۰ نفر

واردات ۱۵ میلیارد و ۸۱۲ میلیون دلار کالا در سال‌جاری

افزایش ۲۴درصدی ارزش واردات/ چین اولین شریک تجاری ایران

۱۵ مرداد ۱۳۹۶، ۱۶:۵۶
کد خبر: 210369
افزایش ۲۴درصدی ارزش واردات/ چین اولین شریک تجاری ایران

پس از گذشت سه ماه وقفه، آمارهای تجارت خارجی کشور منتشر شده و بر این نکته تاکید دارد که میزان واردات کشور در این مدت با افزایش ۱۳.۴۸ درصدی در وزن و ۲۳.۹۷ درصدی در ارزش دلاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شده است و .همچنان چین، امارات متحده عربی و جمهوری کره در صدر کشورهای صادرکننده به ایران قرار دارند.

در چهار ماه اول سال جاری ۱۶ میلیارد دلار کالا وارد کشور شده که همانند سال گذشته چین بیشترین حجم صادرات به ایران را داشته و بالغ بر یک میلیون و ۲۹۴ هزار و ۳۸۰ تن کالا به ارزش سه میلیارد و ۴۹۵ میلیون و ۳۶۹ هزار دلار به ایران صادر کرده است. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، بدین ترتیب در چهار ماهه اول امسال از مجموع واردات کشور از نظر ارزش ۲۲.۱۰ درصد و از نظر وزنی ۱۱.۴۵ درصد از کل به این کشور اختصاص دارد.

امارات متحده عربی دومین کشوری است که با صادرات یک میلیون و ۵۶۰ هزار و ۷۴۱ تن کالا به ایران در رده دوم جدول صادرات ایران قرار گرفته و بالغ بر دو میلیارد و ۹۹۲ میلیون و ۲۶۱ هزار دلار بوده و از نظر وزنی ۱۳.۸۱ درصد و از نظر ارزش ۱۸.۹۲ درصد از واردات کشور را به خود اختصاص می دهد.

جمهوری کره با صادرات ۴۴۱ هزار و ۷۵۴ تن کالا به ایران در رده سوم جدول قرار گرفته و ارزش صادرات آن به کشور بالغ بر یک میلیارد و ۷۳ میلیون و ۸۶۰ هزار دلار به شمار می‌رود که از نظر وزنی ۳.۹۱ درصد از کل واردات کشور را در بر گرفته و از نظر ارزش نیز ۶.۷۹ درصد از این آمار را از آن خود کرده است.

ترکیه دیگر کشوری است که در رده چهارم جدول صادرات به ایران قرار گرفته و طی چهار ماه اول امسال بالغ بر ۵۸۸ هزار و ۹۶۳ تن کالا به ایران صادر کرده است. از نظر ارزش نیز حجم واردات از این کشور بالغ بر ۹۵۷ میلیون و ۵۳۲ هزار دلار بوده و در مجموع ۵.۲۱ صادرات وزنی و ۶.۰۶ ارزش صادرات کشور به ترکیه اختصاص پیدا می‌کند.

هند در رده پنجم صادرکنندگان ایران قرار دارد و با صادرات ۷۷۵ هزار و ۲۷ تن کالا که ارزش آنها بالغ بر ۸۹۱ میلیون و ۱۵۹ هزار دلار بوده و ۶.۸۶ از کل واردات وزنی کشور را از آن خود کرده است. همچنین از نظر ارزش ۵.۶۴ درصد از کل واردات کشور مرتبط با هند بوده است.

در میان کشورهای اروپایی آلمان در حالی در رده ششم جدول صادرات به ایران قرار دارد که در چهار ماه اول سال جاری بالغ بر ۲۰۵ هزار و ۳۳۰ تن کالا به مقصد ایران روانه کرده و بالغ بر ۸۶۳ میلیون و ۶۰۸ هزار ۸۴۲ میلیارد صادرات داشته است که این رقم از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب ۱.۸۲ و ۵.۴۶ درصد از واردات به کشور را در بر می‌گیرد.

طبق آمارهای ارائه شده سوئیس هفتمین کشور صادرکننده به ایران است که حجم کالای وارداتی آن از نظر وزنی در رده سوم قرار می‌گیرد اما با توجه به ارزش واردات از این کشور جایگاه آن را می‌توان در رده هفتم جدول قرار داد. به این ترتیب در چهار ماه اول سوم جاری میزان صادرات این کشور به ایران بالغ بر یک میلیون و ۳۱۲ هزار و ۸۹۴ تن بوده است که از نظر ارزش مادی می‌توان برای این کالاها رقمی معادل ۶۶۲ میلیون و ۵۱۲ هزار دلار در نظر گرفت.

بدین ترتیب ۱۱.۶۲ درصد از وزن کالاهای وارداتی کشور یعنی رقمی حتی بیش از چین به این کشور اختصاص داشته است که از نظر ارزش ۴.۱۹ کل واردات کشور در بر می‌گیرد.

فرانسه هشتمین صادرکننده ایران در این مدت بوده که بالغ بر ۴۰ هزار و ۸۵۸ تن صادرات به ایران داشته و از نظر ارزش بیش از ۴۵۶ میلیون و ۴۷ هزار دلار ارز کشور برای واردات این کشور صرف شده است.

۰.۳۶ درصد از کل وزن واردات کشور و ۲.۸۸ درصد از ارزش آن در اختصاص با این کشور اروپایی بوده است.

در آمارهای منتشر شده از سوی گمرک، انگلستان به عنوان نهمین صادرکننده کالا به ایران شناخته شده که این کشور هم از نظر وزنی حجم بالایی از صادرات را داشته و ۱۰.۴۰ درصد از کل واردات وزنی ایران را در بر می‌گیرد. یک میلیون و ۱۷۴ هزار و ۸۰۷ تن کالا در چهار ماه اول سال جاری از انگلستان وارد شده که ارزش این کالاها به ۴۳۱ میلیون و ۶۷۸ دلار می‌رسد و در مجموع ۲.۷۳ درصد از کل ارزش واردات کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

همچنین ایتالیا دهمین صادرکننده کالا به ایران است که بالغ بر ۶۱ هزار و ۶۱۲ تن کالای وارداتی به این کشور اختصاص دارد که در مجموع واردات این کشور با ارزش ۴۲۰ میلیون و ۲۰۳ هزار دلار، ۰.۵۵ درصد از وزن وارداتی و ۲.۶۶ درصد از ارزش وارداتی ایران را به خود اختصاص می‌دهد.

طبق آمار منتشر شده از سوی گمرک، هلند، سنگاپور، بلژیک، ژاپن و پاکستان نیز کشورهای دیگری هستند که در رده‌های ۱۱ تا ۱۵ صادرات به ایران قرار گرفته‌اند. بدین ترتیب در مجموع در کشور بالغ بر ۱۵ میلیارد و ۸۱۲ میلیون و ۸۱۰ هزار دلار کالا طی چهار ماه اول سال جاری وارد شده که حجم وزنی این واردات بالغ بر ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن بوده است.