۰ نفر

مسافران خارجی جای ایرانی‌ها را گرفته‌اند

۱۰ شهریور ۱۳۹۷، ۶:۰۵
کد خبر: 297005
مسافران خارجی جای ایرانی‌ها را گرفته‌اند

تا یک ماه پیش در روزهای غیر تعطیل می‌توانستید بلیت هواپیما برای بسیاری از مسیرها را زیر 100 هزار تومان بخرید. یادمان نمی‌رود که بعد از تعطیلات نوروز قیمت بلیت مسیرهای شلوغی مانند کیش به زیر 50 هزار تومان هم رسید اما در حال حاضر دیگر بلیت کمتر از 250 هزار تومان در هیچ مسیری به فروش نمی‌رسد و دلیل آن گران شدن قیمت دلار است که تأثیر خود را بر این بخش از حمل و نقل گذاشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، اگر این روزها گذرتان به فرودگاه مهرآباد افتاده باشد شما هم شاید از خلوتی سالن‌های انتظار و صف‌های کوتاه جلوی کانترهای صدور کارت پرواز تعجب کرده اید. برخی مسافران هم در فضای مجازی عکس‌هایی از داخل هواپیما منتشر می‌کنند که تعداد صندلی‌های خالی از صندلی‌های پر بیشتر است.ساعت 11 صبح است سری به چند ترمینال فرودگاه می‌زنم. سالن انتظار، آن شلوغی هفته‌های قبل را ندارد البته تعداد ایرلاین‌ها در ترمینال‌های مختلف متفاوت است و این موضوع علت شلوغ‌تر بودن این ترمینال‌ها است اما در مجموع خالی بودن بیشتر صندلی‌ها در سالن انتظار بیشتر از هر چیزی در ترمینال‌ها به چشم می‌آید. در ترمینال یک، 10 کانتر برای صدور کارت پرواز باز است اما فقط در 2 کانتر مسافران منتظر دریافت کارت پرواز هستند که تعداشان به 20 نفر نمی‌رسد. از مسئول یکی از کانترها می‌پرسم همیشه صف مسافران اینقدر خلوت است؟ پاسخ می‌دهد چون در این ترمینال تعداد شرکت‌ها کم هستند معمولاً خلوت‌تر از ترمینال‌های دیگر است اما نه به این خلوتی که امروز شما می‌بینید. می‌گوید دو سه هفته‌ای است که شرکت‌ها تعداد پروازها را کم کرده‌اند که این تصمیم حتماً بخاطر کاهش تقاضا بوده است. از مسافری که در صف دریافت کارت پرواز به مقصد چابهار ایستاده می‌پرسم همیشه با هواپیما سفر می‌کند؟ می‌گوید چون به چابهار می‌رود بخاطر مسافت طولانی مجبور است با هواپیما برود.  او می‌گوید قبلاً بلیت را حدود 250 هزار تومان می‌خریده ولی با گران شدن در روزهای غیر پیک بلیت را 380 هزار تومان  می‌خرد.بعد از تصمیمات جدید ارزی دولت و قطع شدن ارز دولتی ایرلاین‌ها، قیمت بلیت هواپیما در کمتر از دوهفته در مسیرهای داخلی و خارجی بیش از 50درصد افزایش یافت و کاهش مسافران هوایی نتیجه آن بود. حال ایرلاین‌ها برای جلوگیری در از دست دادن مسافران در توافقی با سازمان هواپیمایی کشوری تصمیم گرفتند نرخ‌های ثابتی را تا آخر مهرماه برای پروازهای خود تعیین کنند در عوض سازمان هواپیمایی هم با موافقت بانک مرکزی به ایرلاین‌ها قول پرداخت ارز سامانه نیما را داده است. ارز این سامانه با قیمت تقریبی 7500 تومان ارزانتر از ارز آزاد است که در حال حاضر حدود 10هزار و 500 تومان قیمت دارد. با این‌که تعیین قیمت ثابت به منظور جلوگیری از افزایش افسار گسیخته قیمت‌ها بوده اما همین قیمت‌های ثابت حدود 40 درصد بیشتر از قیمت‌های قبل است و مسافران می‌گویند زیاد فرقی به حالشان نمی‌کند 50 هزار کمتر یا بیشتر مهم 2 برابر شدن قیمت بلیت است که فکری به حال آن نشده است.

