۰ نفر

هدف پیام رسان داخلی، حذف «تلگرام» نیست

۲۳ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۴۶
کد خبر: 157930
هدف پیام رسان داخلی، حذف «تلگرام» نیست

چند روزی است برخی از رسانه‌ها خبر از ورود رقیب تلگرام داده‌اند و در این خصوص نوشته‌اند یک پیام‌رسان بومی (سروش) با پشتیبانی و حمایت صدا و سیما می‌خواهد جایگزین تلگرام شود و در صورت جایگزینی، این شبکه اجتماعی پرطرفدار در کشور فیلتر خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی در این باره ابراز بی‌اطلاعی کردند. واعظی وزیر ارتباطات در حاشیه بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات درباره این شایعات گفت: خبر فیلتر شدن تلگرام و جایگزین شدن یکی از شبکه‌های اجتماعی داخلی به جای آن را تنها در نمایشگاه مطبوعات شنیدم و باید بگویم من اطلاعی دراین باره ندارم و تاکنون خبری درباره فیلتر شدن تلگرام نشنیده ام. ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز در حاشیه نمایشگاه مطبوعات درباره بحث جایگزین شدن شبکه اجتماعی داخلی به جای تلگرام  گفت: در بحث شبکه‌های اجتماعی نمی‌توان چیزی را از بالا دیکته کرد تا شبکه‌ای را جایگزین شبکه دیگری کنند چرا که همانگونه که از نام این شبکه‌ها پیدا است اجتماعی است، یعنی با مردم سر و کار دارد و از سوی مردم انتخاب می‌شود. فیروزآبادی افزود: اکنون در کشور بیش از 200 شبکه اجتماعی وجود دارد و فعال هستند و اینکه چه شبکه‌ای انتخاب شود را مردم تعیین می‌کنند.

جذب کاربر در بازار رقابتی

جعفر خورشاد مدیرعامل توسعه رسانه سروش درباره جایگزینی پیام رسان داخلی به جای شبکه اجتماعی خارجی و فیلتر شدن تلگرام  گفت: اگر قرار است تلگرام فیلتر شود این خبر را باید مسئولان مربوطه (کمیته تعیین مصادیق مجرمانه) اعلام کنند و تا آنجایی که می‌دانم در 6 ماه گذشته خبری از فیلتر شدن شبکه اجتماعی خارجی (تلگرام) اعلام نشده است. اما اینکه شبکه پیام رسان داخلی سروش بخواهد جای تلگرام را بگیرد و کاربران را به سوی خود جذب کند حرف دیگری است چرا که هر شبکه اجتماعی داخلی در پی جذب مخاطب و کاربر است و تلاش می‌کند تا شبکه بومی خود را به مردم معرفی کند و این موضوع دلیل بر حذف شبکه خارجی نیست چرا که در بازار رقابتی همه تلاش می‌کنند تا محصول خود را معرفی کنند.

خورشاد در پاسخ به این سؤال که آیا پیام رسان داخلی متعلق به سازمان صدا و سیما است و تبلیغات خود را برای معرفی این شبکه به کاربران آغاز کرده است، گفت: اینکه این پیام رسان داخلی متعلق به صدا و سیما است شکی نیست. از سوی دیگر کمتر کسی نام شبکه اجتماعی داخلی ما را شنیده است چرا که هنوز تبلیغات خود را برای معرفی آن به دلیل نداشتن بودجه آغاز نکرده‌ایم، حتی کارشناسان و همکاران ما حدود 3 ماه است که حقوقی دریافت نکرده‌اند.

وی افزود: به نظر من تمام این بحث‌ها برای تبلیغ بیشتر و رایگان این شبکه اجتماعی خارجی است چرا که هیچ‌یک از مطبوعات، نشریات و حتی برنامه‌های صدا و سیما شبکه‌های اجتماعی داخلی را تبلیغ نمی‌کنند و هیچ نامی از شبکه‌های اجتماعی بومی نمی‌برند پس چطور می‌توان گفت که می‌خواهند تلگرام را حذف کرده و یک شبکه داخلی را جایگزین کنند.

