۰ نفر

مبارزه با قاچاق کالا شرط پیاده سازی اقتصاد مقاومتی است

۹ مرداد ۱۳۹۶، ۱۷:۵۷
کد خبر: 209169
مبارزه با قاچاق کالا  شرط پیاده سازی اقتصاد مقاومتی است

قاچاق کالا یکی از چالش های اقتصادی و اجتماعی ایران مدتی است که از مصاحبه های با مسئولان فراتر رفته و این درخت با هزاران ریشه و شاخه اش به گفت و گوهای روزمره مردم تبدیل شده است.

اقشار مختلف می پرسند با وجود ابزارها و امکانات موجود، چرا همواره راه نفوذ برای جابجایی کالا به صورت غیر قانونی از خارج به داخل و در مواردی از داخل به خارج کشور باز است و عده ای در قالب های مختلف به این کار ادامه می دهند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، سرنوشت کالاهای قاچاق پس از کشف نیز از دیگر سوالات مردم است و می خواهند بدانند این کالاها چگونه از چرخه مصرف خارج شده و به چه ترتیب دوباره وارد بازار می شوند.

از یک سو گفته می شود این کالاها بی کیفیت و بُنجُل و غیرقابل مصرف هستند و از سوی دیگر بخشی از این کالاها پس از مدتی وارد شبکه توزیع می شوند.

ادبیات و دغدغه های مسئولان در این باره از جنس دیگریست و بیشتر از ضرورت فرهنگ سازی صحبت کرده و معتقدند با نه گفتن به خرید کالای قاچاق، خود به خود تقاضاها کاهش می یابد بازار قاچاقچیان از رونق می افتد.

اما قاچاقچیان نه تنها از سود و منفعت خود نمی گذرند بلکه روز به روز تخصصی تر و حرفه ای تر عمل می کنند.

در حال حاضر شیوه و روش قاچاق کالا به داخل کشور و حتی به خارج از کشور تغییر کرده و به جای مبادی غیرمجاز، از طریق مجاری رسمی و با مجوز اما در قالب اظهار نامه های غیر واقعی از جمله ورود موقت، ترانزیت و جایگزین کالای دیگر وارد کشور می شود.

در حال حاضر پدیده قاچاق کالا به 2 روش داخلی و خارجی شامل انواع کالا اعم از لوازم خانگی، مواد غذایی، میوه، خودرو، لوازم یدکی خودرو، تجهیزات و حتی احشام می شود.

در این میان دیدگاه قاچاقچیان نیز قابل توجه است که خود را صاحب حق می دانند و با این توجیه که بابت این کالاها هزینه کرده اند، خود را مالک قطعی دانسته و در برابر برخوردهای قانونی مقاومت می کنند.

این افراد پس از کشف و ضبط کالای قاچاق به روش های مختلف استراد آن را دنبال می کنند.

**دو سوم نیاز کشور به لوازم خانگی از طریق قاچاق است

جانشین فرمانده انتظامی هرمزگان بدون ارائه آمار می گوید: قاچاق پوشاک و لوازم خانگی در صدر کالاهای قاچاق قرار دارد و حدود دو سوم نیاز جامعه به این کالاها از طریق قاچاق وارد کشور می شود.

سرهنگ علی اصغر خرم روی افزود: براساس اعلام مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، بیشترین آمار قاچاق به ویژه (پوشاک و لوازم خانگی) از طریق مبادی قانونی و رسمی وارد می شود که هدف اصلی آن ضربه مستقیم به بازار و تولیدات داخلی است.

وی وجود مرزهای طولانی، محدودیت ها و کمبود امکانات در کنترل مرزها، ویژگی های خاص کشورهای همسایه، تغییر الگوی مصرف، وجود تقاضا برای کالای قاچاق، زشت ندانستن مصرف کالای قاچاق در کشور و تلقی قاچاق کالا به عنوان یک شغل را مهم ترین علت وجود پدیده قاچاق در هرمزگان اعلام کرد.