 

   پروازهایی که به ندرت ایرانی دارددر فرودگاه که راه می‌روید چه در سالن‌های انتظار، در صف‌های صدور کارت پرواز، جایگاه تاکسی‌های فرودگاه و...مسافرانی را می‌بینید که به زبان عربی صحبت می‌کنند و تعداد آنها شاید به نظرتان بیشتر از مسافران دیگر باشد . با افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش ریال مسافران خارجی قدرت خرید بیشتری پیدا کرده‌اند.در هر قدمی که برمی‌دارم صدای کسانی را می‌شنوم که به زبان عربی صحبت می‌کنند. مسئول یکی از کانترها می‌گوید مسافران عرب خیلی زیاد شده اند و با جرأت می‌گویم در برخی مسیرها مانند مشهد مسافران کشورهای همسایه که بیشتر هم عراقی هستند بسیار بیشتر از مسافران ایرانی هستند. مسئول تاکسی فرودگاه ترمینال 2 می‌گوید پرواز مشهد که می‌نشیند تک و توک مسافر ایرانی دارد. به گفته این مسئول مقصد مسافران عرب مشهد، شهرهای شمالی و قم است. او می‌گوید بیشتر آنها که به شهرهای شمالی می‌روند تاکسی فرودگاه را یک هفته یا 10 روز اجاره می‌کنند اما در کل تعداد پروازها و تعداد مسافران در هفته‌های اخیر کم شده و ما که بیشتر شبانه روز را اینجا هستیم کاملاً متوجه می‌شویم.    مردم عادی 30 درصد مسافران هواپیمابا مسئول فروش دفتر یکی از ایرلاین‌ها در فرودگاه مهرآباد در خصوص وضعیت بلیت فروشی و این‌که فروش آنها کم شده یا نه صحبت می‌کنم. او می‌گوید شرکت‌ها از اول مرداد قیمت بلیت را بخاطر قطع ارز دولتی افزایش دادند. متوسط افزایش قیمت تقریباً بیش از 2 برابر است یعنی بلیتی که 200 هزار تومان بود الآن قیمتش 450 هزار تومان شده است. اما در خصوص آمار مسافران چون درصدی از بلیت‌های مردادماه قبل از افزایش قیمت خریداری شده پس نمی‌توان دقیق گفت که افزایش نرخ‌ها در کاهش تعداد مسافران مؤثر بوده یا نه. این مسئول فروش بلیت می‌گوید 70 درصد مسافران تقریباً ثابت هستند 40 درصد مسافران از طرف شرکت‌های خصوصی به مأموریت می‌روند.اساتید دانشگاه ها و...را هم جزو این دسته می‌توان به حساب آورد. 30درصد مسافران هم شامل نمایندگان مجلس، معاونان وزرا و دولتی‌ها هستند و حدود 30 درصد مسافران را مردم عادی تشکیل می‌دهند که افزایش قیمت بیشترین کاهش تعداد مسافر را در همین بخش دارد و بخش‌های دیگر تقریباً دست نخورده باقی می‌مانند. به گفته او با گران شدن بلیت از تعداد مسافران خانوادگی کم شده یعنی شما کمتر در میان مسافران مثلاً خانواده‌ای 4 نفره را می‌بینید که به قصد سفر تفریحی به فرودگاه آمده باشند. سفرهای خانوادگی بیشتر شامل زوج‌ها می‌شود. از او در مورد تصمیم شرکت‌ها برای تعیین قیمت ثابت بلیت تا آخر مهر می‌پرسم.او می‌گوید آنچه که خود بعد از افزایش قیمت‌ها شاهدش بوده اعتراض نمایندگان مجلس است. آنها 50 درصد پول بلیت را خودشان می‌پردازند. شرکت‌ها هم بیشتر برای تأمین نظر این بخش مسافری تصمیم گرفتند قیمت‌ها را ثابت کنند.از فرودگاه که بیرون می‌آیم تعدادی مسافر عرب زبان را می‌بینم که در حال گرفتن تاکسی هستند با خودم می‌گویم گرانی بلیت هر چند مردم را از مسافرت با هواپیما محروم کرد و رفاه را کاهش داد اما برای همسایگانمان فرصتی است تا به ایران بیایند و از امکانات تفریحی کشور استفاده کنند.