۰ نفر

نخستین قدم برای گسترش همکاری بین دو کشور؛

زنگنه: توتال در شرایط عادی نمی‌تواند از فاز‌۱۱ کنار برود/ علاقمندی ازبکستان به سرمایه‎گذاری در بالادستی نفت

۲۷ آبان ۱۳۹۶، ۱۶:۳۲
کد خبر: 232327
زنگنه: توتال در شرایط عادی نمی‌تواند از فاز‌۱۱ کنار برود/ علاقمندی ازبکستان به سرمایه‎گذاری در بالادستی نفت

وزیر نفت گفت: ما قرارداد معتبر قانونی با توتال، سی ان پی سی و پتروپارس داریم و در آن مشخص شده است که این شرکت در چه شرایطی می تواند از این پروژه کنار برود.

 بیژن زنگنه امروز (شنبه، 27 آبان ماه) پس از دیدار با علیشیر سلطان‎اف، معاون نخست وزیر ازبکستان ضمن تشریح محور این دیدار، درباره اخبار ضد و نقیضی که از توسعه فاز 11 پارس جنوبی و توتال مطرح است، اظهار کرد: ما قرارداد معتبر قانونی با توتال، سی ان پی سی و پتروپارس داریم و در آن مشخص شده است که این شرکت در چه شرایطی می تواند از این پروژه کنار برود.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم،وی تاکید کرد: توتال در شرایطی می‎تواند از این پروژه کنار برود که تحریم‌های بین المللی از سوی شورای امنیت علیه ایران اعمال شود.

وزیر نفت با بیان این که متاسفانه عده‎ای می خواهند که توتال از این پروژه کنار برود تا بگویند پیش بینی ما درست از آب در آمد، افزود: یک عده هم مرتبا خبرهای مربوط به حضور توتال در ایران را غلط ترجمه می کنند تا نگرانی ایجاد کنند؛ آدم که از ترس مرگ خودکشی نمی کند.

وزیر نفت همچنین درباره محور دیدار با معاون نخست وزیر ازبکستان با اشاره به این که ما علاقمند به توسعه روابط با این کشور در شاخه‌های مختلف هستیم، تصریح کرد: این دومین دیدار با مقامات ازبکستانی در طول حدود یک ماه گذشته است و عمده محور این دیدارها در زمینه نفت و بخش‌های پایین دستی است.

وی از علاقمندی ازبکستان برای سرمایه‎گذاری در بالادستی نفت و پتروشیمی خبر داد و گفت: معاون نخست وزیر ازبکستان امروز با مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی (رضا نوروززاده) دیدار و گفتگو می کند.

زنگنه با بیان این که ازبکستان همچنین علاقمند به خرید نفت از ایران است، تصریح کرد: موضوع خرید نفت می تواند نخستین قدم برای گسترش همکاری بین دو کشور باشد که ممکن است زودتر از مباحث دیگر به نتیجه برسد.

به گفته وزیر نفت، مذاکرات بیشتر درباره خرید نفت ایران از سوی ازبکستان توسط مدیریت امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران پیگیری می شود.

ازبکستان کشوری در آسیای مرکزی و دارای مرز مشترک با کشورهای افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قرقیزستان و قزاقستان است، پایتخت این کشور شهر تاشکند است.