۰ نفر

چرا کالای ایرانی مشـتری ندارد؟

۱۱ بهمن ۱۳۹۵، ۷:۵۵
کد خبر: 173642
چرا کالای ایرانی مشـتری ندارد؟

توجه به محصولات تولید داخل و خرید کالای ایرانی، موضوعی است که در سال‌های اخیر ذهن مسئولان کشور را به خود مشغول کرده و برنامه‌ریزان این امر برای رسیدن به این هدف راهکارهای متفاوتی ارائه داده‌اند.

در همین زمینه دومین نمایشگاه خانه ایرانی - کالای ایرانی با حضور ۳۰۰ برند داخلی در مصلای امام خمینی (ره) تهران تا نهم بهمن‌ماه برگزار شد که استقبال بسیار خوبی را نیز شاهد بودیم. به همین بهانه و با توجه به اینکه در آستانه سال جدید قرار داریم و خریدها از بازارهای مختلف آغاز خواهد شد ، باید تلاش کرد در این بین جایگاه خدیر کالای ایرانی نیز تقویت شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کسب و کار ، به عقیده کارشناسان کالای ساخت داخل باید قانع‌کننده، بادوام، با استحکام و مرغوبیت آن طوری باشد که مشتری را قانع کند. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد عدم فرهنگ مصرف کالای ایران و عدم کیفیت مطلوب کالاها علت اصلی مصرف کالای خارجی است.

با نگاهی جزئی از وضعیت مصرف مردم، می‌توان به این نتیجه رسید که هنوز تعداد زیادی از مردم تمایل به سمت کالای داخلی ندارند.مصرف کالاهای خارجی و توجه نکردن به تولیدات داخلی همچون ویروسی در کشور درحال گسترش است و عوارض سوءِ آن در تمامی جنبه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور قابل مشاهده است. اگر به گوشه گوشه منزل‌مان نگاه کنیم ، متوجه انواع کالاهای لوکس و ضروری می‌شویم که در خانه‌های‌مان جا خوش کرده‌اند درحالی که کالاهای داخلی در انبار کارخانه‌ها خاک می‌خورند و منتظر نگاه ما هستند.

خرید کالای ایرانی و حمایت از تولید داخل در این شرایط اقتصادی کشور،یک امر کاملا عقلانی است و مقام معظم رهبری نیز بارها روی آن تاکید کرده‌اند که متاسفانه مورد غفلت واقع شده و ما شاهد جولان کالاهای وارداتی در بازار‌های داخلی هستیم  درحالی که کالاهای مشابه داخلی مورد استقبال خریداران قرار نمی‌گیرد و کشور با مشکلاتی همچون بیکاری مواجه است.

 نکته جالب‌تر اینجاست این روزها حتی بسیاری از تولیدات داخلی کالای خود را با نام و نشان کالاهای خارجی در بازار عرضه می‌کنند و برخلاف بسیاری از کشورهای جهان که تولید داخلی برای‌شان افتخار است، برای تولید‌کننده و فروشنده داخلی، جنس ایرانی مایه مباهات نیست. آنها مجبورند برای فروش اجناس خود با برند غیرایرانی وارد بازار شوند که این مساله نشان‌دهنده عدم فرهنگ‌سازی مناسب برای استفاده از کالای ایرانی و همچنین عدم اطمینان به تولید داخل است. با این اوصاف وظیفه تولید‌کنندگان برای ارتقای کیفیت و جذب اطمینان مشتری چیست؟ همچنین وظیفه دولت و نهادهای ذی‌صلاح برای رونق تولید ایرانی و فرهنگ‌سازی در این زمینه چیست؟

کسب نقدینگی ، هدف ارائه تخفیف‌های ویژه از سوی تولید‌کنندگان

اصغر حیدری، مجری برگزاری نمایشگاه خانه ایرانی- کالای ایرانی

خیلی روشن است که اگر مردم خرید کالای خارجی را کم کنند و تا حد ممکن از کالاهای ایرانی یا کالاهایی که بخشی از آن در ایران تولید می‌شود، استفاده کنند، بازار کافی برای تولید‌کننده ایرانی به‌وجود می‌آید و زمینه رونق یافتن تولید داخلی فراهم خواهد شد. این به معنای ایجاد شغل بیشتر و ارتقای امنیت شغلی در جامعه است. در همین زمینه دومین نمایشگاه خانه ایرانی- کالای ایرانی با حضور ۳۰۰ برند داخلی در مصلای امام خمینی (ره) تهران پذیرای حامیان تولید ایرانی شد. تولیدات ایرانی در زمینه مبلمان، لوستر و چراغ‌های تزئینی، فرش دستباف و ظروف آشپزخانه در این نمایشگاه عرضه شده است.