مدیرعامل توسعه رسانه سروش درباره این مسأله که گفته می‌شود فیلتر تلگرام در پی جلوگیری از تبلیغات گروه خاص برای انتخابات آتی ریاست جمهوری است و در این میان صدا و سیما با معرفی شبکه اجتماعی داخلی خود در پی زمینه‌سازی برای حذف تلگرام است نیز گفت: این پیام رسان چند سالی است که راه‌اندازی شده و اگر مسئولان صدا و سیما به دنبال بهره‌برداری از این شبکه داخلی بودند حداقل نام آن را سروش انتخاب نکرده و آن را علنی نمی‌کردند. وی افزود: از سوی دیگر از رهبری گرفته تا همه مسئولان روی مشارکت بیشتر در انتخابات تأکید می‌کنند و وقتی شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی می‌تواند در بالا بردن مشارکت انتخاباتی مؤثر باشد چرا باید یک شبکه پرطرفدار را فیلتر کنند بنابراین از نگاه من این تحلیل غیرمنطقی است چرا که وقتی یک گروه می‌تواند از شبکه‌های اجتماعی به نفع خود بهره‌برداری کند چرا گروه مقابل نتواند.

تلاش برای جلب اعتماد کاربران

اما این پیام رسان داخلی چه میزان کاربر دارد که آن را رقیب شبکه پرطرفدار تلگرام معرفی می‌کنند. خورشاد با بیان اینکه تاکنون 500 هزار کاربر در این شبکه اجتماعی داخلی ثبت‌نام کرده‌اند گفت: اما این شبکه بومی ظرفیت پذیرش 10میلیون کاربر را دارد و می‌تواند این میزان کاربر را از طریق سرورهای خود پوشش دهد و با قرار دادن امکاناتی که دیگر شبکه‌های اجتماعی خارجی ندارند در پی جذب کاربر باشد.

وی درباره نگرانی کاربران درباره امنیت شبکه اجتماعی بومی گفت: امنیت دارای مقوله‌های مختلفی است. امنیت پیام رسان به امنیت دیتا سنتر، فضای تبادل داده، امنیت شبکه‌های اینترنتی ISP و... بستگی دارد. فقط درباره بخش پیام رسان خود می‌توانم اظهار نظر کنم که امنیت آن از سوی یکی از بهترین شرکت‌های امنیتی ایران (امن‌افزار گستر شریف) تأمین شده و نگرانی وجود ندارد.

 خورشاد در پاسخ به این سؤال که برخی معتقد هستند که چون صاحب پیام رسان سروش صدا و سیما است، در صورت درخواست دستگاه‌های حاکمیتی از ارائه اطلاعات شخصی و خصوصی کاربران دریغ نخواهد کرد، گفت: من هیچ مسئولیتی در صدا و سیما ندارم و نمی‌توانم در این باره پاسخ دهم. مسئولان صدا و سیما باید در این باره اظهارنظر کنند ولی تمام شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی تلاش می‌کنند تا اعتماد کاربران را نسبت به خود جلب کنند و از ارائه اطلاعات جلوگیری می‌کنند مگر اینکه حکم قضایی وجود داشته باشد که در این صورت هیچ شبکه اجتماعی داخلی حتی تلگرام هم نمی‌تواند مقاومت کند.

جعفر خورشاد مدیرعامل توسعه رسانه سروش در ادامه با ابراز تأسف از اینکه به تولیدات و محصولات بومی توجه نمی‌شود گفت: تمام این حرف‌ها و حدیث‌ها برای تضعیف پیام رسان‌های داخلی است و فرقی نمی‌کند که پیام رسان متعلق به صدا و سیما باشد یا بخش دیگری. این درحالی است که باید به تولیدات داخل بیشتر بها داد.

