۰ نفر

۴۵درصد وام بانک‌ها به تولیدکنندگان، تسهیلات جدید نیست

۴ دی ۱۳۹۶، ۹:۴۵
کد خبر: 239978
۴۵درصد وام بانک‌ها به تولیدکنندگان، تسهیلات جدید نیست

نایب رییس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران می گوید، 45 درصد تسهیلات اعطایی سیستم بانکی در سال گذشته مربوط به تسهیلات جدید نبوده بلکه به تسهیلات سررسید شده اختصاص دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، «پیام باقری» افزود: حدود نیمی از تسهیلاتی که در آمارهای تسهیلات اعطایی بانک ها در سال 1395 اظهار شده، مربوط به تسهیلات سررسید شده قبلی بود که سرفصلی جدید برای آن باز شده است.

نایب رییس سندیکای صنعت برق ایران اضافه کرد: این تسهیلات در اصل استمهالی برای مشتریانی به شمار می رود که در سال های قبل تسهیلات اخذ کرده اما قادر به بازپرداخت آن نبوده اند؛ بنابر این، پول جدیدی به تولید تزریق نشده است.

معاونت اقتصادی بانک مرکزی هفته پیش حجم تسهیلات پرداختی در سال 1395 را 548 هزار و 370 میلیارد تومان اعلام کرد؛ بانک مرکزی معتقد است که به رغم تنگناهای اعتباری شبکه بانکی، همچنان حدود 80 درصد تامین مالی اقتصاد بر عهده جایگاه نظام بانکی است.

** افزایش 12 هزار میلیارد تومانی مالیات در لایحه بودجه 97

نایب رییس سندیکای صنعت برق ایران همچنین در مورد افزایش سهم مالیات در درآمدهای دولت که در لایحه بودجه سال 1397 کل کشور آمده است، گفت: در لایحه پیشنهادی شاهد هستیم که فشار مالیاتی هر سال بیشتر می شود و این فشار عرصه را برای فعالان اقتصادی تنگ تر می کند.

وی با بیان اینکه بر اساس لایحه بودجه سال آینده، درآمدهای مالیاتی دولت 12 هزار میلیارد تومان افزایش می یابد، گفت: بخش خصوصی موافق کاهش اتکای دولت به درآمدهای نفتی و تامین منابع مالی دولت از محل اخذ مالیات است اما این رویکرد به فراهم بودن شرایط نیاز دارد؛ در شرایطی که با رکود مواجه هستیم و بسیاری از بنگاه ها با یک سوم و یک چهارم ظرفیت خود فعالیت می کنند، افزایش فشارهای مالیاتی رویکردی منطقی نیست.

باقری اضافه کرد: حتی در کشورهایی که کل درآمد دولت از محل اخذ مالیات تامین می شود، در شرایط رکود، عرصه مالیات را به روی بنگاه های اقتصادی تنگ نمی کنند.

نایب رییس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران پیش از این نیز نسبت به کاهش اعتبارات طرح های تملک دارایی سرمایه ای صنعت آب و برق گلایه کرده و گفته بود: کاهش 40 درصدی اعتبارات طرح های عمرانی آب و برق در لایحه بودجه کشور، منجر به کوچک شدن بازار کار فعالان اقتصادی صنعت آب و برق می شود.

در لایحه بودجه 1397 کل کشور، اعتبارات عمرانی با 30 درصد کاهش، از 78 هزار میلیارد تومان در قانون بودجه 96 به 60 هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.

اعتبارات طرح های تملک دارایی سرمایه ای در زیرفصل «آب»، «انرژی» و «آب و فاضلاب» نیز با کاهشی 40 درصدی، 4 هزار و 730 میلیارد تومان پیش بینی شده است.