جانشین فرمانده انتظامی هرمزگان اظهارکرد: قاچاق کالا زیان های فراوانی از نظر اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی به کشور وارد کرده است به گونه ای که مقام معظم رهبری از آن به عنوان معضل امنیتی، اقتصادی و منطبق با خواسته دشمن یاد کرده و بارها بر لزوم مبارزه بی امان با آن تاکید کرده اند.

خرم روی یادآورشد: کاهش تولیدات داخلی، افزایش بیکاری، گسترش بحران های اجتماعی و در نهایت به خطر افتادن امنیت ملی کشور از خسارت های قاچاق به کشور و استان است.

وی گفت: هرچند تاکنون اقدام خوبی پیرامون پیشگیری از قاچاق صورت گرفته و شیوه های مقابله ای متفاوتی هم به کار برده می شود، اما به نظر می رسد که همزمانی و هم راستایی برنامه ها بیش از پیش باید رعایت شود و از روش های پیشگیری از قاچاق بهره بیشتر و مطلوب تری گرفته شود.

جانشین فرمانده انتظامی هرمزگان یادآورشد: قاچاق پدیده شومی است که تمامی کشورهای دنیا با آن مواجه هستند، اما وسعت و عمق آن در کشورهای در حال توسعه، بیشتر است، به طوری که در برخی از این کشورها قاچاق بخش مهمی از فعالیت های اقتصادی جامعه را در بر می گیرد.

**پرونده های بالای 500میلیونی

جانشین فرمانده نیروی انتظامی هم در جریان سفر به بندرعباس گفت: در سه ماه نخست امسال نیروی انتظامی 150 فقره پرونده کالای قاچاق کشف کرده که ارزش هر یک از آنها حداقل 500میلیون تومان است.

سردار اسکندر مومنی افزود: میزان کشفیات کالاهای قاچاق در بهار امسال 52 درصد و پرونده های بالای 500 میلیون تومان 26 درصد نسبت به بهار سال گذشته افزایش داشته است.

وی یادآورشد: پیشگیری از ورود کالای قاچاق از اولویت های اصلی نیروی انتظامی و کشف در اولویت بعدی این نیرو است.

براساس همین سیاست، پلیس تا پایان تابستان امسال در مبادی گمرکی کشور مستقر خواهد شد و سیاست بعدی، کنترل و شمارش تمام کانتینرها و کالاهای ورودی به کشور است.

جانشین فرمانده ناجا اظهارکرد: هم اکنون روزانه حدود سه هزار کانتینر کالا وارد کشور می شود که 10 درصد آن به طور انتخاب اتفاقی (رندومی) بازبینی و کنترل می شود.

سردار مومنی اضافه کرد: در حال حاضر 15 دستگاه ایکس ری در کشور وجود دارد و برای پوشش و کنترل کامل، حدود 35 دستگاه ایکس ری دیگر مورد نیاز است.

**برخوردهای قهری کافی نیست

استاندار هرمزگان هم بر این عقیده است که مبارزه با قاچاق تنها از طریق برخوردهای قهری و مبارزه مستقیم پاسخگو نیست و در این عرصه باید کار فرهنگی و پیشگیری از قاچاق انجام شود.

جاسم جادری بر ضرورت انجام کار فرهنگی و تبلیغاتی در مبارزه با قاچاق تاکید و بیان داشت: باید از ظرفیت ائمه جمعه و جماعات ، علمای دینی، رسانه ها و صدا و سیما برای انجام کار فرهنگی و تبلیغاتی در راستای مبارزه با قاچاق بهره ببریم.

وی اظهار داشت: تغییر نگاه و رویه نسبت به مبارزه با قاچاق در دولت یازدهم اتفاق افتاد و در این دولت اقدام اصلاحی و پیشگیری در زمینه مبارزه با قاچاق نتیجه خوبی در پی داشت.

این مقام مسئول ادامه داد: قاچاق کالا و ارز از 25 میلیارد دلار در سال 92 با کاهش 50 درصدی به 12 و نیم میلیارد دلار رسیده که همه دستگاه های مسئول در این زمینه کار و تلاش کردند.

