاری و مساعدت بلاروس را برای تداوم همکاری شرکتهای ایرانی که بخصوص در زمینه های فنی و مهندسی این کشور مشغول به کارند، تقاضا کردیم و خوشحالیم که این مساعدت ها مورد موافقت قرار گرفته است.

وی گفت: در این اجلاس توافق شد در حوزه های صنعتی، ساخت خودروهای سواری و سنگین، ماشین آلات کشاورزی و معدنی و اتوبوس های برقی و همچنین فاینانس این پروژه ها تلاش کنیم.

وزیر صنعت معدن و تجارت افزود: توسعه همکاری های دارویی و صنایع مرتبط، عرصه جدیدی از توسعه همکاری‌هاست که در این اجلاس مورد تفاهم قرار گرفت.

وی همچنین با بیان اینکه سطح همکاری‌های فعلی بانکی 2 کشور رضایت بخش نیست، تاکید کرد: سند راه همکاری‌های بانکی تهران و مینسک باید پس از این اجلاس تهیه و تنظیم شود.

شریعتمداری اضافه کرد: دو کشور در زمینه همکاری‌های نفتی نیز تجربه جدیدی را با هم آغاز کردند و می‌خواهیم آن را حفظ کنیم و توسعه دهیم.

به گفته شریعتمداری، توسعه همکاری های منطقه ای و کشاورزی به ویژه تامین گوشت قرمز از بلاروس و توسعه همکاری های منطقه ای، سایر عرصه های مورد توافق در این اجلاس بود.

همچنین، امضای نقشه راه و دورنمای همکاری های دو کشور برای سال های 2018 تا 2020 در زمینه های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، بانکی، کشاورزی، حمل و نقل، علوم و فرهنگ، بهداشت و گردشگری مهمترین سند امضا شده در این کمیسیون مشترک بود.

تفاهم نامه پروتکل چهاردهمین اجلاس مشترک همکاری های اقتصادی ایران و بلاروس دومین تفاهم دو کشور بود.

همچنین دو کشور در زمینه تولید و صادرات دارو، همکاری های تحقیقاتی بین شرکتهای دارویی، تولید هزار دستگاه خودروی دنا و دنا پلاس به صورت اس. کی. دی و افزایش آن به پنج هزار دستگاه در پنج سال، تولید مشترک اتوبوس های برقی در ایران توسط شرکت سام سبز خودرو و بل کامون ماش بلاروس و همچنین سه هزار دستگاه کامیون و اتوبوس گازسوز توافق کردند.

براساس نقشه راه توسعه روابط ایران و بلاروس که اردیبهشت سال 95 در مینسک امضا شد، دو کشور با تنظیم و اجرای برنامه های متعدد بازرگانی، صنعتی، سرمایه گذاری مشترک و بازرگانی، افزایش ارزش روابط اقتصادی را از سالیانه 75 میلیون دلار کنونی به 250 میلیون دلار تا پایان سال 2017 هدف گذاری کردند.

جمهوری بلاروس به مساحت 207 هزار و 600 کیلومتر مربع با پایتختی مینسک در شرق اروپا هم مرز روسیه، اوکراین، لهستان، لیتوانی و لتونی قرار دارد و یکی از کشورهای پیشرفته صنعتی پس از فروپاشی شوروی در سال 1991 در منطقه است.