۰ نفر

رییس اتحادیه فروشندگان پیچ‌ومهره در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین؛

غلبه واردات پیچ و مهره بر تولید/ ۱۱۵واحد تولیدی ناگزیر به تغییر کاربری شدند

۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۹:۰۰
کد خبر: 188736
غلبه واردات پیچ و مهره بر تولید/ ۱۱۵واحد تولیدی ناگزیر به تغییر کاربری شدند

رییس اتحادیه فروشندگان پیچ و مهره تهران گفت: سازمان امور مالیاتی هرچند در محاسبه نرخ مالیات سال گذشته قرار بود تغییر را اعمال نکند، اما با استفاده از یک بند قانونی توانست فشار سنگینی بر دوش فعالان این صنف بگذارد و تعدادی را در آستانه ورشکستگی قرار دهد.

اقتصاد آنلاین - محمد فیروزی؛ نورالدین مهری در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین در خصوص وضعیت این صنف در سال جاری گفت: فعالان در صنف پیچ و مهره با رکود اقتصادی مواجه هستند و با توجه به جایگاه صنف پیچ و مهره در صنعت و ساختمان سازی، رکود این بخش ها تاثیر مستقیمی بر صنف گذاشته است.

وی افزود: با توجه به رکودی که این صنف در آن قرار دارد، سازمان امور مالیاتی هم علی رغم قول مساعد در خصوص افزایش پیدانکردن مالیات اصناف در سال گذشته، با استفاده از یک بند قانونی توانست مالیات های بیشتری از واحدهای صنفی بگیرد و این وضعیت موجب شد تعداد زیادی از واحدهای صنفی در معرض ورشکستگی قرار بگیرند.

مهری با بیان اینکه سالانه 100 هزارتن پیچ و مهره در کشور مصرف می شود، سهم واردات این بخش را 70 هزار تن اعلام کرد و ادامه داد: بیشتر واردات این بخش از کشور چین و تایوان صورت می گیرد و می بایست قبول کرد که تولید کننده های داخلی توان رقابت با محصولات وارداتی را از دست داده اند. به همین دلیل تعداد 115 واحد تولیدی این صنف ناگزیر به تغییر کاربری شده اند. اما اگر دولت حمایت خود را از فعالان این بخش انجام دهد فعالان این صنف انسجام لازم برای جلوگیری از واردات را دارند.

رییس اتحادیه پیچ و مهره تاکید کرد: بر اساس دستور دولت کارخانه های خودروسازی تا حد امکان از تولید داخلی پیچ و مهره استفاده می کنند و سهم این بخش از مصرف پیچ و مهره 40 درصد است. همچنین قریب به 30 درصد پیچ و مهره در بخش مسکن استفاده می شود که این بخش به دلیل رکود مسکن ظرفیت بالایی دارد. 30 درصد پیچ و مهره کشور هم در سایر بخش های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد و در صورت ایجاد رونق اقتصادی در کشور این بخش ها می توانند صنف پیچ و مهره را که عرضه کننده کالای واسطه مصرفی است، از رکود خارج کنند.

وی خاطرنشان کرد: شعار تولید، توزیع و مصرف در کشورهای پیشرفته امروز یک اصل پذیرفته شده است، اما در داخل به دلیل مشکلاتی که وجود دارد این زنجیره دارای نقص است و همین مساله سبب شده که بخش های مختلف در تکمیل یکدیگر فعالیت نمی کنند و کشور را وابسته به واردات کرده است، این موضوع در بخش پیچ و مهره هم بروز پیدا کرده است.