جادری با اشاره به در پیش بودن هفته مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تصریح کرد: نیاز است در این هفته برنامه ها و گزارش های مناسب تولید و از رسانه ملی پخش شود.

وی خواستار تدوین شیوه نامه طرح کوله بری کالا در هرمزگان شد و گفت: چنین طرحی برای مرزهای زمینی تدوین و اجرایی شده و برای مرزهای دریایی هرمزگان می توان مقدار مشخصی مبادله و جا به جایی کالا از طریق شناورهای سبک تعیین کرد.

استاندار هرمزگان یادآورشد: اجرای چنین طرحی می تواند شرایط مناسبی برای تامین معیشت مردم مرزنشین در سواحل هرمزگان فراهم کند.

جادری افزود: با اقدام صورت گرفته در چهار سال اخیر، هرمزگان امروز به عنوان استانی پیشرو در مبارزه با قاچاق معرفی می شود.

وی با بیان اینکه برای از بین بردن باندهای اصلی قاچاق باید برنامه ریزی شود، گفت: دستگاه های مسئول با سرباندهای اصلی قاچاق برخورد و مبارزه کنند.

استاندارهرمزگان تصریح کرد: با حمایت های ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و اجرای طرح های خوب و موثر در استان، میزان کشف کالای قاچاق در استان به نسبت چهار سال گذشته، 607 درصد افزایش یافته است.

جادری افزود: نباید مبارزه بی اثر با قاچاق داشته باشیم و تمرکز ما در هرمزگان روی شناسایی سرباندهای اصلی و عوامل پشت پرده قاچاق بوده است.

وی بیان داشت: در زمینه تغییر رویه مقابله با قاچاقچیان دستورهای بسیار خوبی از سوی فرماندهی ناجا صادر شده و کار اطلاعاتی و عملیاتی بسیار خوبی در امر مبارزه با قاچاق در استان صورت گرفته است.

استاندار هرمزگان، اتصال انبارهای تخلیه و بارگیری کالا به سامانه های هوشمند الکترونیکی، افزایش تعداد دستگاه های ایکس ری در گمرک و اتصال گلوگاه های ایست و بازرسی استان به سامانه های الکترونیکی را از جمله اهرم های موثر در کاهش میزان قاچاق کالا اعلام کرد.

جادری با تاکید بر اینکه در کنار مبارزه با قاچاق باید به فکر معیشت و مطالبات اجتماعی مردم هم باشیم، تصریح کرد: 400 روستای ساحلی در هرمزگان وجود دارد و همه ما در مقابل معیشت مردم این روستاها مسئول هستیم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: نیاز است رویکرد جدیدی در خصوص کالای ته لنجی و ملوانی به عنوان محل درآمدی برای مردم ساحل نشین ایجاد شود که در این راستا می توان میزان کالای مشخصی برای جا به جایی توسط شناورها تعیین کرد.

** سامانه الکترونیکی سد جدید در برابر تخلفات گمرکی

ناظر گمرکات هرمزگان هم در این باره می گوید: سامانه های الکترونیک تجارت فرامرزی، جلوگیری از تخلف در ضمانت نامه های بانکی و جعل اسناد با استفاده از سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی، نظارت بیشتر بر تشریفات گمرکی و به کارگیری روش های نوین، در افزایش در آمدهای گمرکی استان در سال گذشته نقش داشته است.

علیرضا دشتانی افزود: راه اندازی سامانه ملی پنجره واحد تجارت فرامرزی یک موفقیت مهم در تجارت کشور بوده که 27 دستگاه اجرایی دولت در آن عضویت داشته و با گمرک همکاری دارند که این حرکت نو، زمینه ساز پیوستن جمهوری اسلامی ایران به دهکده تجارت نوین جهانی است.

مدیر گمرک شهید رجایی گفت: ارتقای زیرساخت های ارتباطی با سایر دستگاه ها و تجهیز گمرک به دستگاه های کنترلی از دیگر اقدامات مهم گمرک در راستای شفافیت تجارت و پیشگیری از قاچاق بوده است.