وی افزود: از یک طرف از راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی داخلی در کشور سخن گفته و از سوی دیگر برای شبکه‌های اجتماعی خارجی مانند تلگرام هر روز بیشتر از دیروز رایگان تبلیغ می‌شود. البته معرفی نکردن بهترین‌های داخل کشور تنها مختص به شبکه‌های اجتماعی نیست در دیگر بخش‌ها نیز مانند معرفی کارآفرینان همین موضوع صدق می‌کند. به‌عنوان نمونه صدا و سیما و نشریات ،کارآفرینان موفق را معرفی می‌کنند ولی از کار آن کارآفرین به علت تبلیغ شدن نامی نمی‌برند. از گفتن تعداد کاربران آن جلوگیری می‌کنند ولی براحتی می‌گویند برنامه ما را در فلان کانال خارجی پیگیری کنید. وی در ادامه با بیان اینکه مسئولان کشور مانند مسئولان وزارت ارتباطات نیز با وجود حرف‌هایی که درباره راه‌اندازی و حمایت از شبکه‌های اجتماعی داخلی می‌زنند از این شبکه‌ها حمایت نمی‌کنند مدعی شد: مسئولان وزارت ارتباطات بگویند تاکنون چقدر به پیام رسان‌های داخلی کمک کرده‌اند. مسئولان تنها حرف می‌زنند و ما در عمل چیزی نمی‌بینیم. همین وزارتخانه‌ای که دم از حمایت از شبکه‌های اجتماعی داخلی می‌زند نه تنها تاکنون هیچ حمایتی از شبکه‌های اجتماعی داخلی نکرده، بلکه با مدیران شبکه‌های اجتماعی خارجی مذاکره و برای آنها تبلیغ کرده است.

وی افزود: کسی که حرفی می‌زند یا باید خود دست به کار شود و کاری انجام دهد یا از آنهایی که در این راستا حرکت می‌کنند، حمایت کند ولی ما حمایتی از سوی وزارت ارتباطات درخصوص شبکه‌های اجتماعی داخلی ندیده‌ایم.

تدوین سند برای حمایت از شبکه‌های اجتماعی

مرتضی برجی مدیریکی از شبکه‌های اجتماعی داخلی (ساینا) نیز با بیان اینکه ما از انتشار خبر جایگزینی تلگرام با یک شبکه اجتماعی داخلی مطلع نیستیم  گفت: تا آنجایی که اطلاع دارم هنوز هیچ یک از شبکه‌های اجتماعی داخلی به اندازه کافی به پختگی لازم نرسیده‌اند و برای اینکه شبکه‌های اجتماعی داخلی بتوانند امتحان پس دهند به زمان نیاز دارند در عین حال تا آنجایی که می‌دانم این شبکه اجتماعی داخلی هم که سرزبان‌ها افتاده هنوز امتحان خود را پس نداده است بنابراین باید فعلاً منتظر ماند. وی افزود: اگر تلگرام فیلتر شود فعلاً مردم جایگزین مناسب دیگری ندارند. مردم به پیام رسان مناسب داخلی نیاز دارند بنابراین باید از پیام رسان‌های داخلی حمایت شود که متأسفانه در 3 سال اخیر هیچ حمایتی از پیام رسان‌های داخلی نشده است.

در پی این ادعا مبنی بر حمایت نکردن از شبکه‌های اجتماعی داخلی از سوی دولت، ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: درخصوص حمایت از این شبکه‌ها در شورای عالی فضای مجازی سندی تدوین شده است که بعد از تصویب در شورای عالی فضای مجازی از شبکه‌های اجتماعی داخلی حمایت خواهد کرد.

واعظی نیز درباره این ادعا گفت: این حرف را اصلاً قبول ندارم چرا که ما به راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی داخلی کمک می‌کنیم، البته قرار نیست هر کسی ادعا می‌کند که شبکه اجتماعی دارد، وزارتخانه به آن شبکه اجتماعی کمک کند بلکه ابتدا در وزارتخانه از نظر فنی بررسی می‌شود و اگر مورد تأیید قرار گرفت وزارت ارتباطات از آن شبکه داخلی حمایت می‌کند.