۰ نفر

تغییر مسیر لوله‌های نفتی برای صادارت

۱۹ تیر ۱۳۹۶، ۰:۴۶
کد خبر: 204818
تغییر مسیر لوله‌های نفتی برای صادارت

معکوس کردن برخی خطوط انتقال فرآورده با هدف اجرای سیاست‌های صادرات فرآورده‌های نفتی در شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران انجام شد.

هوشنگ امیرسرداری گودرزی، معاون عملیات مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، اظهار کرد: با توجه به کاهش مصرف فرآورده‌های نفتی در داخل کشور و سیاست‌های افزایش صادرات، دو خط لوله ۱۶ اینچ اصفهان/یزد و بخشی از خط لوله ۱۰ اینچ آبادان، اهواز/تهران به تازگی معکوس شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از شانا، وی افزود: نفت گاز تولیدی در آبادان از همان منطقه صادر می‌شود و برای اینکه نفت‌گاز به مسیر این خط لوله در شهرهای استان لرستان و شهر اهواز و ... توزیع شود، بخشی از خط ۱۰ اینچ از شازند به طرف آبادان معکوس شده است.

به گفته معاون عملیات مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، حتی مازاد این فرآورده‌های نفتی در این خط هم از آبادان صادر می‌شود.

امیر سرداری گودرزی با بیان این‌که معکوس سازی خط لوله ۱۶ اینچ اصفهان به یزد دو هفته پیش انجام شده است، اظهار کرد: این برنامه‌ریزی با هدف صادرات بیشتر، انتقال ایمن تر و رفع مشکلات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در گلوگاه های توزیع، انجام شده است.

وی افزود: به همین منظور و با ایجاد یک تلمبه خانه در اصفهان و تغییراتی در یزد، از ۱۵ روز پیش این معکوس‌سازی عملیاتی شد.

به گفته این مقام مسئول، این عملیات سبب کاهش تردد نفتکش‌ها در سطح جاده‌ها و ایمن‌تر شدن آن نیز شده است.

معاون عملیات شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران درباره خط انتقال محصول تولیدی پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: هم‌اکنون یک رشته خط ۲۶ اینچی داریم در کنار آن به موازات، باید خط دوم احداث شود؛ این اقدام از سوی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران طرح ریزی شده است.

به گفته وی، هم اکنون یک خط با ظرفیت کامل در حال کار است و بنزین تولیدی پالایشگاه را جابه‌جا می‌کند.

گودرزی با تاکید بر این‌که برای انتقال این حجم بنزین مشکلی نداریم، گفت: زمانی که بنزین تولیدی این پالایشگاه روی رقم ۱۲ میلیون لیتر در روز تثبیت شود، امیدواریم که دیگر واردات نداشته باشیم.

خط لوله بیکار نداریم

امیر سرداری گودرزی با اشاره به این‌که هم اکنون مصرف فرآورده‌های نفتی در کشور پایین آمده، افزود: البته ما خط لوله بیکار نداریم و ۹۹ درصد خطوط لوله نفت خام و ۸۰ درصد خطوط لوله فرآورده در حال جابه‌جایی مواد است و داخل ۲۰ درصد باقی مانده هم فرآورده اضافی است که هم اکنون امکان انتقال آن وجود ندارد.

وی اظهار کرد: خوشبختانه با توجه به آمادگی کامل شرکت پالایش و پخش و زیر مجموعه آن دارد و این حجم جابه‌جایی مواد که وجود دارد، هیچ زمانی مردم که مصرف کنندگان نهایی هستند کمبود بنزین یا دیگر فرآورده‌ها را احساس نکرده‌اند.

تقویت تاسیسات در اولویت کار ماست

امیر سرداری گودرزی با اشاره به اینکه این شرکت به منظور افزایش انتقال فرآورده‌های نفتی تاسیساتی اضافه نکرده است، گفت: در حال تقویت تاسیسات هستیم.

وی ادامه داد: تاسیسات کرمان که در ابتدا موقت بود، هم اکنون در حال ثبات و تکمیل است که تا آخر امسال به بهره برداری می رسد.

به گفته وی همچنین بوستر پمپ‌ها در فرودگاه امام، چون به صورت مستمر در حال سوخت رسانی است و البته با یک پمپ انجام کار می کند، برای آن یک پمپ یدک تدارک دیده ایم که احیانا برای انتقال مشکلی ایجاد نشود.

وی با بیان این‌که از رفسنجان به طرف کرمان به خط ۱۴ اینچ داشتیم و زمانی که در حال جابجایی یک نوع فرآورده بودیم، محصول بعدی را هم باید در همان خط جابجا می کردیم، افزود: برنامه داریم به منظور انتقال بهتر و ایمن تر، این خط لوله تبدیل به دو خط شود؛ یکی مختص بنزین و دیگری برای نفت گاز اختصاص داده شود.

امیرسرداری گودرزی با بیان این‌که در حوزه حریم همچنان مشکلات ما حل نشده است و نتوانسته‌ایم حدود و حریم خطوط لوله را در مجلس شورای اسلامی قانونمند کنیم، افزود: این در حالی است که خطوط لوله گاز دارای حریم ۱۵۰ متری است اما خطوط لوله نفت و فرآورده از این قانون مستثنی شده است.

به گفته وی فرق این خطوط با خطوط لوله گاز اینجاست که عدم رعایت حریم در حوزه گاز، انفجار در پی دارد؛ اما اگر خطوط لوله نفت و فرآورده دچار هرگونه حادثه‌ای شود غیر از ضرر اقتصادی، آثار زیست محیطی (آلودگی آب و خاک) و همچنین آتش سوزی با گستره زیادی خواهد داشت که خطرات جانبی آن برای همسایگان حریم بیشتر خواهد بود.