۰ نفر

تاثیر اقتصادی گسترش اینترنت ۴G

۷ تیر ۱۳۹۶، ۲۳:۴۴
کد خبر: 202481
تاثیر اقتصادی گسترش اینترنت ۴G

فراهم کردن بسترهای لازم برای توسعه اینترنت در کشور باعث شد ایران پنج سال پس از اینکه نخستین شبکه 4G به شکل عمومی در دسترس شهروندان استکهلم و اسلو قرار گرفت، بتواند با راه‌اندازی نخستین شبکه نسل چهارم در سال 2014 به جمع کشورهای دارای اینترنت 4G مانند آمریکا، فرانسه و کره جنوبی بپیوندد.

 4G چهارمین و جدیدترین نسل از تکنولوژی‌های مخابراتی برای ارسال و دریافت اطلاعات از طریق شبکه‌های موبایل است. هر چند 4G تفاوت ساختاری آنچنانی با 3G ندارد و تنها از نظر سرعت شبکه بهتر از نسل پیشین خود عمل می‌کند. با این حال، افزایش حجم داده تبادلی و نیز افزایش توان ارائه خدمات به کاربران، از اصلی‌ترین ویژگی‌های 4G است. یک دکل 3G در هر لحظه فقط می‌تواند به 60تا 100کاربر خدمت‌رسانی کند، حال آنکه یک دکل 4GLTE توانایی ارائه خدمات به 300تا 400 کاربر را دارد. به گزارش دنیای اقتصاد، براساس گزارش منتشره شرکت opnesignal، تحلیلگر وضعیت ارتباطی، که با تکیه بر جمع‌آوری 17میلیارد داده به دست آمده، کره جنوبی شاخص میزان پوشش آنتن‌های 4G با کسب 7/ 95درصد میزان ضریب نفوذ در مقام اول رده‌بندی این سایت قرار گرفته و سنگاپور هم با در اختیار داشتن کیفی‌ترین (سریع‌ترین) شبکه LTE که میانگین سرعتی پیرامون 86/ 45Mbpsدارد در جایگاه بعدی قرار گرفته است. این در حالی بوده که میانگین سرعت اینترنت نسل چهارم دنیا 4/ 17Mbps است. این گزارش نشان می‌دهد ایران رتبه هفتاد و یکم را از منظر سرعت دسترسی به شبکه نسل چهارم در این رده‌بندی به دست آورده است.

آخرین آمار به نقل از وزارت فناوری ارتباطات و اطلاعات حاکی از آن است که تا پایان مهر ماه سال گذشته تعدادکاربران اینترنت پرسرعت ثابت و سیار کشور به ۳۶میلیون و ۸۵۶هزار و ۵۷۰نفر رسیده و از این تعداد بالغ بر ۲۷میلیون و ۱۷۰هزار نفر به عبارتی نزدیک به 74درصد از مشترکان برای دسترسی به اینترنت از تلفن همراه خود بهره گرفته‌اند؛ یعنی معادل سه برابر تعداد کاربران پهنای باند ثابت، کاربر اینترنت موبایل وجود دارد. از میان کاربران فعلی، حدود ۲۵میلیون و ۲۶۹هزار نفر کاربر 3G و حدود دو میلیون و ۲۷۶هزار نفر مشترک اینترنت 4G موبایل هستند. در واقع، تنها حدود 4/ 8درصد کاربران اینترنت تلفن همراه خدمات موردنیاز خود را از طریق اینترنت نسل چهارم دریافت می‌کنند.

 