همچنین تخفیف 10 تا 30 درصدی از خدمات ویژه تولیدکنندگان در این نمایشگاه ، اجرایی شد و حمایت از تولید داخل در مسیراقتصاد مقاومتی مهم‌ترین هدف از برگزاری این نمایشگاه است و سبب رونق بازار و صنعت خواهد شد. کسب نقدینگی هدف ارائه تخفیف‌های ویژه از سوی تولید‌کنندگان بود و گردآوری تولید‌کنندگان در کنار هم سبب ایجاد زمینه انتخاب و پاسخگویی به سلایق مختلف مصرف‌کنندگان و خرید آسان می‌شود.

البته برای اینکه مردم کالای داخلی تهیه و استفاده کنند، مردم تنها بازیگر موثر نیستند. هم دولت و هم نهادها و سازمان‌هایی مانند شهرداری‌‌ها و صداوسیما و رسانه‌های عمومی نیز بازیگران این عرصه هستند. دولت به‌عنوان نهادی که اختیارات لازم برای تنظیم بازار را دارد، می‌تواند معادلات بازار را به‌گونه‌ای تنظیم کند که مصرف کالای داخلی در مقایسه با کالای خارجی منطقی‌تر و صرفه اقتصادی بهتری داشته باشد. دو کار اصلی که دولت باید انجام دهد، تنظیم تعرفه‌ها با رویکرد حمایت از تولید داخل و مبارزه جدی با پدیده قاچاق است.

در رسانه‌ها محدودیت‌های بیشتری برای تبلیغات کالاهای خارجی اتخاذ شود

فربد فدایی، جامعه شناس اجتماعی

متاسفانه دیده می‌شود برخی کارشناسان و مسئولان علاوه بر اینکه تمایل بسیاری بر استفاده از کالاهای غیرایرانی دارند ، حتی در صحبت‌های روزمره خود نیز از واژه‌های غیرفارسی و بیگانه استفاده می‌کنند یعنی ترجیح می‌دهند به‌جای استفاده از معادل فارسی شناخته شده آن کلمه، از واژه انگلیسی استفاده کنند. در صورتی که این مساله خلاف فرهنگ ایرانی - اسلامی است و درصورت رواج آن تبدیل به معضل خواهد شد.

زمانی که مربی فوتبال لباس خارجی و اتومبیل خارجی استفاده می‌کند، نوجوانانی که او را الگو قرار داده ، از او تقلید کرده و او را به‌عنوان الگوی برتر و مطلوب برمی‌گزینند. فرهنگ استفاده از کالای ایرانی باید از دوران مدرسه به دانش‌آموزان تعلیم داده شود. در آموزش‌وپرورش باید برنامه‌ریزی شود تا با افزایش دانش، اطلاع دانش‌آموزان از هویت فرهنگی و منافع ملی افزایش یابد. متاسفانه بسیاری از لوازم‌التحریرهای  دانش‌آموزان ایرانی از خارج وارد می‌شود و کودک ایرانی از دوران ابتدایی شکل‌گیری شخصیت خود می‌آموزد که از کالای خارجی استفاده کند.

خانواده‌ها باید به فرزندان‌شان بیاموزند که حمایت از کالای ایرانی، پاسداری از اقتصاد ملی و اشتغالزایی جوانان را در پی دارد و مصرف کالای خارجی بیکاری جوانان ایرانی و پر شدن جیب کارگران خارجی را به‌دنبال دارد بنابراین آگاهی‌های لازم باید به مصرف‌کننده ارائه شود. او باید بداند مصرف کالای خارجی سلیقه‌ای شخصی نیست بلکه به معنای بیکار شدن جوان ایرانی و پدید آمدن مشکلات همراه آن است. در رادیو و تلویزیون باید محدودیت‌های بیشتری برای تبلیغات کالاهای خارجی اتخاذ شود تا رسانه ملی کارکردی ضدتوسعه ملی نداشته باشد.

خدمات پس از فروش کالاهای ایرانی تقویت شود

صادق فیض‌آبادی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران تجهیزات الکترونیکی و حفاظتی تهران