دشتانی ادامه داد: تشریفات گمرکی روزانه حدود 3500 محموله وارداتی و ترانزیتی در گمرک شهید رجایی انجام می شود و 2 دستگاه ایکس ری ( X-Ray ) از نسل دوم، روزانه محموله 350 دستگاه کامیون را اسکن می کنند.

وی افزود: امسال یک دستگاه پرسرعت تصویربرداری الکترونیکی کامیونی از نسل چهارم توسط دولت خریداری و به گمرک شهید رجایی وارد شد و اکنون عملیات آماده سازی و ساخت محل نصب آن توسط اداره کل بنادر و دریانوردی استان در حال انجام است که با راه اندازی این دستگاه X-Ray محموله حدود 1000 دستگاه کامیون با قابلیت افزایش تا 1500 دستگاه در حین حرکت با سرعت 40 تا 60 کیلومتر در ساعت روزانه اسکن می شود.

وی پیشگیری از پدیده قاچاق کالا را از دیگر رویکردهای گمرکات استان هرمزگان عنوان کرد و گفت: پدیده قاچاق یک عارضه است که علاوه بر پیشگیری به درمان نیاز دارد و لازم است ابتدا به درمان ریشه ها و عارضه های پدیده قاچاق بپردازیم تا زشتی کار قاچاق به عنوان یک فرهنگ در جامعه درآید.

وی بیان داشت: با تعامل دستگاه های اطلاعاتی، انتظامی و قضایی استان، توفیق زیادی در پیشگیری و مبارزه با پدیده قاچاق کالا داشته ایم و رسیدگی به پرونده های کشف شده قاچاق کالای ارجاعی از سوی گمرک به محاکم قضایی استان در کمترین زمان انجام می شود که این موفقیت علاوه بر هماهنگی دستگاه ها، مرهون مدیریت نماینده عالی استان است که بستر را جهت همکاری دستگاه های اجرایی با یکدیگر فراهم کرده است.

ناظر گمرکات هرمزگان در ادامه تخلف و قاچاق را 2 مقوله جدا از یکدیگر عنوان کرد و افزود: تخلف ‌کننده براساس قوانین گمرکی مستوجب جریمه‌ های قانونی است، اما با قاچاق و قاچاقچی که به اقتصاد کشور ضربه می زند هیچ گونه مماشاتی نمی شود.

دشتانی یاد آور شد: نیروی انتظامی در راستای مقابله با ایجاد فرصت برای سودجویانی که بدنبال ایجاد معابر قاچاق هستند همراه گمرک ماموریت های خود را از راه های مختلف فنی و تخصصی انجام می‌ دهند.

وی یادآور شد: افزون بر 3 هزار کانتینر روزانه از گمرک شهید رجایی و براساس انتخاب مسیر اظهارنامه ترخیص می‌شوند.

**پرونده های خاص،قاچاق کالاهای ممنوعه

معاون صادرات و ترانزیت اداره کل گمرک هرمزگان گفت در میان قاچاق انواع کالا مواردی از قاچاق کالاهای ممنوعه نیز مشاهده می شود.

حبیب الله جناق اظهارداشت:به عنوان مثال یک شرکت حمل و نقل بین المللی تعداد سه هزار و 434 نگله انواع گیرنده ماهواره را به گمرک شهید رجایی بندرعباس برای ترانزیت خارجی اظهار و این تعداد رسیور ماهواره را تحت رویه ترانزیت خارجی با 2 دستگاه کانتینر 40 فوت توسط کامیون به مقصد گمرک باشماق جهت خروج از کشور بارگیری می کند.

وی بیان داشت: با رصد الکترونیکی و مانیتورینگ محموله مشخص شد بخشی از محموله به تعداد 10 هزار و 302 دستگاه رسیوردر مهلت مقرر به گمرک باشماق تحویل داده نشده و کالا در داخل کشور تخلیه شده است.

جناق با بیان اینکه گمرک شهید رجایی این موضوع را قاچاق تشخیص داد و پرونده ای به ارزش بیش از یک میلیارد و 700 میلیون تومان برای آن تشکیل شد.