کاربران 4G

آمار منتشر شده از سوی وزارت ارتباطات و اطلاعات حاکی از آن است که اپراتور اول ارتباطی بالغ بر 12 میلیون و 814هزار مشترک 3G و حدود 297هزار مشترک 4G دارد که درمجموع تعداد مشترکان اینترنت این اپراتور به بیش از 13میلیون و 111هزار مشترک می‌رسد. اپراتور دوم در حوزه 3G حدود 10میلیون و 468هزار و 500 مشترک و در حوزه 4G حدود یک میلیون و 612هزار مشترک دارد که در مجموع می‌توان تعداد مشترکان اینترنت این اپراتور را بالغ بر 12میلیون و 80هزار مشترک دانست. اپراتور سوم یا رایتل نیز حدود یک میلیون و 979هزار مشترک اینترنت دارد که البته در آمارهای ارائه شده صحبتی از مشترکان 4G رایتل به میان نیامده است. البته انتظار می‌رود با توجه به اینکه اپراتور اول کشور نسل چهارم اینترنت همراه را نیمه دوم سال گذشته گسترش داد، بالطبع انتظار می‌رود تاکنون تعداد کاربران اینترنت 4G رشد قابل توجهی نسبت به آنچه آخرین آمار نشان می‌دهد، داشته باشد.

از زمان راه‌اندازی نسل چهارم اینترنت همراه نزدیک به سه سال می‌گذرد، با این حال، در واقع اپراتورهای ایرانی توانستند از یک سال و نیم گذشته آن را اجرایی کرده و خدمات دهند. اپراتور دوم دارای بیشترین درصد مشترکان(3/ 47درصد) و بیشترین حجم ترافیک (4/ 29 درصد) است و در رتبه بعد اپراتور اول با 5/ 35 درصد مشترکان و 9/ 24درصد حجم ترافیک قرار دارد. جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات در ماه گذشته حاکی از آن است که اپراتور اول کشور در 685شهر خدمات اینترنت 4G ارائه می‌دهد و این رقم برای اپراتور دوم 390شهر است.

این در حالی بوده که گزارش یکی از فروشگاه‌های اپلیکیشن درباره با کیفیت‌ترین خدمات‌دهندگان اینترنت در ایران نشان می‌دهد در حال حاضر 4G پرسرعت‌ترین و کم‌خطاترین شبکه اینترنت کشور است به‌طوری که در حالی‌که درصد موفقیت دانلود از طریق اینترنت وای‌فای در کشور از 88درصد تجاوز نمی‌کند و به‌طور متوسط 3/ 77درصد است، این رقم برنامه دانلود کاربران اینترنت 2G به‌طور میانگین 6/ 35درصد و برای 3G نیز 85درصد است، تقریبا 9/ 95درصد دانلودهای کاربران اینترنت 4G موفق بوده است. همچنین سرعت متوسط اینترنت نسل چهارم هم در اصفهان، تبریز و کرج بالاتر از همه است. هر سه شهر نزدیک به 9مگابیت برثانیه متوسط سرعت اینترنت 4G دارند. در تهران متوسط سرعت اینترنت 4G نزدیک به هشت مگابیت برثانیه است.

 

اقبال بلند 4G

اینترنت نسل چهارم یا 4G تمام قابلیت‌های مدرن‌ترین موبایل‌های موجود در بازار را پشتیبانی می‌کند و با استفاده از این خدمات امکان دریافت و مشاهده فایل‌های ویدئویی باکیفیت HD، بازی به‌صورت آنلاین و بدون تاخیر زمانی، استفاده همزمان برای چند کاربر بدون کاهش کیفیت خدمات، استفاده از اپلیکیشن و محصولات و خدمات مبتنی بر اینترنت با سهولت و کیفیت فوق‌العاده فراهم خواهد شد. به گفته معاون وزیر ارتباطات، بیش از صد هزار اپلیکیشن اندرویدی در کشور تولید و ۲۲ هزار گروه توسعه‌دهنده اپلیکیشن و صد هزار شغل در این بخش ایجاد شده و درآمد بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات از ۲۰ هزار میلیارد تومان به ۲۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

پوریا آسترکی، کارشناس حوزه ارائه خدمات اینترنت درخصوص آثار توسعه 4G گفت: وقتی کاربران به اینترنت 4G دسترسی دارند، از برنامه‌های موبایلی بیشتری استفاده می‌کنند، چرا که اعتماد و اطمینان کاربر نسبت به فضای سایبری افزایش می‌یابد. همچنین استفاده از خدمات بانکداری الکترونیکی که مستلزم داشتن ایمنی بیشتر است توسعه پیدا می‌کند. زیرا اطمینان بالاتر در یک بستر اینترنت باکیفیت فراهم می‌شود. در این شرایط انگیزه برای تولید برنامه‌های محتوایی و... نیز افزایش خواهد یافت. همچنین زمانی که کاربر اینترنت پرسرعت در اختیار داشته باشد بالطبع مصرفش نیز افزایش خواهد یافت.