کالای ایرانی باید برازنده هر ایرانی باشد و پیش‌نیاز خرید کالای ایرانی تولید داخلی مرغوب است. به عبارت دیگر، برای مصرف‌کنندگان کالای ایرانی باید احترام قائل شد. کالای ایرانی به‌لحاظ کیفیت باید مطلوب و قابل رقابت باشد چراکه کیفیت، اصل مهم در ترغیب مردم به خرید کالای ایرانی است. رسانه‌ها نیز باید فرهنگ باور ملی را در خرید کالای ایرانی افزایش دهند. از سوی دیگر، اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی و تشویق مصرف‌کنندگان به خرید کالای ایرانی نیز با بالا بردن کیفیت و ساخت کالاهای استاندارد میسر است. توجه و حمایت از تولید ملی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین مولفه‌هایی است که سبب بهبود وضعیت اقتصادی کشور می‌شود چراکه با به گردش درآمدن چرخ‌های تولیدی کشور ، بسیاری از مسائل و بحران‌های فعلی اقتصادی جامعه از بن‌بست خارج خواهد شد. گسترش و رونق تولید کشور موجب می‌شود فرصت‌های شغلی جدیدی به‌وجود آید و مساله اشتغال جوانان که به یکی از اصلی‌ترین معضلات فعلی نظام اقتصادی کشور بدل شده، تا حدی برطرف شود. بیکاری و تعطیلی واحدهای تولیدی داخلی یکی از عوارض خرید کالای خارجی است که امروز بسیاری از خانواده‌ها با معضل بیکاری به نوعی دست‌وپنجه نرم می‌کنند که این معضل خود زمینه‌ساز معضلات اجتماعی بسیاری است. برای اشتغال جوانان و توسعه اقتصادی کشور باید از خرید کالاهای خارجی خودداری کرد و با خرید کالای ایرانی می‌توان نقش اساسی در حمایت از اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی ایفا کرد. حمایت از تولید‌کنندگان داخلی در جهت تبلیغات موثر برای معرفی محصولات یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که در راستای رونق تولید ملی اهمیت دارد چراکه اثبات شده تبلیغات در دنیای امروز خرج و هزینه کردن نیست بلکه سرمایه‌گذاری است. خرید هر کالای خارجی زمینه نابودی فرصت‌های شغلی را سبب می‌شود که افزایش کیفیت کالاهای تولید داخلی مهم‌ترین عامل در ترغیب مردم به مصرف کالای داخلی است. از طرفی دیگر، مصرف کالای ایرانی برای حمایت از تولید داخلی و سرمایه‌گذاری، صیانت از اشتغالزایی، جلوگیری از خروج ارز، کاهش وابستگی به واردات و ... باید به‌عنوان اولویت خریداران قرار گیرد. برای تحقق حمایت از تولید داخلی و اقبال جامعه به سمت تولیدات ملی ، باید اسطوره ذهنی کیفیت کالای خارجی در باور افراد جامعه بشکند و شکستن چنین باور غلطی نیازمند اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی است. بنابراین باید اشاره کرد که ثبات در اقتصاد ملی با حمایت از تولیدات داخلی امکان‌پذیر است. یکی از مهم‌ترین اصول ایجاد ثبات در اقتصاد ملی، حمایت همه‌جانبه هدفمند از تولیدات داخلی است. کیفیت پایین، قیمت تمام شده بالا، عدم توجه به خواسته‌های مشتری و خدمات پس از فروش ضعیف از مهم‌ترین علل و عواملی است که موجب عدم استقبال آحاد مردم از اجناس داخلی شده است.

خرید کالاهای باکیفیت ایرانی از طریق حذف کالاهای قاچاق

لطف‌ا... اصلاحیان، نماینده اتاق اصناف ایران در استان خوزستان

با حذف کالاهای قاچاق، برای خرید کالاهای ایرانی می‌توان از طریق فرهنگ‌سازی و البته با ارتقای کیفیت تولیدات اقدام کرد. در سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی بر ضرورت حمایت و تقویت از توانمندی‌های داخلی تاکید شده لذا با حرکت به سمت سرمایه‌گذاری برای تولید محصولات مورد نیاز در داخل کشور، می‌توان زمینه افزایش تولید و اشتغال را فراهم کرد. در شرایط فعلی باید از واردات کالاهای واسطه‌ای و مصرفی غیرضروری جلوگیری شود تا تولید داخلی توان رقابت و رشد را داشته باشد.

البته لازم است توان و دانش نیروهای متخصص و نخبه کشور برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی به‌کار گرفته شود چون اکنون بسیاری از قدرت‌های اقتصادی جهان جایگاه امروز خود را با تکیه بر داشته‌ها و ظرفیت‌های بومی خود به‌دست آورده‌اند.

همچنین حمایت و تقویت بنگاه‌های کوچک و متوسط در کشور ضرورت دارد و باید اشاره کرد که قابلیت نیروی انسانی کشور بسیار زیاد است و باید فرهنگ به‌کارگیری این افراد را در جامعه نهادینه و از آنان حمایت کرد. همچنین ترغیب مردم به خرید کالای ایرانی حائز اهمیت بسیاری است و تا زمانی که محصول تولیده شده به فروش نرسد، چرخه تولید کامل نمی‌شود به همین دلیل یکی از اقدامات اساسی نهادینه کردن فرهنگ خرید کالای ایرانی به‌ویژه دانش‌بنیان است.