**دستگیری 970 متهم قاچاق کالا و ارز در هرمزگان

فرمانده انتظامی هرمزگان هم از دستگیری 970 متهم قاچاق کالا و ارز در استان در 2 ماهه اول امسال خبر داد و گفت: دستگیرشدگان پس از تشکیل پرونده به مراجع قضائی معرفی شدند.

سردار عزیزالله ملکی افزود: در این مدت با اجرای طرح های مقابله با قاچاق کالا و ارز و کنترل محورهای مواصلاتی، 582 دستگاه خودرو سبک و سنگین حامل کالای قاچاق شناسایی و توقیف شدند.

وی بیان داشت: در این مدت با تلاش ماموران یک میلیون و 805 هزار پاکت سیگار، 35 هزار و 427 متر پارچه، یک تن و 360 کیلو چای، 13هزار و 145 دستگاه لوازم خانگی، 126 هزار لیتر سوخت، 21هزار و 694 قلم لوازم آرایشی و بهداشتی، 636 راس دام، 326 تن برنج و 93هزار و 619 ثوب البسه قاچاق کشف شد.

فرمانده انتظامی هرمزگان اظهارداشت: ارزش کالاهای کشف شده در این مدت 437 میلیارد و611میلیون ریال برآورد شده است.

سردار ملکی افزود: در 2 ماهه امسال، هزار و یک فقره پرونده زیر یک میلیارد ریال و 42 فقره پرونده بالای یک میلیارد ریال تشکیل و 12 باند کلان قاچاق کالا متلاشی شد.

سردار ملکی تصریح کرد: قاچاق کالا برای هرمزگان و کشور خطر امنیتی و اقتصادی بزرگی بوده که همه باید با این پدیده زشت، خلاف شرع و تهدید کننده اشتغال که منطبق بر خواست دشمن است، مقابله کنند.

وی خاطرنشان کرد: شهروندان می توانند در صورت مشاهده هرگونه جرم، با مرکز فوریت های پلیس 110 تماس برقرار کرده تا در اسرع وقت نسبت به شناسایی و دستگیری متخلفان اقدام شود.

**مبارزه با قاچاق کالا، شرط پیاده سازی اقتصاد مقاومتی است

رئیس کل دادگستری هرمزگان دراین باره می گوید: مبارزه با قاچاق کالا، شرط پیاده سازی اقتصاد مقاومتی است و به منظور بسترسازی برای تحقق اقتصادی پویا و متکی بر تولید ملی باید فضای کشور را برای قاچاقچیان ناامن کرد.

حجت الاسلام محمدصادق اکبری افزود: دستگاه قضایی هرمزگان به منظور اجرای دقیق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اتخاذ تمهیداتی، از جمله رسیدگی خارج از نوبت و سرعت بخشی در روند رسیدگی به پرونده‌های قاچاق و مفاسد اقتصادی، با قاطعیت، جدیت و بدون اغماض به مبارزه بی امان خود با این پدیده ادامه خواهد داد.

وی مبارزه نظام مند و پایدار با مظاهر فساد به ویژه در عرصه اقتصاد کشور را ضرورتی اجتناب ناپذیر در جهت ارتقای عملکرد دستگاه قضایی عنوان کرد و یاد آور شد: یکی از مهم ترین وظایف قوه ‌قضائیه؛ مبارزه قاطع و پی در پی با مفاسد اقتصادی، مالی و اداری است.

این مقام مسئول گفت: بی تردید التزام به استفاده از ساز و کارهای مناسب، تقویت اهرم‌ های نظارتی، شفاف ‌سازی فعالیت‌های اقتصادی، حمایت از سرمایه گذاری‌ های مشروع، مبارزه همیشگی با قاچاق کالا و ارز، ترویج فرهنگ وظیفه ‌شناسی، تقویت نهادهای نظارتی درون سازمانی و برون سازمانی و احیای حس مسئولیت ‌پذیری می‌تواند در کاهش قاچاق کالا موثر باشد.