۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

کاربران کروم، اپرا و فایرفاکس مراقب باشند / انتشار افزونه‌های تقلبی راهکار جدید هکرها برای استخراج غیرقانونی ارزهای دیجیتال

۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۴۰
کد خبر: 266068
کاربران کروم، اپرا و فایرفاکس مراقب باشند / انتشار افزونه‌های تقلبی راهکار جدید هکرها برای استخراج غیرقانونی ارزهای دیجیتال

کروم با بیش از یک میلیارد دانلود ، در حال حاضر عنوان محبوب‌ترین مرورگر دنیا را به یدک می‌کشد و کاربران زیادی را هم در رایانه‌ها شخصی و هم در تلفن‌های هوشمند وابسته به خود کرده است.

اقتصادآنلاین - محمد ممتازپور؛ یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های این مرورگر «متن باز» بودن آن است و این قابلیت باعث شده تا بسیاری از برنامه نویسان برای آن افزونه‌های متعدد با کاربری‌های مختلف ارایه دهند.

اما همین ویژگی رویکردهای منفی نیز به همراه داشته است و به تازگی گوگل اعلام کرده که بسیاری از این افزونه‌ها قابل اعتماد نیستند و بهتر است کاربران در انتخاب و استفاده از آن‌ها وسواس زیادی نشان دهند.

به گفته مقامات گوگل اخیرا بعضی از افزونه‌های انتشار یافته در گوگل ، رایانه‌های کاربران را آلوده می‌کند و می‌تواند دستگاه‌های قربانی را بدون اطلاع  کاربر به «ماینر» تبدیل کند.

ماینر فرآیندی برای استخراج ارزهای دیجیتال است که توان زیادی از پردازنده‌ها را به خود اختصاص می‌دهد و باعث کندی پردازش‌های دیگر و در صورت تداوم باعث آسیب رساندن به سخت افزارهای دستگاه می‌شود.

براساس اعلام شرکت‌های امنیتی، تعداد زیادی از افزونه‌های تقلبی موجود در فضای مجازی با این حقه در تلاشند تا دستگاه‌های بیشتری را آلوده کنند.

البته گوگل به عنوان خالق مرورگر کروم تصمیم گرفته تا هرگونه افزونه فعال در زمینه استخراج ارز‌های دیجیتال (چه قانونی و چه غیرقانونی) را در فروشگاه کروم از دسترس خارج کند تا بلکه از تعداد دستگاه‌های آلوده به افزونه‌های غیر مجاز ماینر کم شود.

بدون شک با این تصمیم گوگل شاهد کاهش افزونه‌های غیرمجاز در این زمینه خواهیم بود ؛ اما به این نکته باید توجه داشت که این افزونه‌ها به وفور از طریق  فضای مجازی و وب سایت‌ها در حال انتشار هستند و بهترین روش برای در امان ماندن از آن‌ها ، احتیاط در انتخاب افزونه‌های کروم است.

البته این ماجرا تنها به مرورگر کروم ختم نمی‌شود و مرورگرهای فایرفاکس و اپرا نیز به دلیل امکان استفاده از افزونه‌های مختلف در معرض خطر قرار دارند و کاربران این نرم افزار‌های وبگردی نیز باید در انتخاب افزونه‌ها دقت کنند.