۰ نفر

راه‌اندازی اولین سیستم شناسنامه هوشمند الکترونیکی تجهیزات پزشکی کشور در تبریز

۱۶ دی ۱۳۹۵، ۹:۵۷
کد خبر: 168846
راه‌اندازی اولین سیستم شناسنامه هوشمند الکترونیکی تجهیزات پزشکی کشور در تبریز

‌اولین سیستم شناسنامه هوشمند الکترونیکی تجهیزات پزشکی کشور‌ در تبریز راه‌اندازی شد.

 ‌آرش روحی، طراح این سامانه در مراسم رونمایی آن عنوان کرد: این سیستم تمامی اطلاعات را به صورت الکترونیکی ثبت می‌کند‌ و با نزدیک کردن تبلت و گوشی هوشمند به بارکد روی تجهیزات پزشکی که تمامی اطلاعات شناسنامه دستگاه را در آن ذخیره می‌کنیم، روی گوشی و تبلت بارگذاری می‌شود.

‌به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی در خصوص اطلاعاتی که این سیستم در دسترس پرستاران و کاربران قرار می‌دهد، افزود: فیلم‌ها و کتابچه های تخصصی آموزشی کاربری دستگاه‌ها، شناسنامه تجهیزات پزشکی و شماره تلفن‌های شرکت پشتیبان، عکس و مشخصات مربوطه به دستگاه پزشکی و امکان ثبت خرابی دستگاه در سیستم از جمله امکاناتی است که این سامانه در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

روحی به برخی اهداف مهم این سیستم اشاره کرد و گفت: ارتقاء کیفیت خدمات سلامت، مدیریت و نظارت دقیق و به‌روز برای مراکز درمانی و بیمارستان‌ها، بهینه سازی بودجه و اعتبارات موجود در نگهداشت تجهیزات و نگهداری پیشگیرانه (pm) تجهیزات پزشکی بیمارستان‌های کشور، آموزش و بالا بردن سطح آگاهی کاربران تجهیزات پزشکی و همکاری در راستای دولت الکترونیک از جمله مزایا و اهداف سیستم شناسنامه الکترونیکی تجهیزات پزشکی است.

وی کاربرد این سیستم را در اعتبار بخشی بیمارستان‌ها، بسیار مهم دانست و اظهار کرد: با بکارگیری این سامانه می‌توان تا 70 درصد اعتبار بخشی بیمارستان‌ها را افزایش داد.

روحی همچنین اجرای این سیستم را زیرساخت و گامی مهم در جهت راه‌اندازی بیمارستان های هوشمند در کشور دانست، و اضافه کرد: از دیگر کاربردهای مهم این سیستم، کمک به حفظ بهداشت محیط و فردی در استفاده از تجهیزات پزشکی است.

وی با اشاره به اینکه 33 درصد بودجه بیمارستانی صرف تجهیزات پزشکی می‌شود و این در حالیست که اکثر خرابی‌های دستگاه‌ها به دلیل استفاده اشتباه کاربران از آن‌هاست، عنوان کرد: با استفاده از این سیستم می‌توان بصورت آنلاین زمان و مشخصات دقیق ثبت خرابی دستگاه‌ها را دانست و تعمیرات آن‌ها را سازماندهی کرد، به علاوه آمار و لیست تجهیزات کل بیمارستان و هر بخش به صورت جداگانه و اطلاعات فاکتور و اسناد لازمه در دسترس مسئول تجهیزات پزشکی بیمارستان قرار می‌گیرد.

روحی اظهار کرد: ثبت اطلاعات در شناسنامه های کاغذی صرفا حالت بروکراسی اداری داشته و کاربرد چندانی در مدیریت بیمارستان و سازمانی ندارد، زیرا اطلاعات به‌روز و دقیق در اختیار مسولان بیمارستانی و کشوری قرار نمی‌گیرد تا بتوانند تصمیماتی جهت مدیریت آن‌ها داشته باشند.

روحی به معایب و مشکلات شناسنامه‌های کاغذی تجهیزات پزشکی اشاره کرد و گفت: ایجاد مزاحمت این برگه‌های کاغذی برای پرسنل درمانی، ایجاد مشکلات بهداشت محیط به خصوص در اتاق عمل و بخش های مراقبت ویژه و احتمال از بین رفتن اطلاعات با نفوذ مواد پاک کننده از جمله سایر مشکلات شناسنامه‌های کاغذی تجهیزات پزشکی است.

وی خاطرنشان کرد: در جهت تشویق پرستاران و کاربران به یادگیری و استفاده از این سامانه، گواهی معتبر آموزشی مجازی به آن‌ها داده می‌شود.

‌سیستم شناسنامه هوشمند الکترونیکی تجهیزات پزشکی برای اولین بار در کشور توسط شرکت بهسا زیر نظر و حمایت مرکز رشد فناوری فرآورده‌های دارویی و تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و همکاری بیمارستان امیرالمومنین تبریز، طراحی و در این بیمارستان اجرا می‌شود.