۰ نفر

تجارت آزاد راهکار توسعه مبادلات ایران و کشورهای همجوار

۳۱ مرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۳۵
کد خبر: 213812
تجارت آزاد راهکار توسعه مبادلات ایران و کشورهای همجوار

معاون بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران با بیان اینکه ایران نتوانسته در بازار آذربایجان،سهم درخوری به خود اختصاص دهد گفت:یکی از راهکارهای توسعه مبادلات میان ایران و کشورهای همجوار تجارت آزاد است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، نشست بررسی ظرفیت‌های صادراتی ایران به کشور آذربایجان برای فعالان اقتصادی بخش خصوصی با حضور نمایندگانی از سازمان توسعه تجارت، بانک توسعه صادرات، صندوق ضمانت صادرات و اتاق مشترک ایران و آذربایجان در اتاق تهران برگزار شد.

در این نشست، مریم خزاعی، معاون بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران،گزارشی مختصر درباره وضعیت اقتصادی کشورآذربایجان ارائه کرد و گفت: براساس طبقه‌بندی بانک جهانی، کشور آذربایجان در شمار کشورهایی با درآمد متوسط رو به بالا قرار گرفته است و از حیث درآمد سرانه در وضعیت مطلوبی قرار دارد. سرمایه خارجی جذب شده در این کشور، طی سه سال گذشته، به طور متوسط برای هر سال ۴.۳ میلیارد دلار برآورد شده و در سال ۲۰۱۶ این رقم به ۴.۵ میلیارد دلار رسیده است.

او با اشاره به برنامه بلندمدت توسعه اقتصادی آذربایجان گفت که این کشور قصد دارد در افق ۲۰۲۰ به کشوری توسعه‌یافته با سطح درآمد بالا تبدیل شود. معاون بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران با اشاره به اینکه ایران نتوانسته است در بازار آذربایجان، سهم درخوری به خود اختصاص دهد، افزود: یکی از راهکارهایی که ‌می‌تواند به توسعه مبادلات میان ایران و کشورهای همجوار کمک کند، انعقاد تفاهم‌نامه تجارت آزاد است و باید این موضوع در سیاست‌های تجاری و تعرفه‌ای مورد توجه قرار گیرد.

پوشش بیمه‌ای و تامین مالی صادرکنندگان

در ادامه این نشست، اشکان عباسی تهرانی، رییس گروه ریسک کشوری و همکاری‌های بین‌الملل صندوق ضمانت صادرات، نیز به تبیین رویکرد این صندوق در قبال صادرکنندگان پرداخت و گفت: اگر صادرکننده‌ای نیازمند پوشش بیمه‌ای باشد، نسبت به پوشش بیمه‌ای این صادرکنندگان اقدام خواهد کرد. به بیان ساده‌تر، مطالبات صادرکنندگان از خریدار، تحت پوشش بیمه‌ای قرار ‌می‌گیرد و ریسک خریدار بیمه ‌می‌شود.

او در مورد دیگر حمایت‌های صندوق ضمانت صادرات از صادرکنندگان نیز گفت: رویکرد دیگر صندوق، کمک به تامین مالی صادرکنندگان است. این صندوق به درخواست صادرکنندگان، ضمانت‌نامه‌ای صادر ‌می‌کند که ‌می‌تواند جایگزین وثایق مورد درخواست بانک‌ها برای ارائه تسهیلات شود. بر این اساس صادرکنندگان، پیمانکاران و بانک‌ها خارجی، شرکت‌ها و دولت‌های خارجی ‌می‌توانند از ظرفیت ضمانت‌نامه‌ها بهره بگیرند.

 عباسی تهرانی با اشاره به اینکه خدمات صندوق متنوع است، گفت: صادرکنندگان ‌می‌توانند جزییات این خدمات و محصولات را روی پرتال صندوق مشاهده کنند.

او درمورد سهم صادرات به کشور آذربایجان در برخورداری از این تسهیلات گفت: یکی از کشورهایی که در حوزه CIS بیشترین پوشش بیمه‌ای را به خود اختصاص داده، آذربایجان است. به طوری که ۲۱ میلیون دلار برای پوشش‌های کوتاه‌مدت و ۱۲۰ میلیون دلار برای پوشش‌های میان‌مدت و بلندمدت به این کشور اختصاص یافته است که این تسهیلات برای صادرات نرم‌افزار، مصنوعات پلاستیکی، ماشین‌آلات صنعتی، محصولات غذایی منسوجات و البسه به کار گرفته شده است. آذربایجان در گروه پنج ریسک کشوری صندوق ضمانت صادرات قرار گرفته است و سقف پوشش‌های کوتاه‌مدت ۹۰ میلیون دلار و سقف پوشش‌های میان‌مدت و بلندمدت برای این کشور ۱۸۰ میلیون دلار است.