۰ نفر

دوربین‌های دوگانه در گوشی‌های هوشمند

۴ دی ۱۳۹۵، ۸:۳۹
کد خبر: 166219
دوربین‌های دوگانه در گوشی‌های هوشمند

شاید بتوان سال ٢٠١٦ را برای گوشی‌های هوشمند به سال دوربین‌های دوگانه تعبیر کرد، چراکه بدون شک دوربین‌ دوگانه هیجان‌انگیزترین و نوآورانه‌ترین قابلیت جدید گوشی‌های هوشمند در این سال بوده‌ است؛

سالی که در آن شاهد تجهیز گوشی‌های پرچم‌دار و پرطرفدار شرکت‌هایی مانند اپل، هواوی، LG و HTC، به این دوربین‌ها بوده‌ایم. فناوری مطرح در طراحی دوربین‌های دوگانه، ترکیبی از یک دوربین رنگی در کنار دوربینی سیاه‌وسفید است. در این راهکار که اصطلاحا RGB+Mono خوانده می‌شود، تفاوت اصلی دو دوربین در حسگر‌های آنهاست. در ساخت این دوربین‌ها از همان فناوری مورد استفاده در دوربین‌های سه‌بُعدی عادی استفاده شد که عبارت بود از به‌کارگیری دو دوربین که به تقلید از دو چشم انسان اجسام را با تفاوتی اندک در زاویه‌ دید، مشاهده و ثبت می‌کردند. شرکت هواوی از جمله تولیدکنندگانی‌ است که با بهره‌گیری از وجود دو لنز مجزا در دوربین‌های دوگانه، سرعت فوکوس را افزایش داده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق ، اگرچه این افزایش سرعت فوکوس در عمل بسیار ناچیز است، اما عملیات فوکوس با دقت بالایی انجام شده، افزایش کیفیت و جزئیات عکس‌ها را به دنبال دارد. هنگام عکس‌برداری با این گوشی‌های هوشمند، هر دو دوربین رنگی و سیاه‌وسفید به صورت هم‌زمان اقدام به ثبت تصویر می‌کند تا درنهایت این تصاویر دریافتی به کمک یک نرم‌افزار پردازش تصویر ویژه با یکدیگر ترکیب شوند. این ترکیب مزایای مختلفی به‌دنبال دارد که ازجمله می‌توان به بهبود سرعت و دقت فوکوس، افزایش جزئیات تصویر و همچنین ثبت تصاویر واضح‌تر و روشن‌تر در محیط‌های تاریک اشاره کرد.

 یکی از ارمغان‌های دوربین دوگانه برای کاربران گوشی‌های همراه، امکان خلق سریع‌تر و بهتر جلوه بوکه بدون نیاز به اپلیکیشن‌های مجزاست. «بوکه» نام جلوه‌ تصویری خاصی ا‌ست که از طریق تارکردن همه اجزای تصویر به جز سوژه اصلی آن ایجاد می‌شود. عکس‌برداران حرفه‌ای از این جلوه برای کمک به تمرکز راحت‌تر چشم‌های بیننده بر سوژه اصلی تصویر بهره می‌گیرند. شرکت‌هایی همچون اپل و هواوی سعی داشته‌اند از امکانات سخت‌افزاری موجود در دوربین‌های دوگانه، برای ایجاد جلوه بوکه به صورتی دقیق‌تر، راحت‌تر و سریع‌تر بهره گیرند. قابلیت بوکه در دوربین دوگانه محصولات هواوی را می‌توان کامل‌تر و پیشرفته‌تر از نمونه پیاده‌سازی‌شده از سوی اپل دانست، چراکه در محصولات هواوی پس از عکس‌برداری با حالت بوکه، می‌توان فوکوس را به سوژه‌های مختلف انتقال داده و جلوه بوکه را مطابق میل خود تنظیم کرد. به‌این‌ترتیب که با انتخاب یک سوژه برای فوکوس، جلوه بوکه بر همان اساس تنظیم شده و بقیه اجزای تصویر تار می‌شود. حتی می‌توان با تغییر زاویه دید و معکوس‌کردن جلوه بوکه، پس‌زمینه را در حالت فوکوس قرار داده و سوژه تصویر را تار کرد. دوربین‌ دوگانه گوشی‌های هوشمند Apple iPhone ٧ Plus، LG G٥، LG V٢٠ و LG V١٠ در گروه اول قرار گرفته، از یک دوربین با فاصله کانونی کوتاه‌تر و دیگری با فاصله کانونی بلند‌تر تشکیل یافته‌اند. دوربین دوگانه iPhone ٧ Plus با بهره‌گیری از یک لنز wide عادی در کنار یک لنز

telephoto، توانایی نسبتا بالایی در درشت‌نمایی نوری و دیجیتالی از خود نشان می‌دهد. این دوربین همچنین قابلیت عکس‌برداری با جلوه بوکه را برای کاربر فراهم می‌آورد. در این ترکیب دوگانه، دوربین wide به قابلیت تثبیت تصویر نوری یا OIS مجهز شده، اما دوربین telephoto از این قابلیت -که موجب کاهش اثرات منفی لرزش‌های ناخواسته دوربین می‌شود- بی‌‌بهره است. دوربین‌های دوگانه‌ به‌کاررفته در گوشی‌های هوشمند شرکت LG از یک دوربین با لنز ultra-wide، در کنار دوربینی با یک لنز wide عادی تشکیل یافته‌اند. درحالی‌که LG G٥ به یک دوربین پشتی دوگانه و LG V١٠ به دوربین جلویی دوگانه مجهز شده است؛ دوربین پشتی LG V٢٠ از این نوع دوربین‌های دوگانه‌ است. دوربین دوگانه مورد استفاده از سوی شرکت LG، قادر به ثبت تصاویری با زاویه دید بسیار گسترده، همراه با جلوه fisheye است.

این دوربین‌های دوگانه از لحاظ قابلیت درشت‌نمایی نسبت به اغلب دوربین‌های عادی تفاوت چندانی داشته و در مقایسه با دوربین iPhone ٧ Plus نیز به‌مراتب محدود‌تر و ضعیف‌تر عمل می‌کنند. همچنین هر سه گوشی‌ هوشمند شرکت LG به قابلیت تثبیت تصویر نوری (OIS) مجهز شده‌اند.  در مقابل، شرکت هواوی از نوع دوم دوربین‌های دوگانه که اصطلاحا دوربین‌های RGB+Mono خوانده می‌شود، بهره گرفته است. این دوربین‌های دوگانه با بهره‌گیری از یک دوربین رنگی در کنار یک دوربین سیاه‌وسفید، به گفته شرکت سازنده، قادر به ثبت تصاویری با جزئیات بیشتر، نویز کمتر، فوکوس سریع‌تر و دقیق‌تر و عمق دید بالاتر بوده و در محیط‌های تاریک عملکرد نسبتا بهتری از خود نشان می‌دهند. عملیات ترکیب و پردازش تصویر در این نوع دوربین‌های دوگانه بنا بر برخی بررسی‌ها، کمی کند‌تر از نوع اول بوده، درنتیجه هنگام تصویربرداری از سوژه‌های متحرک احتمال تارشدن تصویر اندکی بیشتر خواهد بود.