۰ نفر

ایران ۹۵۰میلیون دلار خشکبار در ۸ماه صادر کرد

۱۶ دی ۱۳۹۶، ۱۴:۵۱
کد خبر: 242682
ایران ۹۵۰میلیون دلار خشکبار در ۸ماه صادر کرد

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: طی هشت ماهه سال جاری در حدود ۹۵۰ میلیون دلار صادرات خشکبار داشته ایم.

مجتبی خسروتاج با اشاره به اهمیت صادرات محصولات کشاورزی گفت: طی هشت ماهه سال جاری در حدود 950 میلیون دلار صادرات در بخش خشکبار داشته ایم که هر سال طبق معمول مهمترین محصول صادراتی در میان خشکبار پسته است که هرسال بین یک تا 1.2 میلیارد دلار از لحاظ میزان در نوسان است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم ، رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران صادرات خوب پسته درسال گذشته را از جمله مهمترین دلایل کاهش صادرات این محصول در شش ماهه نخست سال جاری دانست و اظهار داشت: به علت داشتن بازار خوب در سال گذشته و صادرات غالب محصول تولیدی، در شش ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش 22 درصدی صادرات این محصول مواجه بوده ایم که این کاهش در آذرماه سال جاری جبران شده است.

به گفته خسروتاج، باتوجه به این که در بقیه اقلام خشکبار دارای رشد بوده ایم پیش بینی می‌شود تا پایان سال جاری کسری صادرات این محصول جبران شود.

اسدالله عسگراولادی رییس اتاق بازرگانی ایران و چین نیز با اشاره به این که خشکبار از مهمترین اقلام صادراتی و تاریخی کشور ماست اذعان کرد: تولید سالانه محصولات کشاورزی کشورمان معادل 117 میلیون تن است که از این آمار 30 میلیون تن شامل محصول باغات است و خشکبار بخشی از این محصولات را تشکیل می دهد. به گفته وی، در هر سال دو میلیون تن صادرات خشکبار به خارج از کشور داریم.

عسگر اولادی دربخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که خرما از جمله اقلام خشکبار است که صادرات موفقی دارد اذعان کرد: سالانه دو میلیون تن خرما تولید می شود که از این تعداد 200 هزار تن صادر شده و مابقی به مصرف داخل می رسد.

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان این که پس از خرما،  مهمترین محصولی که طرفداران زیادی در بازارهای صادراتی دارد پسته است گفت: در هر سال 250 هزار تن پسته در کشور تولید می شود که بین 150 تا 160 هزار تن صادرات داریم.

وی ادامه داد: در 9 ماهه سال جاری در حدود 175 هزار تن پسته صادر کردیم و 70 هزار تن هم طی شش ماه آینده صادرخواهیم کرد.