۰ نفر

صادق الحسینی در نشست «اشتغال و عدالت اجتماعی» عنوان کرد؛

ابرچالش بیکاری هیچ راه‌حل قطعی در دهه آتی ندارد/ کمر صنعت ایران شکست/ ضرورت ایستادگی در برابر سرکوب قیمت ارز

۲۸ بهمن ۱۳۹۶، ۱۵:۵۸
کد خبر: 252791
ابرچالش بیکاری هیچ راه‌حل قطعی در دهه آتی ندارد/ کمر صنعت ایران شکست/ ضرورت ایستادگی در برابر سرکوب قیمت ارز

محمدصادق الحسینی در اولین نشست از سلسله نشست‌های "عدالت اجتماعی از آرمان تا واقعیت" با تاکید بر اینکه افزایش نرخ ارز یکی از عوامل رقابت‌پذیر کردن تولید داخلی و تحریک تقاضای خارجی برای محصولات ایرانی است و می‌تواند تا حدودی از نرخ بیکاری موجود بکاهد، تاکید کرد: وزارت کار که متولی ایجاد اشتغال شده، باید در برابر سرکوب قیمتی ارز ایستادگی کرده و با این پدیده که در ۱۰ سال گذشته کمر صنعت را شکسته، مبارزه کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، سیدمحمد صادق الحسینی، کارشناس اقتصادی در اولین نشست از سلسله نشست‌های "عدالت اجتماعی از آرمان تا واقعیت" تحت عنوان «اشتغال و عدالت اجتماعی» که در محل وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی برگزار شد، گفت: پنجره جمعیتی ایران (به معنای امکان زایش شغل به واسطه ورود جمعیت جوان) از سال ۱۳۸۲ شروع شده و در سال ۱۴۲۲ بسته خواهد شد این در حالیست که پنجره جمعیتی ایران عراق و افغانستان به عنوان شرکای استراتژیک ایران، در سال ۱۴۲۰ باز خواهد شد که فرصت بسیار بزرگی است.

وی افزود: از سال ۸۲ که پنجره جمعیتی ایران باز شده نه تنها نتوانسته‌ایم مانند ۱۰ سال قبل از آن شغل ایجاد کنیم بلکه خالص ایجاد شغل از ۸۴ تا سال ۹۰ تقریبا صفر بوده و این فرصت گرانبها از دست رفته است.

الحسینی با اشاره به اینکه در بهار ۱۳۹۶ به نسبت فصل مشابه سال قبل، حدود یک میلیون نفر وارد بازار کار  شده‌اند، گفت: این آمار در تاریخ اقتصادی ایران بی نظیر است.

وی خاطر نشان کرد: با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی موجود حتی با رشد میانگین اقتصادی ۶درصد نیز که سناریویی خوشبینانه است و به‌معنای این است که دولت به کارآمدترین شکل، کار خود را انجام داده، در سال۱۴۰۰ بیش از ۵میلیون نفر بیکار و در سال۱۴۰۶ حدود ۶.۵میلیون بیکار خواهیم داشت و به همین دلیل در یک دهه آتی با ابرچالش بیکاری مواجه خواهیم بود که  قابل حل نیست.

این اقتصاددان تاکید کرد: تمرکز دولت باید معطوف به ایجاد اشتغال ناقص باشد و یارانه‌های موجود در کشور نیز باید به سمت یارانه‌های مبتنی بر ایجاد شغل اختصاص یابد.

الحسینی در ادامه افزود: بخش کشاورزی در فلات ایران رو به افول بوده و لذا امکان ایجاد شغل بالا در این حوزه و در بخش صنعت نیز وجود ندارد. با توجه به اینکه ۷۵ درصد شغل‌های جدید در چند سال گذشته در بخش خدمات ایجاد شده، دولت باید در توسعه این حوزه اهتمام ویژه داشته باشد و زیرساخت‌های فناوری را بوجود آورد چرا که در این حوزه امکانات بالقوه بسیاری وجود دارد.

وی در پایان تاکید کرد: ابرچالش بیکاری هیچ راه‌حل قطعی در دهه آتی ندارد و صرفا برای مدیریت تبعات آن باید از منابع محدود استفاده کرد.