۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

قیمت گوشی آیفون با دلار ۴۲۰۰تومانی چند؟/ زیرآبی شرکت‌های عرضه کننده موبایل با ارز دولتی

۱۲ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۱۰
کد خبر: 282694
قیمت گوشی آیفون با دلار ۴۲۰۰تومانی چند؟/ زیرآبی شرکت‌های عرضه کننده  موبایل با ارز دولتی

در حالی که برخی از شرکت‌های وارد کننده موبایل مدعی هستند که اجناس خود را با دلار ۴۲۰۰تومانی می‌فروشند اما شواهد نشان از تخلف آن‌ها در فروش محصولات دارد.

اقتصادآنلاین - صبا نوبری؛ نوسانات ارزی در بازار آزاد در اواخر سال گذشته و اوایل سال جاری دولت را بر آن داشت که سرانجام پس از 5 سال که وعده تک نرخی شدن ارز را می‌داد، با نرخ 4200 تومان ارز را تک نرخی کند.

بانک مرکزی با غیر قانونی دانستن هر گونه نقل و انتقال ارز در بازار آزاد، عملا مبادله دلار را قاچاق دانست و این امر  نه تنها باعث نشد که نرخ ارز تثبیت شود بلکه شاهد رکورد شکنی قیمت دلار تا 9هزار تومان نیز بودیم.  البته در این میان بانک مرکزی اعلام کرد که به برخی از کالاها برای واردات ارز 4200 تومانی اختصاص خواهد داد.   

 اما اختلاف قیمت بین ارز در بازار آزاد و ارز دولتی نه تنها موجب ایجاد رانت برای عده‌ای شد بلکه شاهد بودیم که بسیاری از شرکت‌هایی که دلار 4200 تومانی دریافت کرده بودند، کالاهای وارداتی را با دلار 8 هزار تومانی قیمت‌گذاری کردند. همین امر باعث نارضایتی مردم و فروشندگان خرد شد و در گام اول این فعالان بازار تلفن همراه بودند که هفته گذشته در اعتراض به گرانی‌ها اقدام به تعطیلی واحدهای خود کردند و همین امر باعث شد پای وزیر جوان ارتباطات به موضوع باز شود.

آذری جهرمی در جمع معترضان حاضر شد و در گام اول فهرست واردکنندگانی که ارز 4200  برای واردات گوشی تلفن همراه گرفته بودند را منتشر کرد.

اقدامی که برخی از فعالان بازرا دیجیتال را رسوا کرد چرا که برخی از شرکت‌ها کالا را با دلار 4200 تومانی وارد کرده و با دلار 9 هزار تومانی به مردم می‌‌فروختند.

در همین راستا اعلام شد که مردم با شماره‌گیری کد دستوری #7777* می‌توانند استعلام کنند که گوش آنها با چه ارزی وارد کشور شده است و در صورتی که تخلفی صورت گرفته موضوع را از تعزیرات پیگیری کنند.

حالا با گذشت یک هفته از  انتشار این لیست، مطابق با مشاهدات میدانی خبرنگار اقتصادآنلاین مشخص شد که عمده گوشی‌های آیفون وارداتی توسط شرکت‌های سیب‌طلایی هوشمند و مدیا پردازش گارانتی شده‌اند اما قیمت‎هایی که از فروشندگان شنیده می‌شد تفاوت زیادی با قیمت تمام شده ارز دولتی داشت. 

برای مثال قیمت آیفون ایکس 64 گیگابایتی چیزی حدود 7ونیم تا 8 ونیم میلیون‌تومان است که اگر فروشنده آن را با ارز دولتی وارد کرده باشد، با احتساب تعرفه گمرک، مالیات و ارزش افزوده حداکثر باید حدود 5ونیم میلیون‌تومان باشد.

گزارش آیفون

این درحالی است که این مدل گوشی فروردین ماه و قبل از نوسانات شدید دلار 6 میلیون‌تومان فروخته می‌شد که در همان زمان و با ارز 3700 تومانی هم حدود یک میلیون تومان بیشتر از قیمت واقعی خودش بود! آیفون ایکس 256گیگابایتی نیز  با قیمت 9تا 10میلیون تومانی در بازار و حتی 13 میلیون تومان در برخی سایت‌های فروش آنلاین به فروش می‌رسد. این در حالی است که قیمت این مدل آیفون با ارز 4200 تومانی باید حدود 6 میلیون تومان باشد، البته این موضوع منحصر به محصولات اپل نبود و نمایندگی سامسونگ هم گوشی گلکسی s9 را حدود 5میلیون تومان، یعنی یک میلیون تومان بیشتر از قیمت واقعی آن عرضه می‌کرد.

ثبت‌نام صبحگاهی گوشی اپل با ارز4200تومانی!

در ادامه گزارش میدانی اقتصادآنلاین با تعدادی مشتری معترض در پشت در‌های بسته یکی از نمایندگی‌های  آیفون روبه رو شدیم، گفته می‌شد این نمایندگی ساعت 7 صبح  روز گذشته اقدام به ثبت نام برای فروش گوشی اپل آن هم با ارز دولتی کرده است.  

گزارش آیفون

در کنار رفتار به ظاهر منصفانه این شرکت، یک نکته توجه را به خود جلب کرد و آن هم این بود که قیمت آیفون ایکس با ارز دولتی چیزی حدود 5 و نیم میلیون تومان درمی‌آید اما این شرکت که ادعای فروش گوشی با ارز 4200 تومانی دارد، آیفون ایکس را  8 میلیون تومان می‌فروشد.

گزارش آیفون

 بماند که مردم نیز بدون توجه به این موضوع برای خرید آیفون ایکس با ارز مثلا دولتی ساعت‌ها پشت در این شرکت صف کشیده بودند. مشکل از کجاست؟ Hگاهی مردم یا فساد شرکت‌ها؟

البته سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی اعلام کرده که  وارد کنندگانی که ارز دولتی گرفته اند باید قیمت‌های فروش خود را تا پایان هفته در سامانه ۱۲۴ ثبت کنند،  ضمن اینکه بازرسی‌های میدانی درباره ۴۰ شرکتی که با ارز دولتی اقدام به واردات موبایل کرده اند امروز سه‌شنبه به پایان می‌رسد و مشخص است تخلف‌هایی انجام شده اما منتظر نظر نهایی میزان گرانفروشی این شرکت‌ها از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت هستیم.