در حال حاضر نیز می‌توان شاهد بود که خیلی از کاربران برای استفاده از اینترنت، موبایل را جایگزین کامپیوترهای شخصی و لپ‌تاپ کرده‌اند. این در حالی است که برخی افراد به ویژه میانسالان به واسطه راه‌اندازی اینترنت موبایل و در دسترس بودن آن روی گوشی‌ها به جمع کاربران اینترنت پیوستند. میزان مصرف کاربران در فروردین سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته که همزمان با راه‌اندازی نسل 5/ 4 اینترنت همراه بود، حدود 9/ 2برابر شده است. این رشد فزاینده مصرف اینترنت از اوایل سال 92 آغاز شده و در سال‌های بعد با راه‌اندازی نسل‌های بعدی اینترنت ادامه داشته است. با توجه به رونمایی از اپلیکیشن‌های جدید، توسعه تعداد کسب و کارهای خدماتی بر بستر اینترنت همراه و... مصرف دیتا حدود 426درصد رشد کرده است. این افزایش چشمگیر تقاضا برای اینترنت می‌تواند به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی حوزه ICT این سیگنال و اطمینان خاطر را بدهد که تامین مالی و توسعه زیرساخت‌های دیجیتالی ایران توجیه‌پذیر است و آنها را تشویق کند تا در راستای توسعه زیرساخت‌های اینترنتی درصدد راه‌اندازی مرکز داده‌ها و رایانش ابری برآیند و برای تحقق آن برنامه‌های بلندمدتی را در کشور اجرا کنند.

وی در ادامه اشاره کرد: شرایط موجود نشان می‌دهد در مقایسه با نسل سوم، اپراتورها وضعیت بهتر و زمان بیشتری برای توسعه نسل چهارم اینترنت همراه داشته باشند. هر چند در برخی کشورها نسل پنجم به شکل آزمایشی در حال اجراست، با این حال، استانداردهای آن هنوز نهایی نشده است و انتظار می‌رود تا چهار یا پنج سال آینده بازار اینترنت همراه در تصاحب 4G باشد و اپراتورها اقبال بیشتری برای بهره‌برداری از آن خواهند داشت. محسوس‌ترین آثار اقتصادی راه‌اندازی نسل‌های جدید اینترنت همراه را می‌توان در تقویت تجارت الکترونیک شاهد بود و اینکه این تکنولوژی فرصتی را برای کارآفرینان و استارت‌آپ‌ها فراهم کرده تا فعالیت خود را در حوزه اقتصاد دیجیتال توسعه داده و به تبع آن پیامدهای مثبتی مانند ایجاد شغل یا درآمدزایی را در این حوزه رقم بزنند.

به گفته معاون وزیر ارتباطات، آخرین آمارهای ارائه شده از سوی وزارت ارتباطات حاکی از آن است که در یک سال اخیر بالغ بر هزار و ٢٢٧ استارت‌آپ در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایجاد شد و 2 هزارو ٥٠٠ واحد کسب وکار مرتبط با این فعالیت‌ها شکل گرفت. همچنین بنا بر آماری که معاون فناوری ریاست جمهوری اعلام کرده از هزاران استارت‌آپ ایرانی چهار استارت‌آپ مرتبط با فناوری اطلاعات وجود دارند که فروش آنها از چهار هزار میلیارد تومان گذشته است؛ این استارت‌آپ‌ها در سه یا چهار سال گذشته وجود نداشته‌اند اما در چندسال توانسته‌اند چنین رشدی داشته باشند. بی‌شک مهم‌ترین عامل شکل‌گیری و توسعه این استارت‌آپ‌ها فراگیر شدن اینترنت به ویژه اینترنت موبایل در بین کاربران بوده تا بتوانند با ایجاد تقاضا بازار مطمئن‌‌تری برای این کسب‌وکارهای نوپا فراهم کنند.

18